عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
اولین‌بار آقای فلسفی کلمه مرجع و حاکم را برای امام خمینی به کار برد. من خودم آنجا نبودم. یک عده گفتند: آقای فلسفی امروز در منبر رسماً آقای خمینی را به عنوان مرجع بزرگوار ایران مطرح کرده‌است که در اسناد ساواک هست.
عقیق: در خاطرات مرحوم حجت‌الاسلام سیدمهدی  طباطبایی استاد اخلاق شهر تهران درباره اعلام نام امام خمینی به عنوان مرجع اولین بارمی‌خوانیم:

اعلام نام امام خمینی به عنوان مرجع اولین بار

اولین بار آقای فلسفی کلمه مرجع و حاکم را برای امام خمینی به کار برد. من خودم آنجا نبودم. یک عده گفتند آقای فلسفی امروز در منبر رسماً آقای خمینی را به عنوان مرجع بزرگوار ایران مطرح کرده‌است که در اسناد ساواک هست. آن موقع خیلی سر و صدا بلند شد که بعضی‌ها گفتند ما هم بگوییم که من یادم است در جلسه گفتند: شما نگویید زود است و بنا شد نگویند تا اینکه در ختم آ‌قا مصطفی تصمیم گرفتند گفته شود. به هر حال دیگر کلمه مرجعیت و حکومت و رهبری امام خمینی مطرح شد.

فراگیر شدن نهضت امام خمینی میان گروه‌های گوناگون سیاسی

ختم آقا مصطفی خمینی موجب طلیعه تجمع گروه‌ها بود. چون عنوان ختم آقا مصطفی طوری بود که گروهی نمی‌توانست شرکت نکند. حتی یادم است آقای فروهر که گروه و دار و دسته داشت و آقای مظفر بقایی که این‌ها اصلاً به جلسات ما و جلسات دینی و روضه‌خوانی نمی‌آمدند، نیز در ختم آقا مصطفی که در مسجد ارک برگزار شد، همه آمدند.

همه گروه‌ها و دسته‌ها بودند. مثل مظفر بقایی، بازرگان و حتی کمونیست‌ها. آنجا جمع اضداد بود. همه به عنوان تجلیل از آقای خمینی آمده بودند و همین باعث شد که در داخل دستگاه ترس بیفتد. 

از اینجا به بعد اسم آقای خمینی ورد زبان‌ها شد. بدین ترتیب مجالس برگزار می‌شد و بعد ختم‌های شهدای تبریز و شهدای ۱۷ شهریور، ۱۹ دی قم شروع شد؛ در همه این‌ها کلمه حکومت و آقای خمینی به عنوان رهبر مجتهد مطرح شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین