عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
پژوهشگر عرفان‌های نوظهور تشریح کرد
حجت‌الاسلام همایون با اشاره به نقش فرقه‌های انحرافی همچون بهائیت در مشکلات اقتصادی، گفت: نمی‌شود از نقش استعمار در خلق و رشد فرقه‌ها گذشت، به محض آنکه فرقه‌ای رو به کهنگی می‌رود، دیگری را با طرحی نو در می‌اندازند و می‌کوشند وحدت کلمه را از ما بگیرند.
عقیق: نشست «جریان شناسی و آسیب شناسی فرق و نحله های نوظهور در ایران»، با حضور حجج اسلام «عبدالقادر همایون»، «سید هادی وکیلی» و «مرتضی سلطانی تهرانی» صبح امروز (شنبه، 13 بهمن) در خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) برگزار شد.

 

در این نشست حجت الاسلام «عبدالقادر همایون» طی سخنانی با بیان اینکه جریان شناسی فرقه ها از قدیم الایام مطرح بوده است، گفت: گاهی بحث استعمار را کلیشه ای جلوه می دهیم و می گوییم به ما این ایراد می گیرند که هرچه می شود می گویید استعمار است، اما واقع مطلب آن است که نمی شود از نقش استعمار در خلق، رشد و حمایت از فرقه ها گذشت.

 

این پژوهشگر فرق و ادیان اظهار کرد: از همان زمان که پیامبر(ص) روایت افتراق را مطرح کردند این مسایل به میان آمد، در آن زمان زنادیق و انصار آنها بودند و تلاش می کردند که مردم را از مسیر حق منحرف کنند و البته به موفقیت هایی هم رسیدند و این سیر تا عصر حاضر وجود دارد و هر روز شاهدیم که استعمار چه برنامه های جدیدی را تدارک می بیند و به محض آنکه فرقه ای رو به کهنگی می رود، فرقه ای را با طرحی نو در می اندازند و سعی می کنند که وحدت کلمه را از ما بگیرند.

 

حجت الاسلام همایون تصریح کرد: دو مساله در حوزه استعمار وجود دارد که به آنها اشاره می کنم؛ معمولا استعمار در پیدایش فرقه ها نگاه کشفی و اختراعی دارد، کشفی یعنی جریانی شکل گرفته و شاید استعمار در شکل گیری آن نقش مستقیم ندارد اما طعمه خوبی است که استعمار از آن استفاده کند، کما اینکه علی محمد شیرازی، مسائلی را مطرح کرد اما جریان استعمار فرقه بابیت را کشف می کند.

 

وی تصریح کرد: گام دوم اختراع است چنان که از دل بابیت جریان بهاییت را می سازد. فرقه ها برای هر نقطه تاکتیک خاصی دارند، در مناطق مرفه نشین و مراکز شهرستان روی مباحث اجتماعی و فرهنگی دست می گذارند، در مناطق جنوب شهر، حفظ ارزش ها مهم است و سبک زندگی ها حکایت از این امر دارد و شمال شهر و مناطق مرفه نشین، حیوان گردی یک چالش می شود. سَر این قضیه دست من و شماست که چند مدیرمان بهایی یا اقوام درجه یک آنها بهایی هستند.

 

خرافه گریی؛ ابزار پیدایش بسیاری از فرقه ها

 

حجت الاسلام همایون ابراز کرد: شاهد بودیم که 18 هفته بهاییان، در شیراز کار کردند و افرادی که با آنان مواجه شدند، می گویند اصلا متوجه نشدیم که آنها بهایی بودند چراکه اصلا حرفی نزدند. اگر فرقه ها می خواستند آن طور در خیابان انقلاب و مناطق خاص ورود کنند هرگز توفیق نصیب شان نمی شد، لذا آنچه که ناچاریم به آن توجه ویژه کنیم جریانات خرافه گرا است که ابزار پیدایش فرقه ها در بسیاری از موارد است.

 

وی با بیان اینکه در هر حوزه ای از عرفان های کاذب، ظاهر قضیه فرقه سازی است، اظهار کرد: اما واقعیت پیشبرد مطالب و مسایل اقتصادی استعمار است، وقتی فرقه ها را بررسی می کنیم یاد ضرب المثل «عاقبت تخم مرغ دزد شتر دزد می شود» می افتیم. بسیاری از کسانی که فرقه ها را  راه انداختند، خودشان هم فکر نمی کردند که بتوانند اینگونه مطرح شوند، ما مدعیانی داریم که می گویند امام زمان هستند، همسر امام زمان هستند، یا فرد مصلوبی هستند که جای مسیح دار زده شد!

 

حجت الاسلام همایون تاکید کرد: از فاکتورهای مهم در پیدایش فرقه ها رهبران مستبد و خودکامه است. شاید در ابتدای امر این مساله ای نباشد اما در واقع حقیقت آن است که فرقه ها خودخوانی می کنند نه خداخوانی. شاید در ظاهر اسمی از الله بیاورند اما واقع مطلب خودشان را مطرح می کنند، در اقطاب صوفیه این مساله را به وضوح می بینیم. فاکتورهای دیگری که فرقه ها به واسطه آن جریان شناسی و هنجارشکنی دارند آن است که گاهی در قالب مباحث اجتماعی و گاها اعتقادی و اقتصادی وارد میدان می شوند، فرقه های هنجارشکن روی مسایل مهم اجتماع دست می گذارند. اگر اجتماع را شامل فرهنگ، سیاست و اقتصاد بدانیم آنها هنجارشکنی دارند، مثلا در حوزه اقتصاد، فرقه بهاییت سمبل ناهنجاری ها است.

 

نقش بهائیت در اختلالات اقتصادی

 

وی تصریح کرد: مصادیقی داریم که بهاییت هم در حوزه احتکار و هم در حوزه تحریم و ایجاد بازار حبابی نقش موثری داشته است، برای مثال زمانی که این فرقه دغدغه اقتصادی داشت فردی به نام «جمشید اسدی» را به به عنوان کارشناس اقتصاد در شبکه «من و تو» دعوت می کند و او نسخه ای برای مردم ایران می پیچد که شبیه آن در هیچ بقالی ای نیست. او عنوان می کند که مردم حواستان باشد که دارید بدبخت می شوید، به مغازه ها بروید و هر چه را که هست، بخرید حتی اگر لازم ندارید چراکه بعدا می توانید به چند برابر قیمت بفروشید و اقتصادتان را سر و سامان بدهید. هر انسانی که بهره ای از عقل دبرده باشد می فهمد ماهیت شبکه من و تو با چنین تبلیغاتی چیست.

 

حجت الاسلام همایون ابراز کرد: مثال دیگر «شهنام گلشنی» است که نمی توانیم در ایجاد بازارهای حبابی نقش او را نادیده بگیریم، کسی که با وجود صدور حکم اعدام از ترکیه سر در آورد. اما سوال آن است که چه طور با وجود این حکم این شخص از ترکیه سر در آورد؟ پاسخ نفوذ است، یک شاهد مثال برای نفوذ بهاییت همین مساله است که فردی که جرم او مسلم بود این چنین شرایطی را برای اش فراهم کرد.

 

وی ادامه داد: مثال دیگر در حوزه تحریم، نقش «فرزام کمال آبادی» است که او هم بهایی بود، او از خاندان کمال آبادی و بهاییان معروف تهران است، خواهرش «زیبا کمال آبادی» بعد از سه روز که از زندان مرخص شده بود این پتانسیل را داشت که بهاییت را در راس خبرگزاری ها و رسانه مطرح کند. بنابراین ماهیت فرقه ها، فرصت طلبی است. آنها می دانند که چه طور از آب گل آلود ماهی بگیرند.

 

باید فرقه ها را جدی بگیریم

 

این محقق عرفان های نوظهور در ادامه بیان کرد: باید جلو جولان فرقه ها را گرفت و  راه نفوذ آنها را بست. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تعبیر زیبایی دارد به این مضمون که «دشمن را این قدر بزرگ نکنید که زیر فشار او کمر شما خم شود و نه آن قدر کوچک بشمارید». از جمله کارهایی که در راستای سد راه فرقه ها می توانیم انجام دهیم، نگاه واقع بینانه است، باید خطر فرقه ها را همان طور که هستند ببینیم و آنها را جدی بگیریم چراکه هنجارشکن هستند.

 

حجت الاسلام همایون اضافه کرد: فرقه ها عوام فریب هستند، از سوی دیگر هر کدام از این فرقه ها رادارگریز و پوست انداز هستند یعنی سریع تغییر تاکتیک می دهند. در انواع و اقسام فرقه ها این ادعای پلکانی را می بینیم به این معنا که پایانی برای ادعاهای آنها وجود ندارد. دم از وحدت عالم انسانی می زنند اما در مقابل شروع به کودک کشی می کنند که جنایات رژیم اسراییل نمونه بارز آن است. صوفیه دم از صلح کل می زند اما خودش بدترین جنایات را مرتکب می شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اما راهکار برون رفت و خروج از این فرقه ها آن است که اولا باید آسیب ها را بشناسیم و در جامعه تبیین و از دیگر سو عقل گرایی را ترویج کنیم. همچنین، در مسیر ولایت حرکت کنیم.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین