عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۰۰۵
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
روزشمار انقلاب اسلامی/
دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۵۷؛ باز شدن فرودگاه مهرآباد و برداشتن مانع بازگشت امام خمینی به کشور مهم‌ترین خبر امروز بود.
عقیق: در پی اعتصابات، تظاهرات و راهپیمایی مردم که خواستار بازگشایی فرودگاه مهرآباد بودند دولت بختیار فرودگاه مهرآباد را از اشغال نظامی خارج کرد و با بازگشایی فرودگاه مهرآباد، مانع بازگشت امام خمینی به میهن با پایداری مردم برداشته شد.

در همین زمینه شاپور بختیار در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: فرودگاه مهرآباد تا چند ساعت دیگر باز خواهد شد و در راه ورود حضرت آیت‌الله‌العظمی خمینی به کشور مانعی نیست.

نخست‌وزیر همچنین درباره شرط امام برای ملاقات با وی عنوان کرد: به پاریس نخواهم رفت به هیچ وجه استعفا نمی‌دهم و به هر کاری دست می‌زنم تا جنگ مسلحانه روی ندهد. وحدت، استقلال و تمامیت ایران از آقای خمینی و شاه مهم‌تر است. شکل رژیم مهم نیست و با انتخابات برای همه چیز، حتی تغییر رژیم حاضرم اما زیر بار زور نمی‌روم.

از سوی دیگر امام خمینی طی پیامی در پاریس اعلام کردند: خائن اصلی را با خفت بیرون کردید، همت کنید این نتیجه را که حاشیه‌ای بیش نیست از صحنه خارج کنید. اکنون بر جمیع جناح‌های ملی و دولتی است که چون گذشته دولت غیرقانونی را محکوم کنند و اطاعت از آن نکنند که اطاعت طاغوت، حرام و مخالف رضای خدا است. من از طبقه شریف ارتش که دست‌شان به خون جوانان ما آلوده نشده است می‌خواهم که ننگ اطاعت از خیانتکاران را تحمل نکنند و با قاطعیت آنان را از مقابله با ملت بازدارند.

رهبر انقلاب اسلامی ادامه دادند: اگر ارتش کنار بکشد، آرامش تضمین می‌شود. محافظ ما خدا است و حفظ امنیت با مردم است. من در اولین فرصتی که پیدا کنم به ایران می‌روم و در اولین قدم دولتی مبتنی بر رأی مردم را اعلام می‌کنم.

امام در اطلاعیه خود به خاطر کشتارهای دسته‌جمعی در تهران و شهرستان‌ها عنوان کردند: تا دیروز محمدرضای خائن، ارتش را با آتش گشودن روی ملت و برادران و خواهران خود ننگین کرد، اکنون نوکر یا نوکران خائنش این خدمت به استعمار را به عهده گرفتند.

ایشان با تشکر از مردم برای تحمل این همه مصیبت و زحمت افزودند: من در اولین فرصت خودم را نزد شما می‌بینم تا در شادی و غم با شما سهیم باشم و با هم در صف واحد به اعمال عمّال اجانب، خاتمه دهیم.

امروز همچنین امام خمینی در پاریس، علی امینی نخست‌وزیر اسبق را برای ملاقات نپذیرفتند.

در ایران تظاهرات مردم خشمگین تهران به اوج رسید و مردم با سنگربندی و پناه گرفتن کنار دیوارها با چکمه‌پوشان رژیم به جنگ پرداختند. دانش‌آموزان در این نبردهای خیابانی حضور فعالی داشتند. در این تظاهرات قلعه شهر نو، کاباره شکوفه نو و دو کارخانه آبجوسازی از طرف مردم به آتش کشیده شد. گفته شده کشته‌شدگان از ۵۰ نفر و زخمی‌ها از ۲۰ نفر تجاوز کرده‌اند. در گرگان و سنندج هم تظاهرات مردمی خونین شد.

در آن سوی آب‌ها شاه از عهدشکنی کارتر و نزدیکان خود گله کرد و گفت: برخلاف قول کارتر، واشنگتن به طور مداوم من را مورد حمله قرار داده است.

همچنین رادیو مسکو اعلام کرد: رمزی کلارک وزیر پیشین دادگستری آمریکا ضمن تشریح نتایج اقامت هشت روزه خود در ایران اعتراف کرد که ۹۹ درصد مردم ایران خواستار بازگشت آیت‌الله خمینی هستند و جدا اصرار دارند که رژیم ضد ملی از میان برود و به سلطه بیگانگان بر ایران پایان داده شود.



پی نوشت:

آرشیو روزنامه اطلاعات

آرشیو روزنامه کیهان

آرشیو روزنامه آیندگان

کتاب انقلاب و پیروزی؛ کارنامه و خاطرات سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ اکبر هاشمی‌رفسنجانی به اهتمام عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب

جلد دوم کتاب روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی تألیف باقر عاقلی، نشر گفتار

منبع:ایسنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین