۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۹ : ۱۰
وی ادامه داد: نماز جزء جزء انسان را به حقایق وصل می کند؛ می خوانیم: «اَلْحَمْدُلِلّهِ ربِّ الْعَالَمین» ستایش ویژهٔ پروردگار، مالک و مربی جهانیان است؛ ما در شکلی معنوی به کل جهانیان اتصال پیدا میکنیم و صدای حمد ما یعنی «اَلْحَمْدُلِلّهِ ربِّ الْعَالَمین» به کل جهان میرسد؛ پس ما آشنای کل جهان میشویم و وقتی در روز قیامت وارد محشر میشویم، آن عالَمین که جهانیان هستند، ما را به این میشناسند که ما عبد خدا و اهل عبادت بودیم.
مبلغ عرصه بین الملل به انعکاس امواج عبادت انسان در فضای عالم اشاره و خاطرنشان کرد: کتابی بهنام «تاریخ علوم» توسط «پیروسو» در اروپا نوشته شده است. در یک بخش این کتاب، مسائل فیزیک عالم مطرح است؛ البته این مسئله در روایات و آیات ما گفته شده است، ولی اروپاییها کشف کردهاند، مسئلهٔ مهمی برای غربیهاست که جوانان، مردان و زنان ایرانی غربزدهاند و خیلی به روایات و آیات دل نمیدهند، ولی به حرفهای آنها دل میدهند. حالا این حرفشان حرف خیلی درستی است، حرف هم این است که آن دانشمند بزرگ غربی میگوید: ثابت، مسلّم و قطعی است که اگر شما در اتاقتان نشسته باشید و در و پنجرهها هم بسته باشد، روی میز اتاق شما یک کتاب باشد و دستتان را دراز کنید تا آن کتاب را از روی میز بردارید، این حرکت دست شما و برداشتن کتاب در هوا موج میاندازد؛ مثل ریگی که در آبِ آرام یک استخر بیندازید. وقتی ریگ داخل آب میافتد، یک دایرهٔ موجی بهاندازهٔ خودش ایجاد میکند و این دایره بزرگ میشود، بزرگ میشود و شما بخشی از آن را میبینید و تا به دیوارههای استخر بخورد، ممکن است بخشی را نبینید و وقتی شما حرکتی انجام میدهید، هوا تکان میخورد و موج برمیدارد.
وی افزود: امام صادق(ع) روایتی دارند که از معجزات روایات اهلبیت(ع) است. راوی چند سؤال کرده بود، حضرت در یکی از جملات آن روایت میفرمایند: اگر هوا نبود، هیچچیز به گوش نمیرسید؛ یعنی اگر آدمی را در محفظهای ببرند که اصلاً هوا وجود نداشته باشد، بمب اتم هم جلوی او منفجر کنند، نمیشنود. علت شنیدن ما امواج هواست و اگر این امواج نبود، ولو اینکه گوش ما صد درصد سالم بود، نمیشنیدیم. وقتی کتاب را از روی میز بلند میکنی، این حرکت دست شما موج ایجاد میکند. این موج تا کجا میرود؟ این موج کل فضای جهان را میگیرد و از هوای کرهٔ زمین هم در فضای عالم بالا پخش میشود. این یک حرکت تو که کتاب را از روی میز برداشتی را همهٔ جهانیان -جمادات، نباتات، ملائکه، موجودات ارضی و سمائی- میفهمند. شما چند ثانیه طول میکشد که بگویی «اَللّهُ اَکْبَر؛ بِسْمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحِیم؛ اَلْحَمْدُلِلّه رَبّ الْعالَمین»؟ صدای تو را از خدا تا همهٔ موجودات جهان میشنوند و با تو آشنا میشوند. حال اگر منِ بنده دو سه دقیقه نماز صبح را بخوانم و با همهٔ موجودات عالم آشنا شوم، کار سخت و پرمشقّتی است؟
وی به تأثیر دعای مؤمنان در حق یکدیگر اشاره کرد و گفت: روایتی داریم که خیلی روایت جالب، تشویقکننده و مهمی است. امام باقر(ع) یا حضرت صادق(ع) میفرمایند: کسی را -مرد یا زن- در قیامت محکوم میکنند که شما عبادت کم دارید و اهل دوزخ هستید. تمام مردان مؤمن عالم و زنان مؤمنهٔ عالم در قیامت دست بلند میکنند و میگویند: خدایا! او را به جهنم نبر. چرا؟ برای اینکه این یکنفر به گردن همهٔ ما حق دارد. چه کار کرده است؟! حداقل میلیاردها مرد و زن مؤمن هستند و این صدتا را میشناخته، دیگر از زمان آدم(ع) تا قیامت، مردان و زنان مؤمن را نمیشناخته است. چه حقی به گردن همه دارد و چه کار کرده است؟ خیلیها که قبل از او بودهاند و او هنوز بهدنیا نیامده بود، خیلیها هم که بعد از او میمیرند و او در دنیا نیست. میگویند: خدایا! او عادت داشت که در مغازهاش یا داخل خانهاش یا در راه رفتنش یا در نمازش، میگفت «أللّهُمَّ اغْفِر لِلْمُؤمنین وَ المُؤمِنات». برای تمام ما مردان و زنان اهل ایمان طلب آمرزش کرد و تو هم به خودت واجب کرده بودی که هرکس در حق دیگران دعا کند، دعایش را مستجاب کنی. او به گردن همهٔ ما حق دارد و حیف است به جهنم برود. خطاب میرسد: فرشتگان، او را از مسیر جهنم برگردانید.
استاد اخلاق حوزه های علمیه ادامه داد: در آخرین رکعت نماز شب سورهٔ حمد را که میخوانید، سهبار «قُلْ هُوَ اللّه»، یک «قُلْ أعُوذُ بِرَبّ الْفَلَق» و یک «قُلْ أعُوذُ بِرَبّ النّاس» دارد. یعنی با یک «قُلْ هُوَ اللّه» تمام نکنید و سهتا «قُلْ هُوَ اللّه» بخوانید. اولاً این سه«قُلْ هُوَ اللّه» را که در آن یک رکعت آخر میخوانید، ثواب ختم کل قرآن را به شما میدهند. سلمان به افراد گفت: من هر شب تا یک ختم قرآن نکنم، نمیخوابم. گفتند: چنین چیزی نمیشود! قرآن سی جزء است، مگر چقدر آن را میرسی بخوانی؟ گفت: من از حبیبم پیغمبر(ص) شنیدم که هر کس در وقت خوابش سهبار «قُلْ هُوَ اللّه» بخواند، مثل این است که کل قرآن را خوانده و ثواب کل قرآن را به او میدهند.
نویسنده کتاب «راه و رسم رستگاری» خاطرنشان کرد: با خواندن سه «قُلْ هُوَ اللّه» ثواب کل قرآن را به خودت برگرداندی و با خواندن «قُلْ أعُوذُ بِرَبّ الْفَلَق» و «قُلْ أعُوذُ بِرَبّ النّاس»، ثواب قرائت قرآن را بردی؛ بعد دستت را به قنوت برمیداری و میگویی: «أللّهُمَّ اغْفِر لِلمُؤمنین وَ الْمُؤمِنات». همین مقدار کافی است؛ حالا اگر کسی می توانست چهل نفر را در این قنوت با اسم دعا کند: «اللهم اغفر لِعَلی رفیقش، اللهم اغفر لحسن برادرش، اللهم اغفر لخدیجه مادرش یا خواهرش» اگر وقت دارد، چهل مرد و زن را دعا کند و اگر وقت هم ندارد، بگوید: «أللّهُمَّ اغْفِر لِلمُؤمنین وَ الْمُؤمِنات»، بعد هفتمرتبه هم این دعا را بخواند: «هٰذَا مَقام الْعائِذ بِکَ مِنَ النّار». خدایا! من در این جایگاهی که ایستادهام و نماز شب میخوانم، از آتش جهنم به آغوش تو پناه میآورم. خدا هم گفته است هرکس به من پناه بیاورد، من به او پناه میدهم و وعدهٔ خدا حتمی است.
وی در مورد عظمت نماز شب در قرآن، تصریح کرد: آن وقت این دو رکعت آخر، یعنی پنجمی (چهارتا دو رکعت نماز شب، دو رکعت بعدی نماز شفع و آن یک رکعت هم بنا به نامگذاری خود پروردگار نماز وتر است)، شما اگر در قرآن مراجعه کنید، اینقدر این دو رکعت و این یک رکعت عظمت دارد که البته الآن برای ما معلوم نیست و باید پرده به کنار برود تا چشم ما به قول قرآن، «فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ» (سورهٔ ق، آیهٔ ۲۲) بهطور کامل تیزبین شود. پردهٔ قیامت که کنار برود، حقایق قابلمشاهده است.اینقدر این دو رکعت شفع و آن یک رکعت وتر عظمت دارد که خدا در قرآن به این دو رکعت و به این یک رکعت قسم خورده و این جزء قسمهای پروردگار است.
استاد انصاریان با بیان اینکه ثواب نماز شب، نزد خداوند پنهان است، گفت: خداوند ثواب بعضی از اعمال را در قرآن بیان کرده و در سورهٔ مبارکهٔ سجده میفرماید: «فَلاٰ تَعْلَمُ نَفْسٌ مٰا أُخْفِی لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْینٍ» (سورهٔ سجده، آیهٔ ۱۷). هیچکسی غیر از منِ خدا ثواب این یازده رکعت را نمیداند! انبیا و اولیا هم نمیدانند و این مخصوص خداست.
وی با اشاره به اینکه انبیا و امامان، دعوتکنندگان به دعوت حق هستند، اظهار کرد: اگر وجود مقدس او که ما را آفریده، به عبادت، پرداخت خمس یا زکات، حج یا روزه دعوت کرده است، انجام دادن دعوتش کار مشکلی نیست؛ چراکه «لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ» (سورهٔ رعد، آیهٔ ۱۴)، دعوت حق فقط و فقط ویژهٔ پروردگار است و اگر ۱۲۴هزار انبیای الهی و دوازده امام، ما را دعوت کردهاند، بدین معنی نیست که ۱۲۴هزار دعوت و دوازده دعوت هست بلکه یک دعوت است؛ یعنی انبیا و ائمه(ع)، ما را بهسوی دعوت الله دعوت میکنند. خداوند در آیه ۴۵ سوره احزاب می فرماید: «إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا» انبیا شما را بهسوی خدا دعوت میکنند که ببین خدا تو را به چه چیزی دعوت کرده است.
استاد اخلاق حوزه های علمیه در مورد دعوت غیر خدا و باطل گفت: میلیاردها دعوتِ غیر خدا از زمان آدم تاکنون وجود دارد. من در یک مجلهٔ علمی خواندم که در همین هندوستان یک میلیاردوخردهای آدم زندگی میکند. در یک تحقیق و بررسی دریافتهاند که مردم هند پانزدهمیلیون دین دارند؛ یعنی هر گروهی، شهری و هر منطقهای یک دین دارد. صاحب آن دینها اینها را دعوت کردند که دین من را قبول کن، آنها هم دین را قبول کردهاند؛ مثلاً گاو مقدسترین موجود عالم است و اینها از هزاران سال قبل به گاو خیلی عقیده دارند؛ ولی به خدا، انبیا و ائمه(ع) عقیده ندارند. انسانِ نادانی اینها را در چندهزار سال دعوت کرده و گفته گاو مقدسترین موجود است.
استاد انصاریان آتش دوزخ را عاقبت قبول دعوت غیر خدا عنوان و اظهار کرد: پروردگار میفرماید که تمام دعوتکنندگان غیر من شما را به «أُولٰئِک یدْعُونَ إِلَی اَلنّٰارِ بِإِذْنِهِ» (سورهٔ بقره، آیهٔ ۲۲۱)، دعوت میکنند؛ اگر دعوتشان را گوش بدهید، براساس گوش دادن به دعوتشان حتماً با سر به جهنم میروید، چون همهٔ دعوتهای غیر من باطل است؛ اما من شما را به «وَ اَللّٰهُ یدْعُوا إِلَی اَلْجَنَّةِ وَ اَلْمَغْفِرَةِ» دعوت میکنم بدین معنا که بیایید تا شما را بیامرزم، درِ هشت بهشت را به روی شما باز کنم که تا ابد به بهشت بروید.
منبع:شبستان