عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۸۹۵
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
عضو شورای نگهبان:
عضو شورای نگهبان گفت: یکی از دلایل دشمنی با امیرمومنان همین بود کسانی که مشتاق قدرت بودند به آنها قدرت و سمت نمی‌داد؛ زیرا پیامبر(ص) به ایشان یاد داده بودند کسی که شیفته قدرت است تشنه خدمت نیست.
عقیق:محسن اسماعیلی در جلسه تفسیر نهج البلاغه که در مجموعه فرهنگی شهدای هفت تیر برگزار شد، گفت: ثواب عمل یعنی برگشتن خو دعمل؛ پاداش عمل ما چیزی جدای از عمل نیست، به همین دلیل به آن ثواب می‌گویند.

عضو شورای نگهبان افزود: خداوند چیزی جدای از عمل ما به عنوان پاداش و کیفر قرار نداده است، اگر کسی به اندازه ذره‌ای کار خیر یا شر انجام دهد خود آن عمل را خواهد دید.

اسماعیلی با اشاره به فقراتی از خطبه‌ نهج‌البلاغه، عنوان کرد: غاصبان خلافت آن را به زور کسب کردند من هم آن را رها کرده و بر حقی که داشتم چشم پوشی کردم، این امر بی‌رغبتی امیرمومنان امام علی(ع) نسبت به قدرت را نشان می‌داد، چون خلافت و حکومت از نظر ایشان ارزشی نداشت مگر اینکه حقی را برپاداشته یا باطلی را از بین ببرند.

وی افزود: امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند وقتی انجام تکلیف ممکن نیست از انسان ساقط است بنابراین هنگام غصب خلافت برای خودم قصه نخوردم اگرچه برای جامعه قصه خوردم که از خدمت محروم شدند، حکومت برای من بهره شخصی ندارد مگر اینکه با حکومت بتوانم حقی را برپا داشته یا باطلی را از بین ببرم.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه وقتی مردم پشیمان شده به امیرمومنان امام علی(ع) رجوع کردند حضرت قسم خوردند اگر این نبود که با حضور شما تکلیف شرعی بر من واجب شده من باز حکومت را نمی‌پذیرفتم، گفت: این دنیا با همه جلوه‌ها و لذت‌های خود در هر زمان و مکان از آب بینی یک بز برای حضرت  کم ارزش‌تر است.

اسماعیلی با استناد به حکمت 236 نهج البلاغه، بیان کرد: حضرت می‌فرمایند همه دنیای شما تا آخر تاریخ برای من کم ارزش تر از استخوان خوک در دست یک انسان جزامی است، من برای اطرافیان خود سهم و رانت را قبول نکردم و حتی برای خود نیز به اندازه یک بشقاب حلوا بهره از حکومت نبردم.

وی با اشاره به فرمایش دیگری از امیرمومنان امام علی(ع) مبنی بر اینکه همه دنیای شما برای من بی‌ارزش‌تر از یک برگ خشک شده در دهان ملخ است، عنوان کرد: وقتی نگاه کسی به کل دنیا این است نسبت به خلافت کم اهمیت‌تر خواهد بود به همین آن را رها می‌کند هیچ دلبستگی و اشتقیاق باطنی نسبت به آن نداشتند، وقتی خلافت را گرفتند خود که بهره نبردند حتی به کسانی هم که مشتاق گرفتن پست بودند پست نمی دادند.

اسماعیلی افزود: کسی که برای گرفتن پست دنیوی دست و پا می‌زند مشخص است که برای خدمت به مردم نیامده بلکه دنبال کسب بهره شخصی خود است، زیرا پست در حکومت پیامبر(ص) خدمت و زحمت است.

عضو شورای نگهبان با استناد به فرمایشی از پیامبر(ص)، گفت: حضرت فرمودند کسی که طالب پست باشد ما به او سمت و پست نمی‌دهیم، هر کس حرص بزند نشان از عدم صلاحیت او دارد؛ از نگاه من هر کسی طالب قدرت و ریاست باشد خائن‌ترین افراد هستند.

وی با استناد به خطبه 131 نهج البلاغه، بیان کرد: حضرت فرمودند خدایا تلاشی که من می‌کنم مسابقه و رقابت بر سر قدرت نیست بلکه برای اجرا شدن حکم تو بود، چراکه من از آن بهره نمی‌برم و صرفا برای من زحمت دارد.

اسماعیلی افزود: یکی از دلایل دشمنی با امیرمومنان همین بود کسانی که مشتاق قدرت بودند به آنها قدرت و سمت نمی‌داد؛ زیرا پیامبر(ص) به ایشان یاد داده بودند کسی که شیفته قدرت است تشنه خدمت نیست.

عضو شورای نگهبان با استناد به خطبه خطبه 205 نهج البلاغه، گفت: این خطبه سخنانی است که امیرمومنان امام علی(ع) خطاب به طلحه و زبیر فرمودند؛ آنها پس از آن بر علیه امیرمومنان امام علی(ع) شوریدند و گلایه داشتند که هیچ پست اجرایی به آنها ندادند و حتی با آنها مشاوره هم نکردند.

وی ادامه داد: گاهی انسان ممکن است نسبت به قدرت بی رغبتی نشان دهد اما از درون برای رسیدن به آن می‌سوزد، برخی تشنگان قدرت فرعون را سرزنش می‌کنند که حکومت کرده و آن ظلم‌ها را انجام داد اما اگر خود به جای او باشند شاید بدتر شوند؛ اما بی‌رغبتی امیرمومنان امام علی(ع) نسبت به دنیا حقیقتی دورنی و بیرونی بود؛ اگرچه نسبت به حکومت بی‌رغبت بودند اما تکلیف شرعی خود را در هدایت جامعه فراموش نکردند.


منبع:شبستان

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین