عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۸۷۷
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۸
استاد حوزه علمیه قم در همایش «فقه امنیت»:
حجت الاسلام والمسلمین عابدی با بیان این که میان تجسس و تحسس فرق است، گفت: موبایل هر کسی حریم خصوصی اوست، ولی تلفن رومیزی حریم خصوصی نیست، تجسس در حریم خصوصی از نظر دینی به طور کلی حرام است، حتی بحث fatf و بحث های مرتبط مثلا تحت عنوان مبارزه با پولشویی در حقیقت ورود به حریم خصوصی مردم است که حرام است.
عقیق: حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی،  در سلسله نشست های فقه مضاف که با موضوع «فقه امنیت » در مدرسه حضرت ولیعصر(عج) اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۶۰۰ آیه درحوزه امنیت در قرآن وجود دارد  در حالی که  کل آیات  فقه در قرآن کریم  ۵۰۰ آیه است.

وی با بیان اینکه چنین نسبتی در زمینه امنیت و فقه در روایات نیز وجود دارد، گفت: اولین چیزی که مردم از هر حکومتی می خواهند امنیت است؛ برای مراجع و علما همیشه امنیت اصل است. این که امام راحل می فرماید حفظ نظام از اوحب واجبات است منظور نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه نظام امنیت است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امنیت مردم از نماز و حج واجب تر است، تصریح کرد: کشور با بی قانونی، بی نظم می شود؛ قانون برای کشور نظم ایجاد می کند و گرچه قانون بد هم باشد از بی قانونی بهتر است.

وی با اشاره به اینکه امام فتوا به واجب بودن رای دادن به قانون اساسی دادند،  درحالی که برخی از جاهای قانون اساسی در ابتدای انقلاب خلاف بود، تصریح کرد: این کار نشان از اهمیت امنیت دارد.

 حجت الاسلام والمسلمین عابدی تاکید کرد: در زندگی پیامبر(ص) مسایل امنیتی بسیار زیاد است، به عنوان مثال یکی از زنان پیغمبر می گوید که روزی رسول الله(ص) در خانه  دنبال چوب می گشت و علت آن بود ظاهرا کسی از سوراخ دیوار خانه پیامبر را نگاه می کرد و حضرت با چوب قصد تامین امنیت داخل منزل را داشتند.

 وی با بیان این که کلمه امنیت با ایمان  و کلمه اسلام و سلام قریب معنا به هم هستند، عنوان کرد: حضرت علی(ع) در دروازه کوفه افرادی را قرار داده بود که هر کسی وارد شهرمی شدند، نام، اسم شهر و اسم میزبان او را می پرسیدند.

استاد حوزه علمیه قم اذعان کرد: وقتی می گویم فردی مومن است، یعنی ایمان دارد و به واسطه ایمان در برابر عذاب جهنم امنیت دارد و وقتی سلام می کنیم در حقیقت سلامت طرفین را تضمین می کنیم.

وی ابراز کرد: امنیت دو معنای سلبی و ایجابی دارد؛ معنای سلبی اش در قرآن زیاد است. امنیت در برابر خوف و ترس  را امنیت سلبی می گویند و نیاز انسان به امنیت بیشتر از نیاز  او به غذا و آب است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی خاطرنشان کرد: امنیت ایجابی یعنی آن که « الا به ذکر الله تطمئن القلوب» که یاد خدا امنیت روانی می بخشد، یعنی از امکانات به نحوی استفاده کنیم که صحیح باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه جای دنیا امنیت به قدری مهم است که زبده ترین افراد را به این بخش می برند، گفت: شاید به جرات می توان گفت که بیشتر از ۴هزار مسئله در توضیح المسایل در باب امنیت وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با بیان این که میان تجسس و تحسس فرق است، ابراز داشت: موبایل هر کسی حریم خصوصی اوست، ولی تلفن رومیزی حریم خصوصی نیست، تجسس در حریم خصوصی از نظر دینی به طور کلی حرام است، حتی بحث fatf و بحث های مرتبط مثلا تحت عنوان مبارزه با پولشویی در حقیقت ورود به حریم خصوصی مردم است که حرام است.

وی عنوان کرد: امام فتوایی دارد که می گوید هرگاه محتمل ضعیف است به احتمال قوی توجه نکنید و اگر محتمل قوی است به احتمال ضعیف هم توجه کنید، بنابراین تجسس اطلاعاتی برای محتمل های قوی جایز است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در دین اسلام  و از منظر فقه بیش از ۱۰۰ حق برای آدم مجرم ذکر شده، گفت: حفظ آبروی اشخاص جز فقه امنیت است، بنابراین حتی در باب استیضاح یک وزیر از نظر فقهی اجازه زدن حرفی که باعث آبروی فردی در جمع شود، نیست.

وی در پایان تصریح کرد: در بخش فقه امنیت شخص باید آشنا به سیره اهل بیت(ع) و تاریخ اسلام و آشنا به مباحث عمیق فهمی باشد.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین