عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۷۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
ساخت ضريح جديد حرم مطهر امامين عسكريين (ع) كه از سال ۸۹ در قم آغاز شده است تا پايان امسال به پايان مي‌رسد.
عقیق: وهابيون افراطي و تكفيري با كينه توزي نسبت به اعتقادات تشيع در جنايتي آشكار حرم مطهر امامين عسكرين (ع) را تخريب كردند كه اين اقدام ننگين قلوب شيعيان جهان را جريحه دار كرد و به همين جهت برخي از مراجع تقليد خواستار ساخت ضريح مطهر اين معصومان در داخل ايران شدند.

كار ساخت ضريح با تقبل هزينه‌ها توسط آيت الله سيستاني و ارائه چندين پيشنهاد آغاز شد و در جلسات متعدد از كارشناسان و متخصصين و در نهايت استاد سيد مهدي علمدار به عنوان طراح و مجري قلم زني، استاد مهدي ديدار به عنوان سرپرست نجاران، مهندس خوش نژاد به عنوان مسوول سازه و نيز استاد موحد به عنوان خطاط پروژه دعوت به همكاري شد.

هم اكنون كار قلم زني به پايان رسيده و اين طرح در مرحله نازك كاري است، همچنين مرحله آب كاري طلا به جز يك بخش، به پايان رسيده، ضمن آن كه در بحث نجاري نيز فقط سقف ضريح باقي مانده و بقيه تمام شده است.

در ساخت اين ضريح مطهر ۶۰ تا ۷۰ كيلوگرم طلا، ۴ تن و نيم نقره خالص، يكهزار و ۱۰۰ كيلوگرم مس و ۱۱ تن چوب، استفاده شده است و در مجموع ۱۲ درب طلا ساخته شده كه ۴ درب اصلي و ۸ درب فرعي است.

اين ۷۰ كيلوگرم طلا براي بخشي از نازك كاري استفاده شده و در خطوط بكار رفته از آيات نوراني قرآن كريم و احاديث اهل بيت (ع) بهره گرفته شده و اشعاري كه در مدح اهل بيت (ع) و منزلت و جايگاه سامرا سروده شده است.

در حرم مطهر امامين عسكريين (ع) علاو بر مزار مطهر امام هادي (ع) و امام عسكري، قبر دو بانوي بزرگوار اسلام نرجس خاتون (س) مادر بزرگوار حضرت ولي عصر (عج) و حكيمه خاتون (س) خواهر بزرگوار امام هادي (ع) نيز وجود دارد.

علاوه بر ساخت ضريح مقدس، ۴ صندوق خاتم بر روي مرقد‌هاي مطهرامام هادي (ع)، امام حسن عسكري (ع) و نيز دو بانوي بزرگوار، حضرت نرجس خاتون (س) و حكيمه خاتون (س) نصب خواهد شد كه اين ۴ صندوق توسط اهالي متدين شيراز ساخته شده و اكنون نيز مورد بازديد مردم اين ديار است.

در ساخت اين پروژه مطهر از تجربه ساخت ضريح امام حسين (ع) به خوبي استفاده شده است، اين ضريح نيز به شكل تقريبي هم نماي ضريح امام حسين (ع) است و از لحاظ هندسي و شكل يكي است اما از لحاظ طراحي متفاوت است، همچنين در استفاده از اشعار بر روي كتيبه‌ها از اشعار ديوان سيد حيدر حلي استفاده شده كه مورد تائيد دفتر آيت الله سيستاني بوده است.

مردم ولايتمدار كشورمان به ويژه مردم متدين قم پيش از اين در سال ۱۳۹۱ ساخت ضريح امام حسين (ع) پيشواي سوم شيعيان محبت خويش به اهل بيت (ع) را نمايان ساختند، وزن سازه ضريح جديد امام حسين (ع) بالغ بر ۱۲ هزار كيلوگرم بود كه پنج هزار و ۳۰۰ كيلوگرم چوب، چهار هزار و ۶۰۰ كيلوگرم نقره، ۱۱۸ كيلو و ۶۵۰ گرم طلا، ۷۰۰ كيلوگرم مس، ۴۵۰ كيلوگرم تسمه و پولت‌هاي استيل، ۷۰۰ كيلوگرم چوب تزييني و ۱۰۰ كيلوگرم آهن آلات بكار رفته بود.

براي ساخت ضريح امام سوم شيعيان ۱۴ ميليارد تومان هزينه شد كه پنج ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان آن بصورت نقدي و مابقي بصورت غير نقدي در قالب طلا، جواهر و ساير اقلام با ارزش بود كه توسط دوستداران و شيفتگان امام حسين (ع) اهدا شده بود.

منبع:حج
211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین