عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۵۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
عقیق:صفحه ریحانه مربوط به زنان سایت KHAMENEI.IR در اینستاگرام مطلبی با عنوان " آداب بحث کردن در فضای مجازی را یاد بگیریم " را منتشر کرد که در ادامه می‌آید.

هیچ‌کس نمی‌گوید من بی‌اخلاقم! برعکس؛ همه ادعای اخلاق‌مداری دارند؛ در فضای مجازی هم اغلب افراد، ظاهراً اسوه انسانیت و الگوی شهروند بااخلاق هستند. اما آنچه در عمل دیده می‌شود، چیز دیگری است. متأسفانه در فضای مجازی، و خصوصاً در بحث‌های سیاسی، بستری فراهم است که افراد به سادگی به یکدیگر توهین کنند و تهمت بزنند. در حالی که اکنون، بیش از هر زمان دیگری، به حفظ وحدت ملی و اجتماعی نیاز داریم.

پس بهتر است نکاتی را درباره اخلاق بحث کردن در فضای مجازی رعایت کنیم وبه این دلیل که بحث‌های شدید و چالش‌برانگیز، اکثراً در حوزه مسائل سیاسی در می‌گیرد، بیشتر توصیه‌ها را با نگاه به بایسته‌های بحث‌های سیاسی، بیان می‌کنیم:

۱) لجبازی نکنید

اگر از جایی به بعد، فهمیدید که حرف‌های طرف مقابل، صحیح و منطقی است، بپذیرید و از مواضع‌تان کوتاه بیایید؛ اینطور نباشد که از درون قانع بشوید، اما در ظاهر بحث را ادامه بدهید و با لجبازی و تعصب، بر حرف خود پافشاری کنید. ظرفیت پذیرش حرف حق را داشته باشید. تعصب کورکورانه، از عقل به دور است. طوری رفتار کنید که دیگران بتوانند به عنوان یک فرد منطقی، حتی با تفکرات سیاسی مخالف خودشان، با شما تبادل‌نظر کنند و از بحث با شما، بیاموزند و لذت ببرند.

٢) ادب را رعایت کنید

اختلاف‌نظرها نباید شما را به جدال‌های مجازی و جنگ کارکتری بکشاند. در فضای صلح و ادب، دیدگاه‌هایتان را با هم به اشتراک بگذارید. اگر اطلاعاتی با مدرک و سند دارید، برای همدیگر بفرستید، از حریم ادب خارج نشوید و سند و مدرک‌تان را همان‌جا روی میز بگذارید و ارائه آن را حتی به فردا موکول نکنید تا حرف و حدیثی پیش نیاید.

٣) مراقب ایمان‌تان باشید

همیشه حواس‌تان به ایمان‌تان باشد که در فضای مجازی و خصوصاً بحث‌هایش به باد فنا نرود. قبل از گفتن یا به اشتراک گذاشتن هر مطلب، به این فکر کنید که علاوه بر این دنیا، در آخرت هم باید در موردش پاسخگو باشید. در طول بحث و تبادل‌نظر، اگر طرف مقابل عنان از کف داد و ناسزا گفت، او را به آرامش دعوت کنید؛ سزا نیست که لب به ناسزا بگشایید!

۴) آینده را فراموش نکنید

در بحث‌ها، خصوصاً بحث‌های سیاسی، مراقب باشید که همه پل‌های پشت سر سرتان را خراب نکنید. طوری حرف بزنید که بتوانید بعداً توی چشم دیگران نگاه کنید.بقیه را هم به آرامش دعوت کنید. خانواده و دوستان‌تان را در بلبشوی فعالیت‌های مجازی (خصوصاً بحث‌های سیاسی) از دست ندهید


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین