عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۴۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
پایتخت و مسجد تراز انقلاب اسلامی/۲
معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) گفت: متأسفانه به موازات مسجد، مکان‌های دیگری ایجاد شده در حالی که می‌شد به جای مصلی، مسجد بزرگ ساخت و یا حسینیه و فرهنگسرا را به مساجد متصل کرد.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصرالدین نوری‌زاده روز چهارشنبه ۱۲ دی‌ماه به سمت رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد منصوب شد. به همین مناسبت بر آن شده است تا در سلسله گفت‌وگوهایی به بررسی راهکارهای «تحقق مسجد تراز انقلاب اسلامی» به عنوان مطالبه از رئیس جدید این مرکز مهم فرهنگی بپردازیم که دومین گفت‌وگو در ادامه می‌آید: 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) که حدود ۲ سال امام جماعت مسجد دانشگاه شیراز بوده است و در سراسر کشور به اقتضای مسئولیتی که داشته در منابر مساجد مختلف به سخنرانی پرداخته است، در چهار محور مطالبه خود را مطرح کرد.

 

 

محور اول؛ مسجد و حوزه علمیه/ در حوزه برای تربیت امام جماعت برنامه‌‌ریزی کنیم

وی با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه در تربیت طلبه و به تبع آن امام جماعت مسجد گفت: اول باید تعریف کرد که در نظام، حوزه  علمیه و مسجد چه جایگاهی دارند. در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه چه تصویری برای طلبه به عنوان امام جماعت آینده مدنظر قرار گرفته است. مثلاً در دانشگاه کسی که رشته فیزیک می‌خواند در آینده مهندس می‌شود یا دکترای این رشته را می‌گیرد.

حجت‌الاسلام کفیل بیان داشت: باید در حوزه برای تربیت امام جماعت برنامه‌‌ریزی کنیم که در کنار آن طلبه می‌تواند قاضی، استاد دانشگاه و ... هم شود. اما باز باید دید جایگاه مسجد در حوزه علمیه تعریف شده است. به تعبیر دیگر در رابطه حوزه و مسجد، حوزه فقط تأمین‌کننده امام جماعت است یا تغذیه‌کننده امام جماعت؟ بنابراین یکی از رسالت‌های حوزه باید همین باشد.

محور دوم؛ مسجد و حاکمیت/ در حاکمیت ولی خاتم (عج)، مسجد محور است

وی ادامه داد: در حاکمیت ولی خاتم (عج)، مسجد محور است. در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی مسجد چقدر اهمیت دارد؟ در روایتی دیگر جایگاه مسجد در حاکمیت چیست؟ این در حالی است که در پیروزی انقلاب مساجد نقش داشتند. در دفاع مقدس مساجد عقبه بودند. پس در شرایط فعلی ارتباط حاکمیت با مساجد چقدر است؟

معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) خاطرنشان کرد: مدیران ما چه ارتباطی میان پیوند حاکمیت  با مسجد دارند. یکی از پیشنهادهای من این بود که اگر مدیران مدارس پاتوقشان در مساجد باشد تا دانش‌آموزان مسجدی ما بیشتر شود.

محور سوم؛ مسجد و ایجاد بدل‌های موازی/ می‌شد فرهنگسراها را در متصل به مسجد ساخت

وی با انتقاد از ایجاد بدل‌های مختلف برای مسجد در جامعه گفت: متأسفانه بدل‌هایی را برای مساجد ایجاد کردیم. به طور مثال حسینیه، مصلی و فرهنگسرای مختلف ایجاد کردیم. در حاکمیت به جای سرمایه‌گذاری در مساجد آمدیم در موازی آن مکان‌هایی را قرار دادیم. می‌شد به جای مصلی، مسجد بزرگ ساخت. می‌شد حسینیه را متصل به مساجد کرد، می‌شد فرهنگسراها را در متصل به مسجد ساخت.

محور چهارم؛ مسجد و تبیین جایگاه‌اش در جامعه/ انتقاد از مفهوم نمازخانه در ادارات

حجت‌الاسلام کفیل با تأکید بر اینکه در جامعه اسلامی جایگاه فرهنگ و رشد فرهنگی مسجد است، اظهار داشت: مساجد یک پایگاهی برای رشد است. اگر مساجد اما خالی از جوان و نوجوان است، برای حضور پرشور و پررنگ این دو قشر چه طرح و برنامه‌ای داریم. چقدر اهمیت جایگاه مسجد تبیین شده است. اگر تبیین شده بود در هیچ اداره‌ای نماز جماعت خوانده نمی‌شد. همه وزارتخانه‌ها مسجد داشتند. اصلاً مفهوم نمازخانه در ادارات وجود نداشت. بلکه به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کردند که مردم در مسجد نماز بخوانند.


منبع:فارس



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین