عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
سخنرانی پناهیان در مسجد امام حسین (ع)
سبک زندگی ما باید در آن ظلم کردن به دیگران آسان نباشد. جامعه گونه ای باشد که در آن ظلم و بی احترامی چیزی غیر قابل قبول باشد. ارگان هایی مثل قوه قضاییه و پلیس برای جلوگیری از رفتار های خلاف در جامعه به وجود می آیند اما ...

به گزارش عقیق، مراسم سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در ظهر هشتمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد امام حسین (ع) تهران واقع در میدان امام حسین علیه السلام برگزار شد. 

بخشی از سخنان حجت الاسلام پناهیان را می خوانیم:

ارتباط اخلاق و سبک زندگی

*سبک زندگی ما باید گونه ای باشد که در آن ظلم کردن به دیگران آسان نباشد . جامعه گونه ای باشد که در آن ظلم و بی احترامی چیزی غیر قابل قبول باشد . ارگان هایی مثل قوه قضاییه و پلیس برای جلوگیری از رفتار های خلاف در جامعه به وجود می آیند اما در سبک زندگی دینی اصلا نباید کار به این ارگان ها برسد و نیازی به آنها باشد. اگر برای حل اختلافات در جامعه فقط همین ارگان ها رسیدگی کنند ، می شود همان فرهنگ غرب .

*حضرت علی (ع) می فرمایند: مثل کسی نباش که رفتارش را تغییر نمی دهد مگر با زور . جامعه ای که مراجعین زیادی به قوه قضاییه داشته باشد فرهنگ خرابی دارد . بعضی از قوانین مثل مقابله با دزد وجود دارند، حالا اگر جامعه به گونه ای شود که دزدی نکنیم آیا باز هم نیازی به این قوانین وجود دارد.

*زندگی ما با فرهنگ یا همان سبک زندگی کنترل می شود . این سبک زندگی باید به گونه ای باشد که جرایم به صورت ناخودآگاه اصلاح شود مثلا سبک زندگی مردم در ماه مبارک رمضان به گونه ای است که خودبه خود جرائم کاهش می یابد. آیا این موضوع ربطی به مرجع قضایی یا پلیس دارد نه مربوط به سبک زندگی می شود.

*فرهنگ جامعه اگر اصلاح شود نیازی به قوانین سخت و دست و پا گیر نیست . باید با سبک زندگی درست تا جایی که می شود رفتارهای غلط جامعه را کنترل کرد.

تاثیر عبادات در سبک زندگی

*عبادت ، انسان را در خانه خدا ذلیل می کند و تاثیر زیادی دارد. جامعه باید طوری شود که مردم بر اساس باور خود عمل خوب داشته باشد . مثلا نماز خواندن مردم در مساجد آیا با زور قانون است یا نفع و ضرر فوری برای فرد دارد؟ مردم بر اساس یک باور عبادت می کنند.

*عبادت جلوی هوای نفس را می گیرد .فردی که در مقابل خدا رکوع و سجود می کند دیگر گردن کشی نخواهد کرد.

*حجت الاسلام پناهیان اشاره به خاطره ای از دیدار با یکی از اساتید دانشگاه فرانسه کرد و گفت: در آن دیدار او به من گفت می دانی بیشترین وقتی که مردم در خارج به دین اسلام روی می آورند ماه رمضان است . چون مردم می بینند که مسلمانان در ماه رمضان فقط به خاطر خدا بدون هیچ زور و اجبار و قانونی از صبح تا شب چیزی نمی خورند. مردم وقتی چنین رفتارهایی را از یک مومن مشاهده می کنند احساس امنیت می کنند چون می بینند بدون هیچ قانونی فرد فقط بر اساس باور خود عمل می کند. معنای کلمه مومن هم یعنی همین احساس امنیت.

آیا چیز دیگری هم وجود دارد که جلوی طغیان آدمی را بگیرد؟

روضه ابا عبدالله الحسین (ع) جلوی طغیان را می گیرد .اصلا شهید این خصوصیت را دارد ، وقتی از جنگ هشت ساله خودمان شهید می آوردند خیلی ها دست از زندگی می کشیدند و به جبهه می رفتند . حالا امام حسین (ع) با آدمی چه می کند . روضه امام حسین(ع) انسان را افتاده می کند و از طغیان و سرکشی باز می دارد .



گزارش از: حسین اجاقی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین