عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۸۲۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۲
هفته گذشته کنفرانس جهانی وحدت اسلامی در مکه مکرمه برگزار شد؛ کنفرانسی که طبق گفته رسانه های عربستان ۱۰۰۰ شخصیت از ۱۲۷ کشور جهان در آن شرکت داشتند.
عقیق:هفته گذشته کنفرانس جهانی وحدت اسلامی در مکه مکرمه برگزار شد؛ کنفرانسی که طبق گفته رسانه های عربستان 1000 شخصیت از 127 کشور جهان در آن شرکت داشتند اما هیچ کدام از این رسانه ها به نام و نشان شخصیت های شرکت کننده اشاره ای نکردند،‌اما از جمله آنها می توان از شیخ محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر، شیخ عبداللطیف دریان مفتی لبنان، دکتر فرید بن یعقوب المفتاح وزیر اوقاف بحرین، شیخ عبدالکریم العیسی دبیرکل اتحادیه کشورهای اسلامی، شیخ شوقی علام مفتی مصر، شیخ محیی الدین عفیفی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی الازهر، شیخ عباس شومان دبیرکل هیئت علمای بزرگ الازهر نام برد که تمام شخصیت های دعوت شده از مصر در این کنفرانس توفیق سخنرانی یافتند و هرکدام از این شخصیت ها در سخنان خود بر ضرورت وحدت اسلامی و دوری از افراط گرایی تاکید کردند بدون اینکه به معرفی مصادیق افراط و تکفیر در منطقه اشاره ای داشته باشند.

یکی از بخش های این کنفرانس قرائت نامه محمد بن سلمان ولی عهد عربستان بود که در آن بر تعهد کشور خود به تحقق آرمان‌های مسلمانان تاکید کرد و مدعی شد: عربستان سعودی که بر پایه‌های میانه‌روی و اعتدال‌گرایی بنیان‌ نهاده شده و به خدمت حرمین شریفین و مهمانان خدای رحمن شرف‌یاب شده، به تعهدات و طرح‌های خود برای تحقق آرمان‌های مسلمانان ادامه خواهد داد.

متن کامل پیام ملک سلمان بن عبدالعزیز به شرح ذیل است:

"حضور این جمع نخبه از علمای بزرگوار امت در این کنفرانس را ارج می‌نهم، آنها بنا بر احساس مسئولیت شرعی خود برای از میان برداشتن تفرقه و دوری از اختلافاتی که امت را تهدید می‌کند و برای تحقق وحدت صف و توافق بر سر گفتمانی واحد و ارائه آن به جهان، گردهم آمده‌اند.

پس از خدا امیدها به این شعله‌هایی است که با علم راسخ نورانی است تا از ناکامی‌های امت عبور کرده، وحدت فراگیر آن را محقق سازند، مطمئنا این وحدت بر علیه احدی نیست بلکه در راستای همبستگی و خیر و اعتلای تمامی انسانیت است.

نگاهی سریع به اوضاع معاصر کنونی ما کافی است تا ضرورت دوری جستن از رویکردهای منفی که اوضاع کنونی ما را تحت تاثیر قرار داده و نیز انباشت‌های تاریخی و تاثیرات آن بر امت اسلامی را دریابیم.

به همین دلیل بر همه ما واجب است تا ضمن گسترش آگاهی‌بخشی فهم‌های نادرست را تصحیح با گسترش پل‌های گفتگو، تفاهم و همکاری در جهت همگرایی، توافق و جدیت در عمل و نیز نگرش به آینده از چشم‌اندازهای مبتنی بر برادری و همبستگی به فهم درستی از سنت تفاوت برسیم.

هيئت علمای برجسته جهان اسلام با اختیار شعار « وحدت اسلامی- خطرات تبعیض و به حاشیه‌راندن» برای این دوره از کنفرانس وحدت اسلامی و تعیین موضوع «تقویت مفاهیم دولت ملی و ارزش‌های مشترک آن» به عنوان یکی از محورهای این کنفرانس کار مهم و احسن را انجام داده است.

مطمئنا این تلاش‌ها در جهت رسیدن به اجماع در میان دیدگاه‌های علمای امت، مبلغان و مفکران آن است برای بنیان نهادن بر مبنای وجه اشتراکات، نزدیکی میان دیدگاه‌ها، ترویج فرهنگ دگر‌اندیشی و عمل بر مبنای میان‌روی و اعتدال‌گرایی اسلام که بر اساس آنها تمدن اسلامی پایه‌گذاری و ترویج و توسعه داده شد و در حدود یک سوم جهان را شامل شده است.

تمامی جهان اسلام ما در حال حاضر چشم امید به این جمع مبارک دوخته است و امیدوار است که کنفرانس موقر شما با تلاش برای تحقق وحدت اسلامی تمامی موانع پیش روی ایجاد وحدت جامع، که اوضاع تفرقه و چنددستگی و نزاع را باعث شده و خداوند عزوجل در قول کریم خود«وَلا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ» ما را از آن بر حذر داشته است، را از میان بردارد.

بدون شک شما امروز برای ماموریتی بس دشوار گردهم آمده‌اید زیرا که این گردهمایی شما و نتایج برآمده از آن موجب درمان انباشت‌های زیادی خواهد شد و جلوی دشمنی‌های انتقام‌جویانه زیادی را خواهد گرفت که بدخواهان امت اسلام بر آن روا می‌دارند تا دین، اخلاق، فرهنگ، تمدن آن را مورد حملات سرسختانه خود قرار داده و با سوءاستفاده از انحرافات اصحاب غلو در دو سوی، هر آنچه که در اسلام نیست را به آن نسبت دهند. شما اما با عزم و اراده قوی و علم راسخ خود باذن پروردگار خواهید توانست تا این وحدت اسلامی جامع را برقرار و آرمان‌ها و آرزوهای فرزندان امتتان در سرتاسر جهان را محقق سازید تا امت اسلام بار دیگر نقش خود را به عنوان الگوی بهتر برای تمامی جهان ایفا کند.

پادشاهی عربی سعودی که بر پایه‌های میانه‌روی و اعتدال‌گرایی بنیان‌ نهاده شده و به خدمت حرمین شریفین و مهمانان خدای رحمان مشرف شده است به تعهدات و طرح‌های خود برای تحقق آرمان‌های مسلمانان ادامه خواهد داد.

از خداوند - عزوجل - برای شما آرزوی توفیق و پیروزی در ماموریت بزرگتان مسئلت دارم امیدوارم خداوند متعال همه ما در راهی که او دوست دارد و از آن راضی است، موفق کند. و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته."

نگرانی ولیعهد عربستان از چیست؟

ولی عهد عربستان در این نامه در حالی از وحدت و ضرورت آن سخن گفت که خود از اصلی ترین موانع تحقق وحدت در جهان اسلام است و آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره از عربستان و حاکمان وابسته آن به عنوان ابزاری برای عدم تحقق وحدت در جهان اسلام و تهدید کشورهای اسلامی و حمایت از تروریست های منطقه استفاده کرده اند و حمایت مالی و تسلیحاتی و فکری عربستان از تروریست های سوریه و تجاوز آشکار چهارساله این کشور به کشور مسلمان یمن گواهی آشکار بر این واقعیت است.

اما یکی از گلایه های ولی عهد عربستان در این نامه فهم نادرست و اشتباه از اسلام است که موجب شده مسلمانان به خاطر این فهم اشتباه از دین به جان هم بیفتند و خون و مال و ناموس همدیگر را مباح بدانند، اما باید از او پرسید ریشه این فهم اشتباه و مفتیانی که این فهم اشتباه را صادر می کنند و علمایی که فهم افراطی و جامد خود از اسلام را به خورد مسلمانان منطقه می دهند و جوانان مسلمان را به کشتار و ترور و عملیات انتحاری دعوت می کنند در کدام کشور فعالیت دارند؟

آیا جز این است که تمام یا اکثر خوراک معنوی تروریست ها و فتواهای مورد استناد آنها و اندیشه های باطلی که در سر داشتند و دارند ریشه در  تولیدات علمای وهابی و تکفیری عربستان دارد و اکنون تلاش می کنند این اندیشه باطل را در مدارس دینی برخی کشورهای منطقه مانند پاکستان و حتی در مساجد برخی کشورهای آفریقا و آسیا نیز منتشر کنند؟

اما نگرانی دیگر بن سلمان در این نامه در مورد دشمنان و بدخواهان اسلام است که این نگرانی نیز بدون توضیح و تعیین مصداق رها شده است و شاید نیاز به توضیح هم نداشته باشد و بر هیچ مسلمانی پوشیده نیست که اصلی ترین دشمن مسلمانان و این اسلام رژیم اشغالگر صهیونیستی است که از هیچ اهانت و جنایتی علیه مسلمانان دریغ ندارد و تمام درگیری ها و کشتارهای منطقه که با حمایت آمریکا و عربستان سعودی صورت می گیرد برای تامین امنیت این رژیم جعلی و خارج کردن صهیونیست ها از کانون توجه و اعتراض مردم و دولت های منطقه است، اما عربستان به جای دشمنی با رژیم صهیونیستی امروز سردمدار و پیشتاز کشورهای اسلامی در عادی سازی رابطه با این رژیم است به گونه ای که مقامات عربستان بر خلاف سیاست گذشته خود این رابطه را پنهان نساخته و آشکارا به این ارتباط با صهیونیست ها اعتراف و افتخار می کنند.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین