عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۷۲۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
امام هادی(ع)‌ در روایتی به عبدالعظیم حسنی ظهور و بروز لعنت مؤمنین بر شیطان را در عصر ظهور در قالب سنگ زدن به ابلیس معرفی کرد.
عقیق: از رایج‌ترین تفکرات عصر اهل‌بیت(ع) مربوط به مهدویت بود. صدور احادیث فراوانی از رسول گرامی اسلام(ص) و سایر اهل‌بیت(ع) درباره کیفیت ولادت امام زمان(عج)، وقایع عصر غیبت، فتنه‌های آخرالزمان و معرفی کیفیت عصر ظهور حجم زیادی از معارف مهدوی را در بین مردم رواج داده بود تا حدی که موضوع مهدویت و ظهور نقل مجالس آن زمان بود. 

از آنجایی که روایات مربوط به آخرالزمان و عصر ظهور از ویژگی‌های خاص خود برخوردار بود، بیش از سایر موضوعات مربوط به مهدویت مورد توجه مردم به ویژه محبان و شیعیان اهل‌بیت(ع)‌ قرار می‌گرفت. وقوع عذاب‌های عجیب، تغییر قوانین عالم، ظهور ملائک و اجنه و در نهایت حضور جسمانی ابلیس در مقطعی از آخرالزمان از جمله ویژگی‌های خاص روایات آخرالزمانی است که در آیاتی از قرآن و نیز سایر کتب آسمانی به گوشه‌ای از این وقایع اشاره شده است. 

به عنوان نمونه عبدالعظیم حسنی می‌گوید از امام هادی(ع) شنیدم که می‌فرمود:

«مقصود از «رجیم»، از رحمت و آمرزش دور شدن و از درگاه خداوند رانده شدن و از منبع خیر طرد شدن است. هیچ مؤمنی او را به یاد نمی‌آورد مگر با لعن و نفرت و از علم خداوند گذشته که هرگاه قائم ظهور کند همه مؤمنین زمان آن حضرت، شیطان را سنگ‌باران خواهند کرد، همان طور که پیش از او با لعن و نفرین رانده شده بود؛ عَبْدِ اَلْعَظِیمِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحَسَنِیِّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ اَلْعَسْكَرِیِّ عَلَیْهِمَا اَلسَّلاَمُ یَقُولُ: مَعْنَى اَلرَّجِیمِ أَنَّهُ مَرْجُومٌ بِاللَّعْنِ، مَطْرُودٌ مِنَ اَلْخَیْرِ، لاَ یَذْكُرُهُ مُؤْمِنٌ إِلاَّ لَعَنَهُ، وَ أَنَّ فِی عِلْمِ اَللَّهِ اَلسَّابِقِ إِذَا خَرَجَ اَلْقَائِمُ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ یَبْقَى مُؤْمِنٌ فِی زَمَانِهِ إِلاَّ رَجَمَهُ بِالْحِجَارَةِ، كَمَا كَانَ قَبْلَ ذَلِكَ مَرْجُوماً بِاللَّعْنِ.»

در این روایت امام هادی(ع) ظهور و بروز لعنت مؤمنین بر شیطان را در عصر ظهور در قالب سنگ زدن به ابلیس معرفی می‌کند؛ لذا بر این اساس می‌توان گفت لعنت مؤمنان بر شیطان تمرینی برای برائت از دشمنان خدا و نیز تمرینی برای مواجهه اصلی آن‌ها با حزب شیطان در آخرالزمان است. 


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین