۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۴ : ۰۸
ایشان ابراز داشتند: امروز داد مردم از بی انصافی گروهی از تجار و کسبه درآمده است که پشت سر هم اجناس را گران کرده و به فکر مردم نیستند.
این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: اصلا چرا در یک کشور اسلامی باید تعزیرات وجود داشته باشد؟ یک کاسب و تاجر مسلمان بدون احتیاج به تعزیرات باید به وظیفه خود عمل کند؛ اما مشاهده می کنیم که به مأمور تعزیرات می گویند ما جریمه را می پردازیم؛ اما قیمت خود را پایین نمی آوریم.
این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: اگر کار به اینجا برسد، واقعا رسوایی است؛ ما مسلمانیم و دم از پیروی امیرمؤمنان(ع) می زنیم؛ جامعه ای ترقی می کند که همه افراد به فکر یکدیگر باشند؛ اگر هر کسی بخواهد در این وانفسا کیسه خود را پر کند (کما اینکه خیلی ها اینطور هستند)، جامعه پیشرفت نخواهد کرد و عقب می ماند.
معظم له بیان داشتند: چرا برخی از افراد فقط به فکر خود هستند؟ در رسانه ها آمده است که شخصی30 هزار میلیارد تومان به جیب زده است؛ همه باید بدانیم که روزی فرا می رسد که باید جوابگو باشیم؛ خدا را در نظر بگیریم و او را ناظر اعمال خود بدانیم.
ایشان در بخش دیگر از سخنان خود به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کردند و گفتند: حضرت در این حدیث فرمودند: «تواضعوا لمن تعلّمون منه و تواضعوا لمن تعلّمونه و لا تکونوا جبابرة العلماء/ با استاد و با شاگرد خود تواضع کنید و دانشمندان سرکش مباشید».
این مرجع تقلید ابراز داشتند: تواضع در مقابل همه خوب است؛ اما در مقابل علم، عالم، متعلم و معلم موقعیت دیگری دارد؛ این مباحث اخلاق اسلامی است که مؤثر در پیشرفت کار است.
این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساختند: بی تواضعی سبب عقب ماندگی در درس و تحصیل می شود؛ تواضع میان استاد و شاگرد سبب رونق یافتن محافل علمی خواهد شد
این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: خوشبختانه در حوزه های علمیه این معنا از قدیم الایام بوده و مثال و داستان های بسیاری برای آن وجود دارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: بنده استادی داشتم که در زمستان کیسه بزرگی از خرده چوب ها را پر کرده بود و به کلاس آورد تا شاگردان گرم شوند؛ همچین رابطه ای میان استاد و شاگرد وجود داشته است.
ایشان اظهار داشتند: یکی از مسائل مربوط به تواضع این است که اگر شاگرد حرف اساسی زد، استاد بپذیرد؛ ما اساتیدی را دیدیم که در کنار پذیرش اشکالات، پروبال نیز به این نظرات داده و آن را به صورت کامل قبول می کردند؛ البته اگر هم آن نظر دارای اشکال بود، اشکالات را رفع می کردند.
این مرجع تقلید ابراز داشتند: امیدواریم سنتی که در حوزه ها بوده، همچنان پررنگ بماند و سبب پیشرفت علم، دانش، تعلیم و تعلم شود.