عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۴۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
در مدرسه فاطمه محدثه (س) اصفهان بررسی شد:
نشست اخلاقی معرفتی مهدویت با موضوع «قساوت قلب و درمان آن»، در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه (س) اصفهان برگزار شد.
عقیق:حجت الاسلام صانعی در نشست «قساوت قلب و درمان آن»، در  مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه (س) اصفهان، یکی از موانع خطرناک و مرموزانه دوری از امام زمان(عج) را قساوت قلب خواند و گفت: قساوت؛ شیعه و سنی، اهل نماز و غیر آن و قشر مذهبی و غیر مذهبی نمی شناسد، انسان های متدین نیز ممکن است گرفتار قساوت قلب شوند.

وی افزود: همچنان که جسم انسان گاهی مبتلا به بیماری سطحی و گاهی به بیماری خطرناک مبتلا می شود یکی از بیماری هایی که قلب و روح انسان را می میراند، قساوت قلب است. به عنوان مثال قاتل امیر المؤمنین(ع) که اشقی الاشقیاء است، مسلمان بود. اما عاملی مانند قساوت باعث شده که مسلمان به جایی برسد که قاتل حجت خدا شود.

کارشناس مهدویت با استناد به روایتی از امیر المؤمنین(ع) «من اعظم الشقاوة، القساوة» بزرگ ترین شقاوت را قساوت قلب معرفی کرد و گفت: خداوند در آیه 13 سوره مائده می فرماید: بر قومی غضب نمی کند مگر به خاطر قساوت قلبشان.

وی با استناد به روایت پیامبر(ص)، علائم قساوت قلب را برشمرد و گفت: برای قاسی القلب سه نشانه وجود دارد: یکی این که  به ضعیف تر از خود رحم نمی کند و روایت به طور مطلق گفته ضعیف و ممکن است شامل شیعه یا غیر شیعه و هر کس دیگری شود. نشانه دوم عدم قناعت است که شامل قدرت، شهوت، شهرت و به طور کلی در مادیات به کم قانع نمی شود و  نشانه سوم  عدم پذیرش موعظه دانست.

حجت الاسلام صانعی، چهارمین نشانه قساوت قلب را خشکی چشم دانست و گفت: گریه ای ملاک است که برای ترس از خدا باشد یا برای مصائب اهل بیت علیهم السلام خصوصا امام حسین علیه السلام باشد.

وی، نشانه پنجم  قساوت قلب را عدم خشوع در قلب دانست و تصریح کرد: اگر شخصی قرآن تلاوت کند و هیچ انقلاب و انفعالی در او به وجود نیاید، باید بداند که قلب او خاشع نیست و دچار قساوت شده است.

کارشناس مهدویت کثرت ارتکاب گناه را عامل ششم قساوت قلب خواند و اظهار داشت: هر کسی باید به قشر خودش نگاه کند مثلا حوزوی نسبت به حوزوی و مردم عادی با مردم عادی سنجیده شود. برای پاک شدن گناهان لازم است استغفار  محکمی انجام دهد.

وی، داشتن آرزوی طولانی در دنیا را هفتمین عامل قساوت قلب بر شمرد و گفت: خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود: ای موسی آرزو هایت را در دنیا دراز مکن که قلبت سخت می شود و مواظب باش که خطر به انسان نزدیک است و انسان قاسی القلب از من خدا دور است. ولی داشتن آرزو های آخرتی اشکالی ندارد بلکه در دین به آن توصیه شده است.

حجت الاسلام صانعی، خوردن زیاد، خوابیدن زیاد و همچنین گوش دادن به لهویات، کثرت مال اندوزی که باعث فساد شود، را از دیگر عوامل قساوت قلب خواند.

وی در پایان به راه های درمان قساوت قلب اشاره کرد و گفت: در روایات انجام دادن اعمالی مانند: رفتن به قبرستان و یاد کردن روز قیامت، حشر و نشر و عبرت گرفتن از مردگان، مهربانی کردن به یتیمان، خوردن حبوبات خصوصا عدس، اطعام فقرا، زیاد به یاد خدا بودن و تلاوت قرآن خصوصا سوره توحید، کم خوردن، مجالست با علما، کثرت استغفار در شب، شب زنده داری و روزه گرفتن برای از بین بردن قساوت قلب توصیه شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین