عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۳۲۴
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۶
مسعود نجابتی:
مسعود نجابتی از اساتید پنجمین دوره آموزش «خط در گرافیک» درباره ضرورت برگزاری این دوره گفت: بخش قابل توجهی از هیأت‌های ما فاقد هویت بصری هستند یا اگر هم هویتی دارند این هویت مخدوش است یا خیلی حرفه‌ای طراحی نشده.
عقیق: پنجمین کارگاه کاربردهای خط در گرافیک با عنوان «طراحی نشانه نوشتاری» با حضور ۷۰ هنرمند از ۲۲ استان در شهر قم برگزار شد.
در این کارگاه استادان گرافیک همچون مسعود نجابتی، عبدالرضا چارئی، محمدعلی کشاورز، محمد روح‌الامین و حامد مغروری به هنرجویان شرکت‌کننده، کاربرد حروف ماشینی در گرافیک را آموزش می‌دهند.
همچنین در حاشیه این کارگاه مراسم تجلیلی برای مرحوم سیدمحمد ساجدی از هنرمندان هیأتی در رشته گرافیک برگزار شد؛ این هنرمند در سال جاری هنگام مراجعت از مراسم اربعین حسینی(ع) به همراه خانواده‌اش در سانحه تصادف درگذشت. 
حجت‌الاسلام علی‌اصغر دِشمیر دبیر دوره آموزشی هیأت هنر در این باره گفت: این دوره آموزشی سه روزه، از سوی هیأت هنر وابسته به جامعه ایمانی مشعر برگزار شده است. جامعه ایمانی مشعر یک مجموعه مردم‌نهاد است که از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را شروع کرده که در زمینه ارتقای سطح ارکان هیات‌های مذهبی در کل کشور فعالیت می‌کند و تاکنون نزدیک به ۸۰۰۰ هیأت مذهبی به آن پیوسته‌اند و مرکز آن در شهر مقدس قم قرار دارد. 
 

 

مسعود نجابتی، مدیر گروه هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح و از اساتید دوره آموزش خط در گرافیک جامعه ایمانی مشعر هم با اشاره به برگزاری پنجمین و آخرین دوره، گفت: سعی کردیم در طول این پنج دوره، تمام گونه‌های نوشتار را که در فضای خط در گرافیک مرسوم است به طور فشرده آموزش دهیم که اقلام خوشنویسی، اقلام منسوخ‌ شده، رویکردهای هندسی، بحث طراحی با دست آزاد و نوشتار ماشینی، یا اقلام چاپی و برخوردهای خلاق را شامل می‌شود.

وی به سوگواره‌های عاشورایی هیأت اشاره کرد و گفت: وقتی آثار سوگواره را بررسی می‌کردیم به این نتیجه رسیدیم که شرکت‌کنندگان نیاز به آموزش مستمر و برنامه‌ریزی شده دارند. بنابراین برای نخستین بار در سطح آموزش کشور ۵ دوره را برگزار و به تمام گونه‌های نوشتار که در فضای گرافیک مرسوم هست، به صورت فشرده پرداختیم.

نجابتی افزود: در آخرین دوره سعی کردیم که با یک جمع‌بندی از اتفاقات کلاس‌های گذشته، شرکت‌کنندگان بتوانند ماحصل این تجربیات را و این آموزش‌ها را در یک نشانه نوشتاری متجلی کنند. امیدواریم که نتایج این دوره آموزشی با ممارست و تلاشی که شرکت‌کنندگان دارند، به زودی ما در آثار حرفه‌ای و در آثاری گرافیک مرتبط با هیأت‌ها دیده شود.

 این استاد گرافیک درباره ضرورت پرداختن به نشانه نوشتاری در گرافیک مذهبی اظهار داشت: نشانه دارای تقسیماتی هست و شاید یکی از مهم‌ترین اقسام نشانه، نشانه‌ای است که مبتنی بر نوشتار باشد و امروز در زندگی روزمره ما زیاد دیده می‌شود؛ در بسیاری از محصولاتی که استفاده می‌کنیم و بسیاری از مؤسسات، فضاهای فرهنگی، اجتماعی، حتی موضوعات تجاری و مسائل دیگر تقریباً از نشانه نوشتاری دارند بهره می‌برند.

وی درباره پیشنیه نشانه نوشتاری در هنر ایران گفت: این مقوله در مهرهایی که در دوره‌های مختلف صفوی و قاجار و سکه‌ها در ادوار مختلف تاریخی به شدت مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مدیر گروه هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح خاطرنشان کرد: نشانه نوشتاری در فضای گرافیک ایران و حتی جهان از اهمیت بالایی برخوردار است و بسیاری از فضاهای هیأتی ما به آن نیاز دارند. اما بخش قابل توجهی از هیأت‌های ما فاقد هویت بصری هستند یا اگر هم هویتی دارند این هویت مخدوش است یا خیلی حرفه‌ای طراحی نشده. امید داریم که با همت گرافیست‌های هیأتی و جامعه ایمانی مشعر، هیأت‌های ما صاحب یک هویت حرفه‌ای بشوند کما این که در مباحث دیگر مثل پرچم و کتیبه، اعلان و پوستر و حتی دکور این اتفاق رخ داده است.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین