عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳
تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی حضرت موسی(ع) گفت که احساس جدیت سیما برای تولید این سریال باید به مرحله عمل برسد.
عقیق: احمد میرعلایی تهیه کننده "حضرت موسی(ع)" درباره شرایط امروز این مجموعه و اینکه تلویزیون این اثر را جدی می گیرد گفت: در جلسات و صحبت هایی که با مدیران صداوسیما درباره شروع این مجموعه تلویزیونی داریم احساس جدیت را می بینیم ولی بایستی این احساس به مرحله عمل برسد. ما امروز در شرایط اقتصادی سختی قرار داریم که "موسی" در طفولیت باقی مانده است. آنچه به عهده بنده و جمال شورجه است و عوامل دیگر سعی مان بر ارائه یک کار فاخر و قدرتمند است.  

وی تاکید کرد: قصه حضرت موسی(ع) فقط برای ایران نیست بلکه جهانیان تماشاگر این سریال تلویزیونی خواهند بود. اگر از زاویه دیگر به این سریال نگاه کنیم قصه "موسی(ع)" براساس یک روایت قرآنی نگارش شده و همه مسلمانان جهان علاقه مندند در جریان این قصه قرار بگیرند. شاید صاحب اصلی این قصه یهودیان دنیا باشند و خودشان را مالک این قصه بدانند؛ چرا که حضرت موسی پیامبر آن هاست.

تهیه کننده حضرت موسی(ع) تصریح کرد: پنج جزء قرآن، روایات متعدد و فیلم های گوناگونی هم به موضوع حضرت موسی(ع) ساخته شده و حتی برزیل در چند سال گذشته یک سریال 170 قسمتی در این باره ساخت. البته انیمیشن، سریال و سینمایی هایی که ساخته شده همه این ها توسط تیم نویسندگی و کارگردانی مورد بررسی قرار گرفته و همه عوامل به گونه ای در جریان تولید این آثار قرار گرفتند تا بتوانیم از نقاط قوت‌شان استفاده و به نقاط ضعف هم توجه داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با این حجم کار ساخته شده دوباره  "موسی(ع)" را بسازیم، گفت: این سوال روز اول که از بنده برای تهیه کنندگی این مجموعه دعوت کردند ذهن مرا درگیر کرد. من به اینجا رسیدم در میان همه این روایات و قصه هایی که دیدیم روایت قرآنی فرای این هاست. اتفاقا جذابیتی که در قرآن راجع به حضرت موسی(ع) وجود دارد در هیچ فیلمنامه، رمان و قصه ای و شاید نمایش و فیلمی که تا به امروز کار شده به جذابیت این روایت قرآنی نبوده است.روایت های اسلامی چه از منابع شیعی که بسیار غنی هستند و چه اهل سنت که عمدتا درباره چنین مواردی اختلاف نظر نداریم. در برخی موارد هم وجود دارد ما از آن ها فاصله می گیریم چون برای ما وحدت ادیان حائز اهمیت است.

وی افزود: خلاصه فیلمنامه که به دست ما رسید بسیار علمی و غنی بود.هم کارشناسان سینمایی و هم علمای دینی تایید کردند.این خلاصه فیلمنامه تقدیم مراجع شد و واحد فیلمنامه سازمان صداوسیما نیز با تصویب این فیلمنامه، ما را تشویق کرد.

میرعلایی درباره انتشار یک کتاب کنش محور  ضمیمه خلاصه فیلمنامه، خاطرنشان کرد: وقتی خلاصه فیلمنامه را ارائه دادیم ضمیمه آن یک کتاب کنشگر تنظیم کردیم هم برنامه ریزی برای تولیدمان و برنامه ریزی برای کتابچه کنشگرمان داشته باشیم چون باید به یک بسترهای مناسبی برسیم که جلوه های ویژه آن بدون این اتفاقات باورپذیر نخواهد شد. ما الان آماده ایم زیرساخت ها را آغاز کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که این اثر با توجه به نگاه اسلامی ساخته می شود، افزود: مرحوم سلحشور یک فیلمنامه غنی را به یادگار گذاشتند و حتی در بستر بیماری هم این خواسته را داشتند که بازنویسی مجدد کنند. هر فیلمنامه ای در زمان اجرا دستخوش تغییراتی برای بهتر شدن می شود. یک کارهای تاریخی مذهبی همچون "موسی(ع)" نیاز به فیلمنامه نویس دارد که بعد از فوت فرج الله سلحشور این فرصت را پیدا کردیم و تقریبا یک تیم خوبی همکاری کردند و بازنویسی این کار آغاز شد. بسیار خرسندم که فیلمنامه الان مراحل پایانی نگارش را می گذراند. مرحوم سلحشور یک فیلمنامه 72 قسمتی نوشتند تلویزیون نظرش موجز کردن این فیلمنامه بود و با نظر کارگردان به یک چارچوب 52 قسمتی رسیدیم.

میرعلایی با اشاره به اینکه مجموعه تلویزیونی "موسی(ع)" به دوران قبل از به دنیا آمدن حضرت و مقطعی بعد از رحلت ایشان می پردازد، اضافه کرد: در آن 52 قسمت، روایت ها خلاصه تر شد؛ برخی قصه ها حذف و برخی روایت ها اضافه شد. حضرت موسی(ع) از قبل تولد تا بعد از رحلت روی آنتن می رود. در این میان چند قطع زمان داریم و نمی توانیم همه روایت هایمان را در این 52 قسمت داشته باشیم. در مجموع ما خلاصه فیلمنامه ای که در اختیار تلویزیون قرار دادیم خیلی مورد توجه شان قرار گرفته بود و البته پیش از آن خدمت مراجع بردیم و نظراتشان را جویا شدیم. همان را ما به افراد غیرشیعی هم دادیم حتی علاقه مندیم کسانی که در زمینه دین و تاریخ کارشناس هستند از دانشگاه الازهر و موسسات و ادیان دیگر نظراتشان را بدهند ما آمادگی داریم از همه این نظرات استفاده کنیم با آن نگاهی که این قصه قرار است آن نقطه رحمانیت قرآن کریم را مطرح کند. در این راستا ما با یهودیان ایران ارتباط داریم جلسات مختلفی داشتیم افراد مطرح و کارشناس در کشور ما آن ها را در جریان فیلمنامه قرار دادیم.

تهیه کننده حضرت موسی(ع) با اشاره به فیلمنامه نویسی نویسنده حضرت مریم(ع) و اصحاب کهف اشاره کرد: الان حجت الاسلام سعید بهمن پور که نویسنده حضرت مریم(ع) و اصحاب کهف بودند که یک زمانی کار حضرت موسی(ع) را شروع کرده بودند و به احترام مرحوم سلحشور کنار می گذارند و الان به کار دعوت شدند. قرار بود در ابتدا یک اصلاحاتی روی این فیلمنامه انجام دهند. چارچوب فیلمنامه مرحوم سلحشور است و کنش محوری که به وجود آمد که از فیلمنامه مرحوم سلحشور استخراج شد. وقتی همه محتویات سندیت موضوع برای ما مهیا شد و قالب کار مشخص شد از سعید بهمن پور خواستیم به جذابیت فیلمنامه بیفزاید. ایشان هم در راستای موجز کردن فیلمنامه و کم و زیاد کردن روایت ها این را انجام دادند. فیلمنامه به اندازه ای آماده است که کار را برای پیش تولید آغاز کنیم.

وی درباره بازیگران "موسی(ع)" به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: حدودا بازیگران کاندید شده اند ولی نامی فعلا نمی توانیم ببریم. اینکه شناخته شده هستند یا خیر به هنگام پیش تولید مشخص می شود. اینکه کاراکتر اصلی سلبریتی است یا خیر؛ هم جزو ابهاماتی است که در جریان پیش تولید می توانیم درباره آن صحبت کنیم. شاید به بازیگران خارجی هم برسیم؛ ما هرکاری خواهیم کرد تا "موسی(ع)" در بهترین شرایط تولید شود. همه چیز بستگی به توان و امکانات مالی مان دارد. اما قرار نیست توان مالی را طوری تعریف کنیم که به خاطر بازیگر کار را زمین بزنیم. ما اجازه نخواهیم داد با یک تیم ضعیف بازیگری به کار لطمه وارد کنیم. روزی که طراحی بنای دکور را آغاز خواهیم کرد تقریبا تکلیف بازیگران را مشخص می کنیم. حتما از حرفه ای ها و آماتورها بهره خواهیم برد تا هنرمندان محلی هم بتوانند در این پروژه باشند. بیشتر تاکیدمان بر استفاده از نیروهای داخلی است. اگر در جایی ببینیم در جهت ساختار کار باید به خارج چشم داشته باشیم آن را با یک برنامه ریزی به کار خواهیم بست.

تهیه کننده حضرت موسی درباره استفاده از سرمایه گذار در کنار تلویزیون، اظهار کرد: تمام هم و غم ما این است که این کار در تلویزیون انجام شود. این را به همه مسئولین می گویم اگر بنده لیاقت ندارم بنده را بردارید و اگر تهیه کنندگی این کار به بنده سپرده شده من با هر شکل این کار را نمی سازم. یعنی کار را شروع کنیم و بعد از مدتی کار متوقف بشود در این شرایط عقلانی نیست. علاقه مندیم تلویزیون جمهوری اسلامی و این کار در تلویزیون تاثیرگذار خواهد بود. منتها سرمایه گذار خصوصی هم داشته که باید با یک تفکر درستی به میدان بیاید.

وی در پایان درباره اینکه امکان دارد "موسی" در نمایش خانگی عرضه شود، گفت:این کار با ارتباط برقرار کردن مخاطبین تلویزیون است. اما مسئولین جمهوری اسلامی باید ما را باور کنند در کنار هم با یک وحدت رویه یک اثر ماندگار و فاخر تولید شود. حتی درباره پولی که برای این اثر صرف می شود هم حرف داریم. مراکزی که دنبال سرمایه گذاری بر روی این کار هستند حتی در خارج از کشور استعلام شرعی گرفتیم. برای ما جدیت در تلویزیون است و امیدوارم این کار را با تلویزیون بسازیم حتی با سرمایه ای خارج از صداوسیما این اتفاق بیفتد.این سرمایه ملی و دینی است که نباید نسبت به آن کوتاهی شود و تحقق آن پیشبرد مسیر سریال سازی جهانی است.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین