عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۲۹۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
«سُنَنُ النبّی» اثر مرحوم علامه طباطبایی در بردارندۀ آداب و سنن زندگی پیامبر اکرم (ص) است.
عقیق:«سُنَنُ النبّی» اثر مرحوم علامه محمد حسین طباطبایی کتابی ارزشمند است که در بردارندۀ سنت‌هایی از پیامبر (ص) مانند «شمایل و محاسن اخلاقی رسول خدا (ص)، آداب معاشرت پیامبر (ص)، آداب نظافت و احکام زینت، آداب سفر، آداب پوشیدنی‌ها و امور مربوط به آن، آداب محل زندگی، آداب خوابیدن، آداب زناشویی و تربیت فرزند، آداب خوردنی‌ها، آشامیدنی‌ها و سفره، آداب مسواک زدن، آداب معالجه و درمان کردن، آداب وضو گرفتن، آداب غسل کردن، آداب نماز، وزه، اعتکاف، صدقه، قرائت قرآن، دعا و ...» است.

علامه طباطبایی با الهام از آیۀ 21 سورۀ احزاب «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ؛ همانا در رسول خدا (ص) اسوه‌ای نیکو برای شما است» کوشید تا کلیاتی از اخلاق، سیر و سلوک و رفتار پیامبر اکرم (ص) و آنچه «سنّت پیامبر» نامیده می‌شود، در این کتاب جمع‏‌آوری کند. اصل این کتاب به زبان عربی تألیف شده که در واقع به‌عنوان بخشی و ضمیمه‌ای بر تفسیر المیزان نوشته شده بوده و بعدها علاوه بر درج در آن تفسیر به عنوان یک کتاب مستقل نیز منتشر شد. این کتاب به زبان‌های متعددی از جمله فارسی، اردو، انگلیسی و ... ترجمه شده است.

در ادامه برای نمونه به برخی از روایات وارد شده در این کتاب اشاره می‌‌کنیم:

شستشوی دهان:

امام صادق (ع) می‌فرماید: مضمضه (آب در دهان گرداندن و شستشوی آن) و استنشاق (آب به بینی زدن جهت نظافت آن) هنگام گرفتن وضو، از جمله اموری است که  رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آن را سنت خود قرار داد.

استفاده از عظر بعد از وضو:

امام صادق (ع) می‌فرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) عطردانی داشت که بعد از هر وضو خود را با آن معطّر می‌کرد. از این رو هرگاه از منزل بیرون می‌آمد، بوی عطر در مسیر آن می‌پیچید.

در کتاب «غوالی اللالی» نقل شده است: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) کراهت داشت که کسی برای او از جای برخیزید و به همین جهت مردم جلوی پای ایشان بلند نمی‌شدند، اما موقع رفتن همراه آن حضرت برخاسته و تا درب منزل همراهی می‌کردند.

بهداشت دهان و دندان:

امیر‏المؤمنین (علیه‏السلام) می‌فرماید: مسواک زدن موجب جلب خشنودی خدا و سنّت پیامبر (ص) است و دهان را خوشبو و پاکیزه می‌کند.

امام باقر (ع) می‌فرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هر شب سیزده رکعت نماز می‌خواند که نماز وتر و دو رکعت نماز نافلۀ فجر در شمار آن سیزده رکعت بود. امام صادق (ع) فرمود: برشما باد به نماز شب، زیرا خواندن آن سنّت پیامبرتان است.

* در بخش پیوست این خبر می‌توانید فایل pdf کتاب «سنن النبی» مرحوم علامه طباطبایی را دریافت کنید.


دریافت


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین