عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۰۰۱
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
حجت الاسلام نصوری تشریح کرد
معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه وقف های مهدوی به التزام عملی مردم به انتظار کمک می کند، گفت: باید همانطور که مردم برای امام شهید خود وقف می کنند برای امام حی و ناظر و حاضر در میان خود نیز وقف داشته باشند.
عقیق:حجت الاسلام «محمدرضا نصوری» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر درباره نیاز جامعه منتظر به موقوفات و نذورات مهدوی، اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید: «یُجاهِدونَ بِأموالِهِم و أنفُسِهم» یعنی برخی با جان و برخی با مال در راه خدا جهاد می کنند، این جهاد با مال می تواند در قالب انفاق و وقف انجام شود.

 

معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: وقف، باقیاتی صالحاتی است که از انسان بر جای می ماند و چه خوب این باقیات صالحات در مسیری باشد که رضایت حجت و ولی الهی را در پی داشته باشد؛  پیامبر(ص) و ائمه(ع) به این سنت اهتمام داشتند و چه بسیار از نیازهای مردم که با موقوفات اهل بیت علیهم السلام از جامعه اسلامی مرتفع شده اند.

 

وی با ابراز خرسندی از توجه ایرانیان به سنت حسنه وقف از دیرباز، تصریح کرد: چنان که موقوفاتی به نام اهل بیت(ع) در سراسر کشور وجود دارد، اما متاسفانه درباره مباحث و فعالیت های مهدوی متاسفانه آنطور که باید وقف انجام نشده است.

 

نصوری تاکید کرد: اگر فرهنگسازی شود که مردم نسبت به امام زمان(عج) هم نیات وقفی داشته باشند برای مثال یک پزشک مکانی را برای درمان بیماران، تاجری محلی را برای توسعه فرهنگ مهدوی اختصاص دهد یا مبلغان مباحث و کتاب های خود را برای تبلیغ و نهادینه کردن مهدویت و انتظار وقف کنند و ... موقوفات مهدوی هم افزایش کمی و کیفی می یابد.

 

این کارشناس مهدوی در ادامه بیان کرد: باید همانطور که مردم برای امام شهید خود وقف می کنند برای امام حی و ناظر و حاضر در میان خود نیز وقف داشته باشند تا فرهنگ مهدویت در بین اقشار مختلف جامعه جا بیفتد و این سنت حسنه و مستمر در بستر تاریخ در این میدان نیز سبب رونق و شکوفایی شود.

 

نصوری با اشاره به الزامات تولیت موقوفات ابراز کرد: اینها چند وظیفه بر عهده دارند، نخست تشویق مردم برای روی آوردن به این سنت حسنه، دوم ظرفیت شناسی وقف چراکه بسیاری علاقه دارند به وقف اما نمی دانند چه چیز را و چگونه باید وقف کنند؛ علاوه بر این، باید با بدعت ها و خرافات هم مقابله کنند و خود و جامعه را از این فضا پرهیز دهند تا برای علاقمندان به ورود به فضای وقف انگیزه سازی شود.

 

معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت اعتمادسازی را نیز از وظایف متولیان موقوفات برشمرد و گفت: عمل به نیت واقف که خوشبختانه با همت سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفته و نیز اطلاع رسانی از این روند، سبب می شود تمایلات مردمی بیشتری به وقف جلب شود.

 

وی با اشاره به عواقب دهه سازی های عزادارانه مثل دهه محسنیه، تصریح کرد: در مقابل این روند باید فرهنگی باشد که مطالب مناسب را عرضه و مناسبت هایی مثل نهم ربیع الاول را تبلیغ کند و مردم مثل نیمه شعبان ورود کنند، چراکه اساساً برخی مناسبت ها مثل نهم ربیع الاول مظلوم واقع شده، بویژه اینکه این روز را به اتفاقات دیگری مثل فوت خلیفه دوم نسبت می دهند.

 

نصوری تاکید کرد: نهم ربیع الاول روز ابراز شادی و بیعت شیعه با امام عصر(عج) است چراکه در هشتم ربیع به دلیل شهادت امام عسکری(ع) این فرصت را نداشته که ابراز ارادت و بیعت کند و جشن بگیرد؛ اگر در این باره فرهنگسازی شود میت وان به ترویج وقف هم دست زد که در جشن ها چطور باید بود و چه کرد اگر ما فرهنگسازی نکنیم فرهنگ بدعت و خرافه جایش را می گیرد.

 

وی اظهار کرد: برای مثال در 17 ربیع الاول سالروز ولادت پیامبر(ص) تصریح و تبلیغ شود همانطور که برای خاتم الانبیاء(ص) موقوفاتی هست باید برای خاتم الاوصیاء(ص) نیز وقف شود.

 

کارشناس مهدوی در تشریح تاثیر وقف در رفع مشکلات جامعه منتظر، خاطرنشان کرد: حداقل این است که مردم به صورت عملی منتظر امام عصر(عج) می شوند، همانطور که در مسیر، تابلوهای راهنمایی و رانندگی ذهن را درگیر می کند موقوفات مهدوی هم این تلنگر را به ذهن منتظران می زند که آیا منتظر هستی کاری برای ایشان کرده ای و ... اینچنین همیشه در یاد ایشان است که اساساً از وظایف منتظران یاد همیشگی حضرت بقیه الله الاعظم(عج) است.


منبع:شبستان

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین