عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۹۷۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شجاعی راد:
پژوهشگر حوزه علمیه گفت:کتب فراوانی در نسخ خطی موجود است که نام نویسندگان آن‌ها در بین اهل علم مشهور نیست و این عالمان شیعی گمنام مانده‌اند که موسوعه مولفی الامامیه می‌توانند به‌خوبی از میراث شیعی پاسداری کند و به اهل علم و علمای گمنام شیعی را معرفی نماید.
عقیق:حجت‌الاسلام‌ والمسلمین امرالله شجاعی راد پژوهشگر حوزوی امروز در دومین نشست، «دومین همایش علمی سیره امام رضا (ع) آموزه‌ها و کارکردها» با «عنوان جایگاه و نقش سادات رضوی ایران در احیای فرهنگ اهل‌بیت (ع)» که در سالن همایش‌های پژوهشگاه مطالعات تقریبی قم برگزار شد با اشاره به جایگاه نقش سادات رضوی در احیای فرهنگ اسلامی گفت: با بررسی‌های انجام‌شده ما یک جلد کتاب 300 صفحه‌ای درباره نقش سادات رضوی در فرهنگی شیعی از مجموعه کتب موسوعة مولفی الامامیه را استخراج کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: کتاب موسوعه مولفی الامامیه که هم‌اکنون 19 جلد آن به چاپ رسیده و این امید وجود دارد که تا 50 جلد و یا بیشتر به چاپ برسد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شجاعی راد گفت: در این کتاب به بررسی فعالیت‌های شیعی با حروف الفبا پرداخته‌ایم که هم‌اکنون تا حرف «ض» رسیده‌ایم و این کتاب توانایی استخراج موضوعات فراوانی را دارد برای مثال بررسی شخصیت ابوعلی سینا یک موضوع خوب است که خود می‌تواند با مراجع موجود در این کتاب خود به یک موضوع تحقیقاتی تبدیل شود.

وی افزود: این 50 جلد بعد از تکمیل می‌تواند به‌افتخار شیعه تبدیل شود و ما فقط می‌توانیم این کتاب را که فقط آدرس‌دهی منابع شیعی که تمامی علوم دینی و غیردینی شیعیان را شامل می‌شود را به رخ جهان بکشیم و بگوییم این فعالیت شیعیان است.

این استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد: در این کتاب نام زنانی آمده که آن‌ها درزمینهٔ تألیف درخشیده‌اند و این درخشش نشانه ای از حرکت علمی شیعیان است، ما زنانی را می‌بینیم که بیش از 50 تألیف به نام خود ثبت دارند.

وی ادامه داد: کتب فراوانی در نسخ خطی موجود است که نام نویسندگان آن‌ها در بین اهل علم مشهور نیست و این عالمان شیعی گمنام مانده‌اند که این کتاب می‌توانند به‌خوبی از میراث شیعی پاسداری کند و به اهل علم و علمای گمنام شیعی را معرفی نماید.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شجاعی راد ابراز داشت: سعی شده با پاورقی‌های انتقادی مجموعه موسوعه مولفی الامامیه با دیگر مجموعه‌ها متفاوت باشد زیرا این حاصل از تجمیع مصادر از سوی پژوهش‌های فراوان پژوهشگران ما است.

وی در پایان گفت: این موسوعه با مجموعه‌ای کمتر از 20 نفر در حال تکمیل شدن است و 50 موضوع متفاوت به‌صورت آدرس‌دهی صرف انجام‌شده است و اگر مقالات افراد گردآوری شود، این مجموعه شاید به حجم فراوانی برسد.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین