عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
دبیر ستاد اربعین:
دبیر ستاد اربعین گفت: در اجرای مراسم اربعین امسال نواقصی بود که برای سال های بعد تجربه خوبی شده است و برای اربعین 98 آن را برطرف می‌کنیم.
عقیق:شهریار حیدری دبیر ستاد اربعین در نشست خبری اظهار کرد:در اجرای اربعین امسال نواقصی بود که برای سال های بعد تجربه خوبی شده است و برای اربعین 98 آن را برطرف می‌کنیم.

دبیر ستاد اربعین گفت: اربعین ۹۷ در یک امنیت بسیار خوب برگزار شد؛ خروجی این مراسم در سه سطح منطقه ای ، ملی و جهانی قابل بررسی است.

وی ادامه داد: در سطح ملی انسجام و هماهنگی مردم، دولت و مسئولین بی نظیر است. اربعین می تواند الگوی حل مشکلات دیگر همچون اقتصادی باشد. کسی نبود که در حوزه اداری خدشه ای وارد کند.

حیدری تصریح کرد: اگر در اجرا نواقصی بود مثل پرداخت ارز در عراق نسبت به کارکرد بزرگ اربعین قابل قیاس نیست.

وی یادآور شد: سال های گذشته مشکلات را در قالب یک چارچوب علمی بررسی کردیم. امسال هم برای اربعین ۹۸ حتما نقاط ضعف را مرتفع ، نقاط قوت را تقویت و آسیب ها را شناسایی می‌کنیم.

دبیر ستاد اربعین گفت: اگر جاده‌ای تعریض شد و اتوبانی درست شد، ۱۵ روز در اختیار زائرین است، مابقی سال در اختیار گردشگری و سایر مردم آن منطقه است.

وی گفت: در همین کشورهای همسایه تلاش شد تا به اربعین خدشه وارد شود، هزینه کردند بین ایران و عراق فاصله بیاندازند؛ اما با همکاری خوب دو دولت اربعین امسال مانند گذشته باعث انسجام بین این دو کشور شد.

حیدری خاطرنشان کرد: در بحث جهانی ؛ ملیت‌های مختلف در این اربعین حضور پیدا کردند، چه اتفاق دیگری در جهان هست که این اتفاق را رقم بزند، این همان وعده ای است که خداوند و پیامبر و بزرگان نسبت به امام حسین (ع) دادند؛ امروز دیگر موضوع اربعین به وسعت جغرافیای جهان است، به همین علت در چند روز آینده در دو حوزه علمی و اجرایی همایش بین‌المللی اربعین را برگزار می‌کنیم.

وی یادآور شد: برگزاری اربعین کار بسیار پیچیده ای بود، از سربازان مرز تا نیروهای اداری و اجرایی، تلاش ویژه ای در برگزاری این مراسم داشتند و باید از همه مسئولین در راس آنان مقام معظم رهبری، دولت ، وزیر کشور رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تشکر کرد. انصافا کار حماسی خلق کردند.

حیدری در بخش دیگری از این نشست خبری تصریح کرد: در اجرای اربعین نواقصی بود که برای سال های بعد تجربه خوبی است. طوفانی که در مهران وجود داشت بی نظمی ایجاد کرد الحمدالله با مدیریت جهادی تا قبل از ظهر اربعین به حالت اول برگشت. ترافیک در مرز به علت کاپوتاژ وجود داشت و مشکل ارز در اربعین دو پدیده‌ای بود که وارد مراسم  اربعین شد.

وی گفت: بانک مرکزی با هدف خدمت به زائرین آمد کار خیری انجام دهد؛ اما این نیت خیر چون در ستاد اربعین مطرح نشده بود در اجرا با مشکل برخورد کرد. دینار محل داد و ستاد در کشور ما نیست.به مقدار نیاز بعضی افراد در کشور وجود دارد. با توجه به اینکه دلار را هم از چرخه اربعین حذف کردیم، مردم به سمت دینار گرایش پیدا کردند. آنچه که دینار در کشور وجود داشت برای همه زائرین کافی نبود.

دبیر ستاد اربعین ادامه داد: ما با کشور عراق صحبت کردیم که با توجه به پولی که بانک مرکزی ما در عراق داشت یا در آنجا به ما دینار بدهند و یا در داخل دینار تامین شود. مذاکره شد برای واردات این ارز اما مقررات پولی و بانکی عراق اجازه این کار را نداد. بانک مرکزی با همکاری بانک ملی در روز جمعه تصمیم گرفتند این ارز توزیع شود. ما هم از طریق شبکه‌های صدا و سیما با خبر شدیم . به دلیل اینکه زیر ساخت‌ها در داخل عراق آماده نبود ، مسئولین محلی همکاری نکردند ،از سویی نارسایی به خاطر کمبود افراد اعزام شده از سوی بانک به عراق در روز اول‌ مشکلاتی را ایجاد کرد و مشکلات صرفا در روز اول بود.

وی اظهار کرد: ما بررسی کارشناسی، میدانی و اطلاعاتی انجام دادیم؛ به تعداد نفرات آن تجمعی که در نجف در جلوی یک هتل بود،  در سامانه پیامکی  بانک ملی ثبت نام نشده بود. بیش از نزدیک یکی دو هزار که در فضای مجازی اعلام شد تجمع داشتیم هنوز در این سامانه بیش از 600 نفر ثبت‌نام نشده بود.پس این تجمع همراه بود با حرکت سازمان یافته دلالان و برخی صرافان که اقدامات بانک مرکزی با منافع آنان در تضاد بود.

حیدری گفت: بلافاصله بعد از اینکه ستاد مرکزی متوجه این موضوع شد، جلسه‌ای گذاشتیم از مسئولین بانک مرکزی و بانک ملی دعوت کردیم ، خودشان به صراحت می گفتند به خاطر این موضوع عذرخواهی می کنیم. در بحث افزایش باجه ‌ها از ما در خواست کمک کردند تا با عراق رایزنی کنیم. بلافاصله همان روز  سفیر ما رایزنی را آغاز کرد. از مجموع ر192 هزار نفر که  ثبت‌نام کردند تا روز گذشته بیش‌از 160 هزار نفر ارز خود را دریافت کردند؛ مقداری هم که آمارش را نداریم آف‌لاین کار خود را انجام دادند. به بانک مرکزی نامه‌ای نوشتیم افرادی که قادر به دریافت ارز در عراق نبودند با فوریت در داخل کشور ارز خود را دریافت می کنند.

وی در ارتباط با بحث حمل و نقل کشور عراق نیز گفت: بالاخره عراق  کشور دیگری است، قوانین و مقررات دیگری دارد. با عراقی ها نشستیم و صحبت کردیم؛ گاهی اوقات کارکردهای ما و آن‌ها در روان سازی اربعین متفاوت است. آنچه ما انتظار داشتیم گاهی با قوانین آنان  سازگار نیست .با تفاهم نامه هایی که امضا کردیم ۹۵ در صد خواست ما تامین شد ، ۵ درصد هم از قوانین و مقررات عراق را باید در نظر بگیریم.

دبیر ستاد اربعین گفت: کشور عراق می گفت رانندگان ما حق دارند از این مدت استفاده کنند و ما اشتغال نیاز داریم. ما در تفاهم‌نامه گفتیم آمادگی داریم ناوگان حمل ونقل را به تعداد مورد نیاز شما برای تسهیل تردد زائرین به عراق ارسال کنیم. ۸۰۰ دستگاه اتوبوس به عراق وارد کردیم که هم ترافیک کاهش پیدا کند و هم تردد راحت‌تر باشد.

وی گفت که تجمیع ترافیک‌ها بیش‌از سی ساعت نبوده است.

حیدری با اشاره به اقدام گمرک جمهوری اسلامی ایران در بحث کاپوتاژ در اربعین امسال گفت: به مثابه بحث  ارز گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز با هدف خدمت به زائرین بیش از 5500 دستگاه خودرو عمومی و شخصی را کاپوتاژ کرد. تلاقی جمعیت و این کاپوتاژ باعث ترافیک در مرز مهران شده بود. بلافاصله ستاد اربعین جلسه تشکیل داد و با ظرفیت‌های موجود این موضوع هم روان شد . حدود 90 هزار نفر از در خانه سوار ماشین شده و با ماشین ها بازگشتند. این اقدام با تصمیمات ستاد اربعین هماهنگ نبود. قطعا برای سال ل98 این دو موضوع را نخواهیم داشت مگر اینکه زیر ساخت‌ها و ظرفیت‌ها را در نظر بگیریم.

حیدری در پاسخ به سوالی درباره همکاری شهرداری با ستاد اربعین گفت: 2395 دستگاه، 3665 نفر از عوامل اجرایی شهرداری در پایانه‌ها و کربلا و نجف خدمت ارائه دادند. 1270 نفر در داخل مرز ایران 558 دستگاه، در عراق 97 دستگاه اتوبوس در عراق خدمت ارائه دادند. کلا متولی خدمات شهری شهرداری تهران بوده است . آتش‌نشانی، زباله، ناوگان حمل و نقل درون شهری با شهرداری تهران بوده است . توان شهرداری همین بود، همراهی کردند، عضو ستاد اربعین بوده و ان‌شاءالله در سال دیگر هم حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به تعداد فوتی‌ها و بیماران مراسم اربعین نیز تصریح کرد: سال‌های گذشته هر روز بدون استثناء تصادف در عراق داشتیم، برخی از زائرین فوت و برخی مصدوم شدند اما امسال کمتر از سی نفر فوتی و تعدادی مصدوم داشتیم. با توجه به استقرار درمانگاه‌های ما مصدومان به راحتی درمان شدند و فوتی ها به داخل کشور انتقال پیدا کردند. برخی از فوتی‌ها قابل شناسایی بودند و تقدیم خانواده‌ا شد ، آن‌هایی که قابل شناسایی نبودند با سازمان نظام پزشکی صحبت شده به عنوان متولی این امر تا شناسایی کنند، هشت نفر هم فوت عادی داشتیم.

دبیر ستاد اربعین خاطرنشان کرد آمار تصادفات و فوتی‌ها نسبت به گذشته کاهش پیدا کرد.


منبع:ایسنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین