عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
سرکنسول ایران در نجف در پاسخ به سوالی در خصوص عملکرد سازمان ها و نهادها در اربعین 97 گفت: امسال برای خدمات رسانی به زائران ایرانی در عراق همه زحمت کشیدند و نباید با طرح برخی مسائل این زحمات را تضییع کرد.
عقیق:'حمید مکارم' در نجف گفتگویی، برگزاری موفق مراسم اربعین و عزیمت حدود دو میلیون ایرانی به عراق برای شرکت در این مراسم را با کمترین مشکلات، عنایت اهل بیت (ع) و زحمات شبانه روزی و بسیجی وار نهادها و ارگان ها و دولت جمهوری اسلامی ایران دانست.
وی تاکید کرد: عملکرد بخش های دولتی در امر خدمات رسانی به زائران بویژه در بخش های بهداشتی، حمل و نقل و کنسولی قابل قبول بوده و حمله به این نهادها و ارگان ها بخاطر برخی مشکلات که با حجم عظیم و بزرگ این مراسم، عدد قابل ملاحظه ای نیست، به مفهوم ضایع کردن زحمات کشیده شده همه نهادها و ارگان ها است.
مکارم دلایل ایجاد برخی نارسایی ها در مراسم اربعین را به شکل و رویه تبلیغات رسانه ای در کشور مرتبط دانست و گفت: در خصوص مراسم اربعین نگاه دولت عراق با طرف ایرانی کاملا متفاوت است، بطوری که طرف عراقی عملا می گوید اربعین یک پدیده مردمی خودجوش و غیر دولتی است و دولت خود را تنها مسئول امنیت آن و تسهیل شرایط برای پذیرایی مردم از مردم می داند.
وی افزود: اما مردم ما تعریف دیگری دارند. تصور مردم ما این است که اربعین، یک رخداد دولتی - مردمی با محوریت دولت است و کمک های مردمی هم در آن مسیر قرار می گیرد. این نگاه باعث شده تا سطح انتظارات مردم از راهپیمایی عظیم اربعین متفاوت شود؛ به این معنا که مردم انتظار دارند همه شرایط اولیه از نظر حمل و نقل، بهداشت، اسکان و جوانب دیگر اربعین با اشراف و برنامه ریزی دولت انجام شود، این درحالی است که توجه نمی شود که این دو میلیون نفر در کشور دیگری هستند که قوانین و مقررات و ظرفیت های خود را دارد.
مکارم تاکید کرد: هیچ دولتی چنین ظرفیتی برای بردن و آوردن و پذیرایی از دو میلیون نفر در یک هفته در کشوری دیگر را ندارد، چرا که پروژه بسیار سنگین است. از این گذشته این دو میلیون نفر می آیند و در یک جمعیت 15 تا 20میلیونی عراقی و خارجی دیگر ادغام می شوند، ضمن آنکه سازمان یافته و در قالب کاروان هم نیستند.
سرکنسول ایران در نجف با بیان ضعف ها و نارسائی های زیر ساختی در عراق که کار خدمات رسانی به زائران را با مشکل روبه رو می سازد، گفت: در قضاوت هایمان در خصوص خدمات رسانی به زائران اربعین باید در نظر داشت که عراق کشوری تروریسم زده، داعش زده، صدام زده و با زیر ساخت های نابود شده، مخصوصا در مناطق شیعه نشین است.
مکارم اضافه کرد، خود عراقی ها بعضا می گویند ما ظرفیت چنین پذیرایی عظیمی را به لحاظ ساختاری نداریم. البته مردم عراق خیلی لطف و محبت دارند و از نیامدن زوار ایرانی واقعا ناراحت می شوند، اما مشکلاتی مانند قطع برق، دیگر دست اینها نیست. عراقی ها خودشان هم گرمای شدیدی را تحمل می کنند.
سرکنسول ایران در توضیح مشکلات زیر ساختی عراق، به تظاهرات چند ساله مردم این کشور در اعتراض به کمبودها در بخش های زیر بنایی مانند آب ، برق، گاز و جاده اشاره کرد و گفت: مسئولان عراقی در این حوزه ها برای مردم خودشان هم مشکل دارند، چه رسد به اینکه بخواهند جمعیت دو میلیونی را هم به آن اضافه کنند.
مکارم با انتقاد دوباره از رویه های مرسوم رسانه ای در ایران ، تاکید کرد، باید این واقعیت ها را به مردم بگوییم و تاکید کنیم که شما وارد کشوری می شوید که برای تامین نیازهای ضروری مردم خودش هم مشکل دارد ، نه اینکه سطح توقع و انتظارات مردم را بالا ببریم.

**وجود رسانه برای ارتباط با زائران ضروری است
مکارم در توضیح بیشتر در خصوص تاثیر رسانه در بهتر برگزار شدن مراسم بزرگی مانند اربعین ، گفت: اگر نظام اطلاع رسانی بهتری برای مردم خودمان پیش بینی کنیم، مشکلات کمتر می شود. مثلا، امواج رادیو اربعین در عراق به ویژه نجف و کربلا فعال نیست. ما وسیله ای برای ارتباط با مردم و اطلاع رسانی به زائرین نداریم. وقتی می گوییم؛ زیر ساخت های اینجا آماده نیست یکی از مصداق هایش همین فقدان رسانه است. جاده های اینجا هم مناسب این همه خودرو و اتوبوس نیست؛ بنابراین، میزان تصادفات بالا می رود و اینها را باید به زائرین بگوییم که در مراسم اربعین در عراق با چنین وضعی روبرو می شوند.
وی ضعف آگاهی عمومی از محیطی که در آن گام می گذارند را در بروز برخی مشکلات موثر دانست و گفت: دلیل بسیاری از مشکلات زائران ایرانی در داخل عراق، عدم اطلاع رسانی درست و نداشتن آگاهی از فرهنگ، سنت ها و حساسیت ها و نیز قوانین و مقررات این کشور است.
حمید مکارم سرکنسول ایران در نجف در پایان، زحمات و خدمات دو دولت ایران و عراق و نیز زحمات و تلاش های گروه های مردمی و مواکب دو کشور را در برگزاری اربعین امسال شایسته تقدیر دانست.
براساس آمارهای رسمی امسال بیش از 15.3 میلیون زائر از جمله نزدیک به دو میلیون زائر ایرانی در آیین اربعین حسینی شرکت کردند.

منبع:ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین