عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۵۱۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳
یک روز مانده به اربعین هنوز سرنوشت بسیاری از مهاجرین افغانستانی که برای دریافت ویزای عراق به دفاتر کفالت مراجعه کرده بودند مشخص نشده است و کسی نیز در این مورد پاسخگو نیست.
عقیق:توفیق زیارت امام حسین علیه السلام سالهاست که از مهمترین آرزوهای  مهاجرین افغانستانی مردمی که عاشق و دلباخته اهل بیت علیهم السلام است.

هرچه به اربعین حسینی نزدیک می‌شویم، دل‌های عاشق بی‌تاب‌تر به دیار معشوق می‌شود ولیکن همچون سالهای گذشته گویی مشکلات بی تدبیری دست از گریبان این عاشقان خسته بر نداشته، بلکه بیشتر نیز شده است.

با توجه به اعلامیه کانون انجمن‏‌های صنفی دفاتر کفالت اقامت و اشتغال اتباع خارجی، شمار بسیاری از مهاجرین افغانستانی ساکن ایران به امید دریافت ویزای عراق و شرکت در پیاده روی اربعین به دفاتر کفالت مراجعه کردند.

حالا یک روزمانده به اربعین و اتمام حرکت بزرگ عبادی و سیاسی اربعین، بسیاری از زوار افغانستانی با ناامیدی هر چه بیشتر روزهای سختی را برای رسیدن به لحظه زیارت می‌گذرانند و مشخص نیست بی‌تدبیری مسئولین و اعمال شرایط سخت صدور ویزا از سوی سفارت عراق چه سرنوشتی برای این سفر معنوی آنها رقم بزند.

شماری از مهاجرین افغانستانی مقیم شهرهای بزرگ ایران قبل از پایان مهلت پیش ثبت نام با مراجعه به دفاتر کفالت برای دریافت ویزای عراق و شرکت در پیاده روی اربعین ثبت نام کردند.

اما با گذشت بیش از یک هفته از ثبت نام برای دریافت دفترچه و واریز مبلغ مورد نظر برای اخذ ویزا هنوز سرنوشت روادید شماری از مهاجرین افغانستانی مشخص نشده است.

یکی از مهاجران افغانستانی مقیم مشهد مقدس گفت: پیش از 20 مهرماه با مراجعه به دفاتر کفالت ثبت نام کردیم اما با وجود واریز هزینه ویزا هنوز گذرنامه خود را دریافت نکردم.

وی افزود: زمانی که در دفاتر کفالت برای دریافت ویزای عراق ثبت نام کردیم از ما تعهد گرفتند که دفاتر کفالت در خصوص تاخیر و عدم صدور روادید هیچ مسئولیتی ندارد.

شماری از مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد برای رسیدگی به این مشکل بجز دفاتر کفالت به سازمان حج و اوقاف و اداره گذرنامه نیز مراجعه کردند اما از عدم پاسخگویی آنها گلایه دارند.

یکی از مهاجران افغانستانی تصریح کرد، پس از صدور دفترچه دفاتر کفالت گفتند که حداکثر ظرف 48 ساعت ویزا را دریافت خواهید کرد اما با وجود گذشت چند روز هنوز ویزای خود را دریافت نکردم.

خبرنگار تسنیم برای بررسی این موضوع با «محمدقاسم جوارشکیان» مدیر روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین. خارجی خراسان رضوی تماس گرفت.

سوال: برنامه ریزی ها به چه صورت بوده و سازو کار اداره کل اتباع برای اعطای ویزا به چه نحوی است؟

چون ویزا را سفارت عراق صادر می‌کند ما در جریان جزئیات آن قرار نداریم اما گفته می‌شود که کنسولگری عراق امروز تا ساعت 4 بعد ازظهر روند صدور ویزا را تمدید کرده است اما سیستم اداری ما خدماتی ندارد.

سوال: با توجه به این که یک روز به اربعین باقی مانده است تکلیف کسانی که از راهپیمایی جا مانده‌اند چه می‌شود؟

نمی‌دانم این موضوع فکر کنم که به معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی، سازمان حج و زیارت و اداره گذرنامه ارتباط داشته باشد و این سوال را نیز باید از آنها بپرسید.

در حالیکه تنها یک روز به پایان مراسم اربعین باقی مانده است شماری از مهاجرین افغانستانی نتوانستند هنوز ویزا برای شرکت در راهپیمای اربعین را دریافت کنند که نیاز به توجه جدی مسئولین دارد.

با این حال، هرچند در سال های اخیر اتفاقات خوشایندی در زمینه فراهم سازی تسهیلات بیشتر برای مهاجران افغانستانی رخ داده است اما هنوز مشکلات این قشر از جامعه در رابطه با شرکت در حرکت عبادی اربعین همچنان پابرجاست.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین