عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
حجت‌الاسلام فلاحی عنوان کرد:
مدیر موکب آستان کریمه اهل‌بیت(س) از اعزام مبلغان دینی و قاریان بین‌المللی قرآن کریم از این موکب به مواکب هم‌جوار عراقی خبر داد و گفت: امسال کاهش نیروی انسانی و هزینه‌ها را در دستور کار قرار دادیم، با این وجود نه فقط خدمات را کاهش نداده‌ایم بلکه نسبت به سال گذشته خدمات بیشتری نیز ارائه شده است.
عقیق:حجت‌الاسلام صفر فلاحی طی با اشاره به اینکه امسال چهارمین سال فعالیت آستان مقدس بانوی کرامت در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی است، اظهار کرد: سال 94 برای این موکب مکانی خریداری نشده بود اما در سال 95 با توجه به نیاز آستان، مکان فعلی موکب تهیه و بناها متناسب با نیاز زائران در آن احداث شد.

وی با بیان اینکه زمین در اختیار موکب نزدیک به 12 هزار متر مربع است، اضافه کرد: از جمله ویژگی های موکب آستان کریمه اهل‌بیت(س) مردم‌محور بودن است چراکه تلاش خادمان آستان بر این است که موکب با کمک‌های مردمی اداره و متناسب با کمک‌های مردمی برای خدمت به زائران برنامه‌ریزی شود.

مدیر موکب حرم حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها خاطرنشان کرد: خادمان موکب آستان مقدس تلاش می کنند تا حداکثر خدمت را با مشارکت‌های مردم ارائه کنند و گاهی زمینه را نیز برای حضور علاقه‌مندان برای خدمت‌رسانی در بخش‌های مختلف فراهم سازند تا از اعتبارات آستان مقدس برای موکب هزینه نشود.

وی ادامه داد: ما تلاش کرده‌ایم تا خدمات سال‌های گذشته که متناسب با نیاز زائر بود را توسعه دهیم؛ زائر در عمود 1080 نزدیک به 80 درصد مسیر را طی کرده است و به واسطه طولانی بودن مسیر پیاده‌روی ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشد که ما باید به دنبال رفع این نیازها باشیم.

حجت‌الاسلام  فلاحی یادآور شد: امسال کاهش نیروی انسانی و هزینه‌ها را در دستور کار قرار دادیم اما با این وجود نه فقط خدمات را کاهش نداده‌ایم بلکه نسبت به سال گذشته خدماتی بیشتری نیز ارائه شده است.

وی اضافه کرد: امسال نزدیک به 200 نفر از خادمان آستان مقدس در موکب حضور دارند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها افتخاری هستند و همچنین زمینه فعالیت برخی از نیروها از جمله نیروهای صدا و سیما و هلال احمر نیز در موکب فراهم شده است.

معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها ادامه داد: امسال در حوزه فرهنگی به دنبال کارهای متفاوت هستیم؛ تلاش بر این است که نمازهای صبح دو مرحله و جلسات سخنرانی و مداحی پرشورتر از سال گذشته برگزار شود تا خادمان و زائران بیشتر از معنویت موکب بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد غرفه‌های زیارت مجازی و عکاسی و فضاسازی مناسبی که با محوریت نام و نشان حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها و امام هادی علیه‌السلام با بازسازی ایوان طلا و صحن امام هادی علیه‌السلام صورت گرفته ویژگی‌های این موکب را توسعه داده است.

حجت‌الاسلام  فلاحی ادامه داد: امسال برای بانوان به صورت ویژه تعداد کارشناسان و خادمان فرهنگی را افزایش داده‌ایم و با آسیب‌شناسی که نسبت به سال‌های گذشته داشتیم غرفه‌های فرهنگی بانوان را در حوزه اسکان خادمان و در نزدیک خادمان ایجاد کردیم که در آنجا فعالیت کارشناس پاسخ‌گو به سوالات مذهبی، ارائه کتاب‌های دینی و اجرای طرح‌های ویژه کودکان و نوجوانان دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال حضور سفیران کریمه را تقویت کرده‌ایم، عنوان کرد: سفیران کریمه حداقل در مسیر نجف و حله به مواکب عراقی سرکشی خواهند کرد؛ کارشناسان دینی نیز با مواکب هم‌جوار در ارتباط هستند و موکب آستان مقدس مبلغان دینی عربی زبان را به مواکب عراقی اعزام می کند که این افراد در مواکب عراقی علاوه بر اقامه نماز به بیان معارف اهل بیت(ع) می‌پردازند.

مدیر موکب آستان کریمه اهل‌بیت(س) اظهار کرد: جلسات محفل انس با قرآن قبل از اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا با حضور قاریان بین‌المللی از عتبات مختلف در حسینیه موکب دنبال می‌شود، گاهی این قاریان به موکب‌های هم‌جوار نیز اعزام می‌شود.

وی از حضور کارشناسان پاسخگو به سئوالات شرعی از حوزه علمیه در عمود 1080 یاد کرد و افزود: در راستای بازتاب حرکت اربعین حسینی تلاش شده است تا پایگاه رسانه‌ای موکب امسال تقویت شود.

حجت‌الاسلام فلاحی با تاکید بر اینکه افزایش خدمات هر ساله با توجه به افزایش جمعیت زائران باید مورد توجه قرار گیرد، یکی از نیازها توسعه فضاهای مختص اسکان است به ویژه برای بانوان و خانواده‌ها که علاقه‌مند هستند تا یک شب در موکب بانوی کرامت مهمان باشند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت و درمان نیز زائران نیازهای مختلفی دارند، گفت: هر چند خدمات بسیاری در بخش‌های مختلف ارائه می‌شود اما این خدمات جای تقویت دارد چراکه زائر به واسطه مسیر طولانی که طی کرده است، مشکلات مختلفی دارد که باید رفع شود.

رئیس ستاد آیین‌های فاطمی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها ادامه داد: خدمت‌رسانی در حوزه مربوط به ارتباطات و فناوری نیز یکی از اولویت‌های مورد توجه موکب است چراکه زائران به دنبال ایجاد ارتباط با خانواده‌های خود در سفر اربعین هستند و باید زمینه‌های ارتباطی برای آن‌ها فراهم شود و در این راستا نیز باید مکانی برای گمشدگان و راهنمای زائر ایجاد تا خدمات به زائران به صورت مطلوب ارائه شود.

وی افزود: گاهی وسایل و پول‌های همراه زائران گم می‌شود و این افراد در راه می‌مانند، در موکب‌ها باید این زمینه وجود داشته باشد که بتوانیم به این افراد نیز خدمتی ارائه کنیم تا آن‌ها نیز به زیارت رسیده و به کشور خود بازگردند؛ موکب حرم بانوی کرامت در این راستا نیز تدابیری اندیشیده است تا بتواند به برخی از زائران کمک کند.

حجت‌الاسلام  فلاحی یادآور شد: برای سال‌های آینده با عنایت به اینکه فصل اربعین به سمت فصل گرما می‌رود در مواکب موضوع سرمایش و آسایش باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: آموزش و راهنمایی زائران در طول سال باید به صورت مطلوب دنبال شود تا افراد از فرهنگ زیارت و مباحث مرتبط با آن آگاهی داشته باشند و در این راستا نیز رسانه‌ها و مجموعه های مرتبط نقش مهمی را بر عهده دارند.

مدیر موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها ادامه داد: ما در موکب آستان مقدس تلاش می‌کنیم تا موکب را به میزانی از خدمات برسانیم که متناسب با نیاز زائر و با توجه به اولویت‌ها کارها را دنبال کنیم تا هر فردی در این موکب حضور یافت به شکلی بهره و حض معرفتی خود را داشته باشد.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های موکب آستان مقدس نزدیک بودن به کربلا و نزدیکی به مدینه‌الزائرین است، اکنون به عنوان موکبی برای ایام اربعین از آن استفاده می‌شود اما این امکان وجود دارد تا در مناسبت‌هایی همانند عرفه، شعبان و...، دیگر امکانات مناسبی فراهم شود تا کاروان‌ها در این موکب اسکان داشته باشند.

حجت‌الاسلام  فلاحی ادامه داد: خدمت بدون شائبه و منت در روایات مختلف مورد تاکید قرار گرفته است و امیدواریم ما لیاقت خدمت به شیوه درست را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه خادمان موکب به صورت شبانه‌روزی در حوزه های مختلف درحال خدمات‌رسانی هستند، عنوان کرد: امسال نیز همانند سال گذشته تامین امنیت و حراست از بخش‌های مختلف موکب نیز مورد توجه قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام  فلاحی با بیان اینکه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در طول سال با اعتاب مقدس کشور عراق ارتباط مطلوبی دارد، گفت: فعالیت‌های مشترک و انتقال تجربیات با دیدارها و نشست‌های مختلف در طول سال دنبال می‌شود.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین