عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
تولیت مدرسه علمیه مروی تهران در گفت‌وگویی:
حجت‌الاسلام‌والمسلمین تحریری با بیان اینکه تجمع اربعین حسینی مقدمه سازی برای ظهور امام زمان (عج) است، گفت: رعایت آداب زیارت شرط نائل شدن به موهبت‌های معنوی است.

عقیق:حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر تحریری در گفت‌وگویی با اشاره به اهمیت و جایگاه زیارت اربعین، با بیان اینکه زیارت اهل‌بیت علیهم‌السلام، مخصوصاً امام حسین علیه‌السلام فضائل بی‌شماری دارد، اظهار داشت: در روایات از نبی اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) درباره فضائل زیارت مطالب گوناگونی آمده است و کسانی هم دراین‌باره کتاب‌هایی نوشته‌اند که کامل الزیارة مرحوم ابن قولویه یکی از آن‌ها است.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران با بیان اینکه اساساً برای زیارت آدابی وجود دارد که مهم‌ترین ادب زیارت، معرفت است، تصریح کرد: برای امام حسین(ع) به مناسبات مختلف سفارش‌هایی از ائمه (ع) برای زیارت حضرت داریم. حتی نسبت به مکان‌ها هم فرمودند زیارت امام حسین (ع) قید خاصی ندارد. در بعضی روایات هم آمده است به مشرق و مغرب توجه کند و بعد روبه‌قبله این سلام را بدهد «صَلَّی اللَّهُ عَلَیک یا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ».

جایگاه ویژه امام حسین(ع) نسبت به سایر اهل‌بیت (ع)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تحریری خاطرنشان کرد: این‌ها به خاطر جایگاه امام حسین (ع) در عالم اسلام، در جهت حرکت دادن امت به‌سوی خداوند متعال است که جایگاه ویژه‌ای نسبت به سایر ائمه(ع) است و این از خصوصیات حضرت به‌حساب می‌آید؛ خصوصیات دیگری هم دارند که از امتیازات ایشان به شمار می‌آید.

 استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: امام حسین (ع) با حرکتشان در واقع همه اهداف انبیاء مخصوصاً نبی اکرم (ص) را تحقق بخشیده و زنده کردند و نگذاشتند اهدافی که دشمنان مخصوصاً بنی‌امیه داشتند تا اساس دین را براندازند، محقق شود و اصل دین را تثبیت کردند.

هدف از برپایی اربعین  زنده نگه‌داشتن قیام عاشورا و جایگاه کربلا

وی بیان کرد: در مناسبت های مختلف زیارت حضرت سفارش شده و یکی از آن زمان‌ها اربعین است که از اختصاصات امام حسین (ع) محسوب می‌شودو هیچ‌یک از ائمه (ع) برای شهادت یا رحلتشان اربعین ندارند؛ برای ایشان اربعین قرار داده‌شده که دلیل آن زنده نگه‌داشتن یاد کربلا است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تحریری گفت: قطعاً جابر که از اصحاب پیامبر (ص) بود اربعین اول به زیارت آمده، ما از زبان پیامبر (ص) روایتی برای زیارت اربعین امام حسین (ع) نداریم؛ اما از عمل جابر این را استفاده می‌کنیم که امر مطلوبی است و زیارت‌نامه‌ای که جابر خوانده است، بسیار با محتوا است.

وی تصریح کرد: زیارت اربعین از امام صادق (ع) واردشده است؛ ما دو زیارت در اربعین داریم که یکی از امام صادق (ع) و دیگری از جابر است، خود اهل‌بیت (ع) هم اربعین به زیارت امام حسین (ع) آمده‌اند که نشان‌دهنده ویژگی اربعین است. عدد تأثیراتی دارد که بحث آن مجزا است؛ بنابراین مسئله زیارت اربعین در بین محبین اهل‌بیت (ع) رایج بوده، البته سفارش به پیاده رفتن زیارت مختص به اربعین نیست؛ کل زیارات امام حسین (ع) سفارش بر پیاده رفتن شده که هر قدم چه فضائلی دارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران افزود: اساساً پیاده رفتن برای زیارت ائمه (ع) فضائلی دارد که در روایات آمده است؛ گاهی بعضی عمل‌ها جنبه شعاریت پیدا می‌کند، در حال حاضر اربعین مخصوصاً بعد از انقلاب، یک موضوعیتی پیداکرده است، لذا از این عمل خوب، باید خوب استفاده کرد و شرایط استفاده خوب را هم برای افراد و هم برای جمع باید در نظر گرفت.

رعایت آداب زیارت شرط نائل شدن به موهبت‌های معنوی

وی با اشاره به اینکه تک‌تک افراد برای اینکه به موهبت‌های معنوی زیارت نائل بشوند، مطلوب است آداب زیارت را مراعات کنند، خاطرنشان کرد: اولین ادب، معرفت به امام است و دوم محتوای معرفت است؛ یعنی نحوه رابطه ما با امام چیست را درک کنیم و سوم اینکه، این زیارت برای چه چیزی است؟ برای ابراز عنایت به امام و تحکیم رابطه بین مأموم و امام است که لازمه آن التزام به لوازم اعتقاد به امامت است که مأموم ابراز می‌کند من تحت فرمان شما هستم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تحریری با بیان اینکه رابطه بین حق امامت یعنی اینکه ما او را از جانب خداوند متعال، مطاع محض بدانیم، اطاعتش را اطاعت رسول و خدا بدانیم و اعتراضی نسبت به فرامین او نداشته باشیم، گفت: رابطه بین حق امامت یعنی در هر شأن از شئون زندگی که فرمانی به ما داد، آن را قطعی‌ترین فرمان برای رسیدن به سعادت حقیقی بدانیم و درصدد پیاده کردن آن باشیم.

وی افزود: ماهیت زیارت هم همین است که ما اولاً امام را واجب الطاعه و زنده بدانیم و زیارت امام در آن جایگاهی که دفن شده است، آثار خاصی دارد که آن‌ها را باید بدانیم.

اخلاص در عمل منجر به تأثیر عمل زیارت

این استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: زحمت‌هایی که ما می‌کشیم برای ابراز محبت است، هرچه این امور تحقق پیدا کند، از بین نمی‌رود، اما باید توجه داشت که از روی اخلاص باشد و اخلاص اساس همه تأثیرات خوب اعمال از جمله زیارت است.

زیارت اربعین، یکی از علائم مؤمن

وی ادامه داد: امام حسن عسگری (ع) فرمودند «زیارت اربعین، یکی از علائم مؤمن و شیعه است». چون مسلک شیعه این است که منطق حق که از طریق امام حسین (ع) اعلام‌شده و از آن طرفداری شده با ریختن خون کسانی که مثلی در عالم ندارد، تحقق پیدا کند. اربعین هم بر این دلالت دارد و در زمانی حضرت این را فرمودند که در زمان تقیه بودند (غیر از زمان امام صادق (ع)).

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تحریری با بیان اینکه اربعین بعد از شهادت امام حسین (ع) با زیارت جابر و اهل‌بیت (ع) و با زیارت‌نامه امام صادق (ع) و ترغیب امام حسن عسگری (ع) شکل گرفت، اظهار کرد: اربعین برای اهداف عاشورا موضوعیت دارد، لذا ما باید حال و هوای عاشورایی داشته باشیم که خصلت‌هایی که اصحاب امام حسین (ع) نشان دادند «وفا، صفا، اخلاص، و ...» را در این سفر تمرین کنیم.

نشر رنگ و جلوه امامت در زندگی

وی گفت: پذیرایی مسئله جزئی است که این حالات را نشان می‌دهد؛ نشانه مؤمن این است که در بقیه مواقع هم این حالات را دارا باشد، زندگی من باید پیروی باشد و رنگ امامت بگیرد؛ اگر آداب زیارت را رعایت کنیم، تحولاتی در ما ایجاد خواهد شد که قطعاً تحولات اجتماعی را هم شامل می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران تصریح کرد: الآن تحول سیاسی هم پشتوانه این تحول اجتماعی است، به دنیا اعلام می‌کنیم حکومتی حق است که ریشه در عقل، قلب و جان‌ها و عالم غیب داشته باشد و این حرکت بی‌سابقه است؛ مسلک‌های دیگر گوشه‌ای از این اجتماعات را داند اما این نوع حرکت و گذشت هیچ جا با این سبقه معنوی وجود ندارد.

تجمع اربعین مقدمه سازی برای ظهور امام زمان (عج)

وی با بیان اینکه این حرکت می‌تواند مقدمه ظهور امام زمان (عج) باشد و هر کس این حرکت را با توجه انجام دهد امام حسین (ع) دستگیر او خواهد بود، بیان کرد: منظور اولیه و سفارش امام حسن عسگری(ع) از روایت به رفتن به زیارت است، اما اگر شخصی قادر به رفتن نبود، از راه دورهم زیارت را بخواند.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین