عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۱۹۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
آیت الله فاضل لنکرانی:
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر ولایت فقیه را خوب بفهمیم و دفاع کنیم، می توانیم پیروی کنیم؛ اما متأسفانه بعد از ۴۰سال نتوانسته ایم برای بخشی از جامعه موضوع ولایت فقیه را تبیین و خوب جلوه دهیم.
عقیق:آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار مسئولین برگزار کننده همایش ملی «فرهنگ دفاعی براساس آموزه های مهدوی» که در دفتر مرحوم آیت الله العظمی  فاضل لنکرانی در قم برگزار شد با بیان اینکه انقلاب اسلامی زمینه ساز، قیام حضرت مهدی(عج) است، برای تبیین این موضوع گفت: امام راحل فقیه برجسته   و حرف های ایشان حساب شده است، به سادگی سخنی را مطرح نمی کردند و نمی گفتند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: امام راحل معتقد بودند «انقلاب اسلامی، زمینه ساز حکومت حضرت مهدی(عج) است»؛ اما چرا؟ وجه اول آن این است، چون دین، به مرحله حکومت رسیده است. قبل از انقلاب، عنوانی به نام حکومت دینی نداشتیم. حکومت اسلامی، یعنی جامعه ای که خدا و اهل بیت(ع) در آن حکم  دهند و فقط دین حکومت کند و این حقیقت تنها در انقلاب جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است.

جایگاه امامت

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: مسئله دوم که لازم است در بحث «همایش ملی دفاعی براساس آموزه های مهدوی» بر اهمیت و تبیین آن در حوزه، جامعه، میان اهل علم و جوانان تأکید شود، موضوع امامت است. در همین انقلاب، موضوع ولایت فقیه یکی از اساسی ترین مسئله است. در شرایط کنونی و برای آماده شدن افکارعمومی جامعه ضرورت دارد، باید اصل مسئله ولایت و امامت از نظر مفهومی و تحقق وقوع خارجی، درست تبیین شود؛ چون در مسئله دفاعی و امنیتی محور اصلی امامت است.

این استاد درس خارج  حوزه علمیه قم گفت: بشر بداند، امام دارد و امام (ع) از طرف خدا واسطه بین بشر است و در زمان غیبت امام(ع)، فقهای جامع الشرائط و در رأس ولایت فقیه جانشین هستند. و این مسئله باید برای بشرحل شود.

وی تبیین کرد: مسئله ظهور حضرت مهدی (عج) برای این است که بشر، انتظار حضرت را داشته باشد. تنها درمیان این همه مذاهب و انسانها، شیعه معتقد به ظهور است.

عضو جامعه مدرسین با تأکید براین که ترویج مسئله امامت مهم است و بشر بدون امام(ع) در تکوین و تشریع معنا و هویتی ندارد، در تبیین این سخن به روایت «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة» اشاره کرد و ابرازداشت: این روایت مربوط به شیعه و مسلمانان نیست. هرکسی مُرد و امام(ع) را نشاخت، در جاهلیت مرده است. گر کافر امام(ع) را نشاخت و مرد، در جاهلی مرد. اما کافر؛ اسباب موت جاهلیتش متعدد است. یکی همین عدم شناخت از امام(ع) است.

نقش رسانه برای تبیین معنای ولایت

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به نقش رسانه برای تبیین معنای ولایت گفت: در داخل کشور، رسانه ها در مورد تبیین نقش و معنای ولایت فقیه، درست فعالیت نمی کنند. منظور از ولایت فقیه همانی است که در زمان امام معصوم(ع) است و هر کسی باید به او مرتبط باشد و در زمان غیبت، ولایت و سرپرستی جامعه با فقها و ولایت فقیه در رأس است.

وی افزود: نقش رسانه، تبیین و تشریح پیروی از ولایت فقیه بسیار مهم  و لازم است باید این مسئله در رسانه تشریح شود، تا همگان معنای ولایت فقیه را بفهمند تا بتوانند پیروی کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: معتقدیم حکومت حضرت مهدی(عج) حکومتی است که شاخصه آن امنیت است. به مردم، امنیت را وعده می دهیم؛ صاحب دین هم امنیت را می آورد. جامعه ای که در آن امنیت است، یعنی ظلم، جنایت و خون ریزی نیست.

رسالت حوزه  و دانشگاه برای تبیین جایگاه ولایت فقیه

عضو جامعه مدرسین بابیان اینکه حوزه و دانشگاه رسالتهایی دارند و یکی از آنها، تبیین اهمیت مسئله ولایت فقیه و لزوم پیروی از آن در عصر غیبت امام(ع) و بیان ویژگی های زمان حضور امام(ع) است، تأکید کرد: باید گفته شود، دین امنیت آور است. با امنیت، قدرت مردم زیاد می شود، همان طور در آسمان و زمین برکاتی ایجاد می شود در قدرت مردم نیز برکاتی ایجاد می شود.

این استاد درس خارج گفت: وقتی سخن از حکومت حضرت مهدی(عج) می کنیم، یعنی دین با قدرت می خواهد اجرا شود، آن قدر اموال زیاد می شود که نیازی به دادن زکات به فقرا نیست. باید جامعه را برای آن زمان آماده کنیم. باید افکار جوانها را برای چنین حکومتی مطرح نمائیم، تا همه منتظر ظهور باشند؛ اگر این انتظار واقعی را در میان جوانان زنده نگه داریم، آن وقت در سایه همین مسئله  ظهور و امامت، برکات در جامعه افزایش می یابد، که یکی از آن  امنیت است.

اربعین زمینه ساز حکومت حضرت حجت(عج) است

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: در راهپیمایی اربعین همه هدف واحد دارند آن  هم «لبیک به امام حسین(ع)» است؛ کسی به دیگر تعدی نمی کند؛ نباید همه چیز با هم مخلوط شود؛ نباید بگوییم راهپیمایی اربعین از علائم ظهور است؛ ولی زمینه ساز حکومت حضرت حجت(عج) است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)،با بیان اینکه از فرهنگ انتظار می توان مسائلی مانند ابعاد سازنده، محرک و پویایی را استخراج و به جامعه تزریق کرد گفت: ظهور را منحصر به مسجد جمکران و دعای ندبه نکنیم. نگویم هرکسی اهل دعای ندبه و مسجد جمکران است، او منتظر است. بلکه بگویم اگر همه مسئولین با روحیه انتظار زندگی کنند، امنیت برای جامعه خواهد آمد.

شاخصه امنیت دین است

عضو جامعه مدرسین بابیان اینکه شاخصه امنیت دین است، چون در زمان ظهور، سطح عقول عالم و علم افزایش پیدا می کند اظهارداشت: در زمان ظهور، سطح علم و دین به اوج می رسد؛ همین مسئله امنیت می آورد. اگر در جامعه ای، دین و علم نباشد و جهالت باشد، امنیت نخواهد بود. باید علم و دین با هم باشد تا امنیت ایجادشود.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه هنوز معارف زیادی در دین است که مطرح نشده و شاید حوزه ها هم اطلاع ندارند، ابرازداشت: اگر همه معارف دینی استخراج شوند و به میدان بیایند، بسیاری از مشکلات را، می توان از بین ببرد.

آیت الله فاضل لنکرانی بابیان اینکه باید جایگاه و ارزش واقعی ولی فقیه، برای نسل امروز و جوانان مطرح و تبیین کنیم تا شاهد پیروی از ولایت فقیه باشیم، گفت: اگر ارزش و جایگاه ولی فقیه به درستی تبیین و بیان شود، همه پیروی خواهند کرد و یکی از کسانی که ارزش واقعی برای امام راحل قائل بود و پیروی می کرد، مرحوم والد ما آیت الله العظمی فاضل بود.

لزوم پیروی از ولایت فقیه

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: مرحوم والد آن قدر برای جایگاه ولایت فقیه و پیروی از آن اهمیت قائل و معتقد بود که حتی بعد از رحلت امام راحل در پیروی از ولایت فقیه برای مردم و طلاب بحث مطرح می کردند و درکلاس های درس به آن اشاره می نمودند.  مرحوم آیت الله العظمی فاضل  معتقد بودند که پیروی از ولی فقیه اعتقادی است. با همه وجود ولایت فقیه را از نظر تئوری و عملی قبول داشتند.

عضو جامعه مدرسین بابیان اینکه باید امنیت را در پرتو ولایت به آن ارزش و هویت دهیم در تبیین این سخن گفت: امام راحل معتقد بودند، چرا با پیروی از ولایت فقیه، امنیت ایجاد می شود چون تا مردم، با تمام وجود به این مسئله، معتقد باشند.

وی با اشاره به نقش پر بهای مدافعان حرم اضافه کرد: کسانی که برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) رفتند و جان  دادند، به خاطر اعتقاد و عشق به ولایت بود. یکی از این افراد از شاگردان درس خارج بنده بود که شهید شد. اگر ولایت فقیه را خوب بفهمیم و دفاع کنیم، می توانیم پیروی کنیم؛ اما متأسفانه بعد از 40سال نتوانسته ایم برای بخشی از جامعه موضوع ولایت فقیه را تبیین و خوب جلوه دهیم.

این استاد درس خارج با بیان اینکه کسی که دین ندارد، ولایت خدا را قبول ندارد و «ولی فقیه» کسی است که حق ندارد برای غیر خدا امر و نهی کند، ابرازداشت: اگر معنای حقیقی و درست ولایت فقیه که پناهی عقلی و عقلایی برای جامعه است، برای مردم بگوئیم، همه خواهند پذیرفت و همه پیروی می کنند.

نقشه دشمن برای تخریب حوزه از درون

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به فعالیت بعضی افراد در درون و خارج کشور علیه ولایت فقیه افزود: امروز عده ای از بیرون و درون کشور مشغول فعالیت هستند، می خواهند نهاد روحانیت را ازبین ببرند. خیلی صریح می گویند هدفشان این است بین مردم و روحانیت جدایی اتفاق بیفتد؛ اگراین مسئله اتفاق بیفتد، پشتوانه انقلاب از بین می رود.

جهاد ذّبی

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بابیان اینکه الان همه دشمنی ها با حوزه است گاهی با فقه و گاهی با ... مبارزه می کنند، اظهار داشت: مهمترین تهدید همین است.باید از حوزه خیلی مراقبت کرد تا در ابعاد سیاسی و علمی ضعیف نشود.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم در تشریح مبنای فقهی با داعش عنوان کرد: در اسلام جهاد دفاعی، ابتدایی و ذّبی داریم. منظور از ذبی این است اگر در نقطه ای دشمن در صدد از بین بردن اسلام است، همه باید با آن مقابله کنند. منتظر فرمام امامشان نباشند. این فتوای همه فقهاء است. نیاز به فرمان امام ندارد.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین