عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۹۶۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
پیام آیت‌الله رشاد به رئیس جدید اوقاف:
در پیام تبریک رئیس شورای حوزه‌های علمیه‌ استان تهران خطاب به حجت‌الاسلام خاموشی آمده است: در صورت مدیریت علمی و مشروع، می­‌توان سرمایه­ و درآمد عمده­‌ رقبات و موقوفات کشور را طی مدت مشخصی دوچندان ساخت.
عقیق:در پی انتصاب حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی به ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس شورای حوزه‌های علمیه‌ استان تهران پیام تبریکی صادر کرد.

آیت‌الله رشاد در این پیام ضمن تصریح به این نکته که اگر کسی بخش اقتصاد تطوعی نظام اقتصادی اسلام را، اعجاز نبوی(ص) بخواند پربیراه نخواهد بود؛ تأکید کرده است: بنده‌ کم‌ترین، اطمینان دارم در صورت مدیریت علمی و مشروع این موهبت خدادادی، می­‌توان «سرمایه­» و «درآمد» عمده­‌ رقبات و موقوفات کشور را طی مدت مشخصی دوچندان ساخت و همه­‌ فعالیت‌های مربوط به شئون و شعائر مذهبی و نهادهای دینی از جمله حوزه‌های علمیه، مساجد و حسینیه‌ها، هیآت و محافل مذهبی را خوداکتفا کرده، آن‌ها را از وابستگی به منابع دیگر مستغنی کرد.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه‌ استان تهران، ضمن اشاره به توانایی‌های حجت‌الاسلام خاموشی و آرزوی موفقیت برای ایشان، از مساعی حجت الاسلام محمدی سیرت قدردانی کرده است.

متن پیام وی به شرح زیر است:

تولیت و تصدی نهاد خطیر اقتصاد تطوعی (وقف، خیرات و مبرات) کشور، به اذن مقام منیع ولایت امر (دام ظله الوارف) و حکم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سوی آن فاضل فرهیخته و مدیر مبتکر، مایه‌ مسرت و موجب امیدواری شد.

این کمین کهین، این برگزینش و برگمارش شایسته و بایسته را، از سوی خود و اعضای شورای حوزه‌های علمیه استان تهران، مرکز مدیریت، مسئولان، مدیران، مدرسان حوزه‌ عریق تهران، نیز مدیران و اعضای هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی، به حضور رهبر فرهمند انقلاب، وزیر مکرم ارشاد و همه‌ اصحاب فرهنگ و فضیلت و شخص جنابعالی تبریک عرض کرده، از بارگاه بلند باری برایتان دوام سلامت و مزید توفیق مسألت می­‌دارم.

اقتصاد تطوعی/داوطلبانه، مهم‌ترین نهاد اقتصاد دینی است که به عنوان منبع مالی‌ای «مقدس» و برکت‌بار، «مردم‌بنیان» و خودجوش، «مستقل» و ناوابسته، «مطمئن» و نوسان‌ناپذیر، «پایدار» و ‌با ثبات، «زاینده» و فزاینده، برای تمشیت شئون فزهنگی، اجتماعی و دینی تشریع گردیده است. الحق اگر کسی این بخش از نظام اقتصادی اسلام را، اعجاز اقتصادی نبوی(ص) بخواند، پر بیراه نخواهد بود.

دریغا و دردا که این تشریع و تدبیر اعجاز آمیز الهی، از سوی مسلمین در روزگار حاضر به بوته‌ نسیان و غفلت سپرده شده، بلکه مورد کفران و کتمان قرارگرفته و آثار سوء ناسپاسی در قبال این موهبت مغتنم و احیاناً سوء مدیریت این ثروت ثمین، گریبان‌گیر مقصران و قاصران مرتبط با امور آن گشته است.

جبران این تقصیر و قصور خسارت‌بار، تنها از رهگذر اقدامات زیر میسر است:

اولاً: تغییر نگرش به اقتصاد تطوعی (خاصه سنت وقف) و کوشش برای احراز شأن قراخور و درخور آن در اقتصاد کشور.

ثانیاً: ضمن اصلاح و ارتقاء سازمان عهده‌دار مدیریت رسمی آن (که اکنون سازمان اوقاف و امور خیریه است) تبدیل آن به نهاد تدبیرگر و ناظر (و نه متصدی و مباشر)

و ثالثاً: سپردن مسؤولیت این نهاد خطیر به مدیری لایق که واجد صلاحیت­‌های لازم باشد. (صلاحیت‌هایی از لحاظ: ۱ـ کاردانی و کارآزمودگی در زمینه تحول سازمان، ۲ـ آشنایی با امور مالی و حسابرسی، ۳ـ برخورداری از شم الإقتصاد و عمران. ۴ـ فهم فرهنگ و تجربه‌ کار فرهنگی، ۵ـ تسلط بر فقه اقتصاد تطوعی و التزام به جهات شرعی، ۶ـ تحول‌خواهی و روحیه­‌ جهادی، ۷ـ پردلی، بلندنظری و راهبردی­‌اندیشی).

حضور جنابعالی در کرسی مدیریت این نهاد حیاتی ـ که در عین برخورداری از مراتب عالی علمی حوزوی و دانشگاهی، مستظهر و مجهز به تجارب موفق مدیریتی هستید ـ امید به احیای این بخش از اقتصاد اسلامی در کشور و حل معضل منابع پایدار فعالیت‌های دینی و نهادهای عهده‌‌دار این شئون را افزایش می‌دهد.

بنده‌ کمترین، اطمینان واثق دارم: در صورت مدیریت علمی و مشروع این ثروت خدادادی، می­‌توان «سرمایه­» و «درآمد» عمده‌ رقبات و موقوفات کشور را طی مدت مشخصی دو چندان ساخت، و دربازه‌ زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله، همهی فعالیت‌های مربوط به شئون و شعائر مذهبی و نهادهای دینی، از جمله حوزه‌های علمیه، مساجد و حسینیه‌ها، هیآت و محافل مذهبی را خوداکتفا کرده، آن‌ها را از وابستگی به منابع دیگر مستغنی کرد.

فرصت را مغتنم شمرده، متواضعانه از برادر ارجمند جناب حجت الاسلام حاج شیخ علی محمدی سیرت (دامت افاضاته) نیز به جهت تدابیر ثمربخش و خدمات ارزشمندشان در زمینه‌ فرهنگ دینی طی دوره‌ تصدی مدیریت سازمان اوقاف تشکر می‌کنم.

وفّقـنا اللهـم لما تحب و ترضی، واهـدنا الی السداد، فانّک خیر موفق و هـاد.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین