عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۸۹۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
اساسا ورود یک رسانه به مجالس اهل بیت با واکنش‌هایی روبرو می‌شود؛ خاصه مجالس عزا که جنسش «بی‌ریایی» است و این را می توان از خاموش شدن چراغ‌ها فهمید. اما همه اینها به مرور زمان حل شد و خدا را شکر امروز بیشتر مجالس کوچک و بزرگ وجاهت فعالیت رسانه ای چون عقیق را پذیرفته اند

عقیق:رضا صیادی: برای ما که از بچگی در مجلس روضه سیدالشهدا بزرگ شده ایم، مقام والای «خادم الحسینی» عنوان غریبی نیست. از همان ورودی مجلس که وارد می شوید، مانند ستاره می در خشند؛ همان که کفش‌ها را جفت می‌کند، او که در آبدارخانه چای می‌ریزد، پیرمردی که خوش‌آمد می‌گوید، جوانی که در اتاق صوت مدام پیچ‌‌های دستگاه را می‌چرخاند، حتی روحانی روی منبر، حتی مداح پشت میکروفن، حتی میانداری که همه باید به دست‌های او نگاه کنند. همه اینها بزرگترین افتخارشان نوکری سیدالشهداست و الحق که مقام رفیعی است، مقام نوکری.

این مقدمه کوتاه را نوشتم تا برسم به اینکه چرا و چگونه سایت عقیق را راه انداختیم؟  داستان یک خطی‌اش این می‌شود که می‌خواستیم نام خودمان را در فهرست نوکران سیدالشهدا وارد کنیم تا به قدر توان و بضاعتمان، کاری برای شعائر حسینی انجام داده باشیم. حدود 2 سال و اندی پیش بود که ایده سایت عقیق را پیدا کردیم و دریافتیم که در فضای مجازی جای خالی چنین رسانه‌ای احساس می شود؛ یک سایت خبری برای هیات‌ها و محافل دینی. یک شعار خوب برایش پیدا کردیم؛«امشب هیئت کجا برویم؟» و بعد به برکت مشورت با بزرگان و خبرگان، ایده پخته‌تر شد. اما از همان روز تصمیم گرفتم، عقیق یک سایت خبری-کاربردی باشد. یعنی هم اخبار و تصاویر را بازتاب دهد و هم راهنمایی باشد برای پیدا کردن مجالس. و این دو هدف، رویکردهای اصلی عقیق شد تا به امروز؛ سایتی برای آنکه هیئت مورد نظرمان را انتخاب کنیم، برای آنکه روی نقشه شهر جانمایی هیئت‌های کوچک و بزرگ را نشان دهد، برای آنکه بانک اطلاعاتی هیئت‌ها را کامل کند، برای آنکه از مجالس اهل بیت (علیهم السلام) گزارش و تصویر و صوت تهیه کند، برای آنکه ما را با سبک زندگی بزرگان دین آشنا کند، برای آنکه از جلسات اخلاق شهرمان غافل نشویم، برای آنکه معرفت مان را به قرآن و عترت بیشتر کنیم و در نهایت برای آنکه سایتی باشد برای همه هیئت‌ها. 

در مسیر راه اندازی فراز و نشیب های بسیاری داشتیم. روزهای اول باید برای هیئتی‌ها توضیح می‌دادیم که عقیق چیست و قرار است چه کار کند؟  اساسا ورود یک رسانه به مجالس اهل بیت با واکنش‌هایی روبرو می‌شود؛ خاصه مجالس عزا که جنسش «بی‌ریایی» است و این را می توان از خاموش شدن چراغ‌ها فهمید. اما همه اینها به مرور زمان حل شد و خدا را شکر امروز بیشتر مجالس کوچک و بزرگ وجاهت فعالیت رسانه ای چون عقیق را پذیرفته اند و به همین دلیل است که استقبال از این سایت روز به روز بیشتر می شود و ما همه اینها را لطف حضرت ارباب می دانیم و لا غیر.

 



راستش را بخواهید، هر چه پیش می رویم، حوزه فعالیت عقیق بیشتر می شود. امروز می توان عقیق را به اندازه چند سایت خبری فعال، وسعت داد. انشار خلاصه منبرها، گزارش‌های تصویری از هیات، جمع کردن آرشیو صوتی، انتشار جدول‌های راهنمای مجالس، کامل کردن بانک اطلاعاتی مجالس، جانمایی تک تک مجالس روی نقشه، گفت و گو با علما، سخنرانان و مداحان، انتشار پرونده‌های مناسبتی، پرداختن به شعر آئینی، راه اندازی دفاتر استانی و این سیاهه را می توان تا چند سطر دیگر ادامه داد... همه اینها وظایفی است که بر دوش خود احساس می کنیم و نمی توان حتی قید یکی از آنها را زد. اهل فن می دانند که در چنین فعالیت هایی عمده مشکل«نیروی انسانی» است. یعنی جوان آماده به کار، دارای انگیزه و آشنا با هیئت یا به زبانی ساده تر بچه هیئتی. به همین دلیل تصمیم گرفتیم دوره  های آموزشی «خبرنگار هیئت» را در عقیق راه اندازی کنیم که خدا را شکر مدتی پیش دوره نخست آن برگزار و تعدادی از همین جوانان علاقه مند شناسایی و به کار گیری شدند. ان شاء الله به زودی عقیق دومین دوره «خبرنگار هیئت» را به شکلی جامع تر از دوره قبل برگزار خواهد کرد.

 

از همان روز نخستی که عقیق راه اندازی شد، برایمان قابل پیش بینی بود که این این حوزه بکر خبری، در انحصار عقیق نخواهد ماند و به مرور رسانه های دیگر هم فعالیت های مشابهی را انجام خواهند داد. اصلا چه افتخاری از این بالاتر؟ قصد ما این است که شعائر حسینی روز به روز پررنگ تر شود و چه خوب خواهد شد که روزی عقیق، ده‌ها سایت مشابه داشته باشد. عقیق «نخستین» پایگاه خبری هیات‌ها محسوب می‌شود، اما یقینا دیگر «تنها» سایت خبری در این حوزه نیست.  امروز بسیاری از خبرگزاری های، هیات را به مثابه یک سرویس خبری مهم می دانند و به شکل جدی اخبار محافل مذهبی را پوشش می دهند و خدا را شکر امروز خودمان را در این عرصه تنها نمی بینیم، چرا که هر کدام از آنها پرچم دیگری از مجالس سیدالشهدا هستند و  عقیق وظیفه خودش را حمایت از آنها می داند، سایت هایی چون محافل نور، مداح نیوز، وارث، مداحان، مجالس و ...همه این سایت ها، همراهانی هستند که با فعالیت خود به ما نیز دلگرمی می‌دهند. و اساسا یکی از اهداف عقیق از برگزاری دوره‌های «خبرنگار هیئت» بیشتر شدن تعداد سایت‌های حسینی و تزریق نیروی انسانی به آنهاست.

 

و حرف آخر اینکه برایمان دعا کنید تا در این مسیر مقدس، پایمان نلغزد و از جاده تقوا خارج نشویم . خودمان خوب می‌دانیم که کار امروز ما نواقصی دارد و باید به مرور زمان برطرف شود، حتما ارزیابی‌مان کنید، اشکالاتمان را بگویید که بسیار نیازمند نگاه تیزبینانه شما هستیم. قدم کلیک‌هایتان بر چشم!

رضا صیادی- مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی عقیق


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین