عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲
آیت‌الله لواسانی در اراک با امام خمینی آشنا شد و این آغاز دوستی میان این دو بزرگوار بود. دوستی‌ای که بیش از 60 سال ادامه پیدا کرد.
عقیق: 8 مهرماه مصادف با سالگرد فوت آیت‌الله سیدصادق لواسانی در سال 1369 است. ایشان یکی از صمیمی‌ترین رفقای امام خمینی (ره) بودند که سال‌ها نمایندگی ایشان در جمع‌آوری وجوه شرعی را برعهده داشت و سابقه رفاقتش با امام خمینی به 60‌ سال می‌رسد.

ایشان واسطه ازدواج حضرت امام نیز بوده است. همسر حضرت امام نقل می‌کند: «یکی دیگر از دوستان پدرم آقای سید محمد صادق لواسانی بودند که به آقا روح‌الله گفته بود: چرا ازدواج نمی‌کنی؟ ایشان هم که ۲۶، ۲۷ سال داشتند، گفته بودند: من تاکنون کسی را برای ازدواج نپسندیده‌ام و از خمین هم نمی‌خواهم زن بگیرم و کسی را در نظر ندارم. آقای لواسانی گفته بودند: آقای ثقفی ۲ دختر دارد و خانم داداشم می‌گوید خوبند.»[1] همین توصیه و پیگیری آیت‌الله لواسانی منجر به ازدواج حضرت امام و خانم ثقفی می‌شود.

آشنایی آیت‌الله لواسانی با امام خمینی در اراک

آیت‌الله لواسانی در سال 1296 ه‍.ش در حالی که کمتر از 17 سال سن داشت برای تحصیل عازم اراک گردید. وی علیرغم سن کمی که داشت به خاطر هوش و علاقه‌ای که از خود بروز می‌داد به زودی مورد توجه علمای حوزه‌ی اراک؛ خصوصاً «آیت‌الله العظمی حائری» قرار گرفته و هنگام عزیمت به قم وی نیز همراه استاد به قم نقل مکان کرد. در اراک آیت‌الله لواسانی با امام خمینی آشنا شد و این آغاز دوستی میان این دو بزرگوار بود. دوستی‌ای که تا پایان عمر ادامه پیدا کرد.

یکی از قدیمی‌ترین عکس‌های حضرت امام در کنار آیت‌الله لواسانی (نفر سمت چپ امام خمینی است)


علمای بزرگ قم از جمله «سید محمد تقی خوانساری»، «سید صدرالدین» و «سید محمد حجت» پس از تبادل نظر با همدیگر «آیت‌الله محمدصادق لواسانی» را واجد شرایط تشخیص داده و در سال 1315ه‍ ش ایشان را به تولیت مدارس فیضیه، دارالشفاء و عبدالله خان منصوب کردند و ایشان به مدت 6 سال مدیریت این حوزه‌ها را بر عهده داشت. در سال 1321ه‍ ش آیت‌الله لواسانی جهت نشر معارف دینی قم را به مقصد تهران ترک و در «مسجد میرزا ابوالحسن معمار» واقع در محله‌ی امام‌زاده یحیی به اقامه‌ی جماعت و خدمات دینی مشغول گردید.

آیت‌الله لواسانی در تهران هم ارتباطش را با امام خمینی حفظ کرده و میان ایشان و امام ملاقات‌های فراوانی صورت می‌گرفته است. آیت‌الله لواسانی خود به این ملاقات‌ها اشاره کرده و می‌گوید: «از همان سال [1320 ش] مرحوم امام خمینی سالی دو سه بار به تهران تشریف می‌آوردند و میهمان من بودند.»

نمایندگی امام در اخذ وجوهات شرعیه

آیت‌الله لواسانی به خاطر پیشینه و سابقه‌ی درخشانی که داشت نه تنها از سوی امام، بلکه از سوی علمای دیگر نیز مسوول جمع‌آوری «وجوه شرعیه» برای آنها شده بود. پس از رحلت آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره) بیش از سایر مجتهدین در میان مردم و بازاری ها محبوبیت داشت و به همین خاطر مبالغ بیشتری نیز از این راه برای وی ارسال می‌گردید. این مبالغ هنگفت ایجاب می‌کرد که متولی این وجوهات از میان اشخاص درستکار و باهوش انتخاب شوند. «امام خمینی(ره)» در شهرهای تهران و قم چندین نماینده به همین منظور داشت که مهمترین و سرشناس‌ترین این اشخاص آیت‌الله لواسانی بود که بنا به گفته‌ی دوستان و نزدیکان ایشان به نحو احسن این وظیفه را انجام می‌داد. حاج احمد آقا در مورد وی می‌نویسد:

«در زمانی که نام امام مساوی با زندان و اعدام بود، یک‌تنه مسئولیت نمایندگی علی‌الطلاق حضرت امام را پذیرفت و مسئول شهریه در قم و تهران و سایر حوزه‌ها شد و با شهامت تا دم مرگ از این مسئولیت‌ها دفاع کرد و پذیرای زندان و شکنجه ها و تبعید و دربه دری شد و...»[2]

نامه منتشر نشده از آیت‌الله لواسانی به امام خمینی

بیشتر نامه‌هایی که بین آیت‌الله لواسانی و حضرت امام ردوبدل شده است مربوط به ارسال وجوه شرعیه و پرداخت شهریه طلاب است. در نامه‌ منتشر نشده‌ای که از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است، به مواردی از جمله شهریه برخی افراد پرداخته شده است. در بخشی از این نامه آمده است: «اطلاع دارید خداوند پسری به احمدآقا داده. ایشان علاوه بر آنچه حضرت آقای اخوی [آقای پسندیده] می‌دادند باید داد. حقر بدون اجازه سرکار تاکنون دادم. خوب است مرقوم دارید مرتب داده شود.»

با توجه به تاریخ نامه که مربوط 17 جمادی‌الثانی 1392 قمری و مطابق با 6 مرداد 1351 است، می‌توان برداشت که در نامه به تولد سیدحسن خمینی اشاره کرده است، زیرا سیدحسن خمینی متولد 1 مرداد 1351 است.

پی‌نوشت:

[1]- http://aftabnews.ir/vdcgnn9qzak9uq4.rpra.html

[2]- http://ir-psri.com/Show.php?Page=ViewArticle&ArticleID=397

منبع: فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین