عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۲۷۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
پژوهشگر دینی:
محمدباقر خراسانی با اشاره به راه های ورود فرهنگ ایثار و شهادت به سبک زندگی، گفت: شهدا را دست یافتنی معرفی کنیم؛ باید از روش های پوپولیستی و عوام گرایانه جدا شویم، امروز نیازمند نگاه اندیشه محور هستیم
عقیق:«محمدباقر خراسانی» در گفت وگویی با اشاره به تقارن آغاز سال تحصیلی با هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: شاید تقارن این دو اتفاق که هر کدام فصل جدیدی از تفکر و رویش ها را برای ما باز می کند، بتواند منشاء تقویت اندیشه ایثار باشند.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی ادامه داد: این بسیار مهم است که از چه طریقی بتوانیم فرهنگ ایثار را وارد فضای سبک زندگی به ویژه برای نسل آینده کنیم؛ یکی از بهترین مثال هایی که می توانیم در این مورد بیان کنیم واقعه کربلا و نوع فرهنگ سازی ای است که اهل بیت(ع) بعد از این جریان داشتند.

این پژوهشگر تصریح کرد: بعد از حادثه کربلا تمام مسئولیت و محوریت پیشبرد قیام با حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) بود؛ از استراتژی های خوبی که امام سجاد(ع) در نظر گرفت تا فرهنگ عاشورا باقی باشد، مداومت و استمرار بر بیان مسایل کربلا بود، مثلا اگر جوانی را می دیدند از حضرت علی اکبر(ع)و اگر نوزادی را می دیدند از حضرت علی اصغر(ع) یاد می کردند.

وی با بیان اینکه یادآوری و تذکر در مورد دفاع مقدس می تواند این تاریخ پرارزش را در اذهان تاریخ زنده نگاه دارد، ابراز کرد: اما آنچه اهمیت دارد نوع بیان و شیوه هنرمندانه ای است که باید در راستای انتقال این ارزش ها صورت گیرد، اگر می خواهیم ایثار و فرهنگ گذشت و فداکاری به مثابه آنچه که در طول هشت سال جنگ تحمیلی شاهد بودیم در میان نوجوانان و جوانان نهادینه شود، باید در مقاطع مختلف تحصیلی از پیش دبستانی گرفته تا دانشگاه، برنامه ریزی و طرح داشته باشیم تا به اقتضای شرایط بتوانیم این فرهنگ را منتقل کنیم.

خراسانی اظهار کرد: محور دوم که باید در جاری ساختن فرهنگ ایثار در سبک زندگی مورد توجه قرار دهیم، استفاده از ابزار نوین و به ویژه رسانه های دیداری و شنیداری، مکتوب و مجازی است چراکه این عرصه می تواند تاثیرگذاری وافری را بر مخاطبان داشته باشد.

وی تاکید کرد: همچنین الگوسازی و معرفی شهدا در مقاطع مختلف تحصیلی رویکردی است که می تواند در بیان این فرهنگ بسیار موثر باشد. باید شهدا را دست یافتنی معرفی کنیم نه اینکه آنها را انسان های دور از تصور و دست نیافتنی معرفی کنیم که خاص بودند، آنها نیز روزی زندگی می کردند، می خندیدند، ناراحت می شدند ولی در یک مقطع از زندگی از همه آنچه که پیرامون شان بود جدا شده و فراتر رفتند و به حق رسیدند.  ولی ما گاهی در معرفی شهدا به گونه ای عمل می کنیم که جوان دانشجو می گوید فقط همان ها بودند و تمام، در حالی که اگر منش و اخلاق شهدا را دست یافتنی معرفی کنیم در این صورت فضا بسیار متفاوت می شود.

این محقق در پاسخ به پرسشی در مورد لزوم جهاد علمی در این روزگار با تاسی به فرهنگ و سبک زندگی شهدا، گفت: معتقدم باید از روش های پوپولیستی و عوام گرایانه جدا شویم، امروز نیازمند نگاه اندیشه محور هستیم، در این راستا تشکیل بانک اطلاعاتی از شهدای نخبه که حتما هم تاکنون باید تشکیل شده باشد، مناسب است. چراکه در این صورت دانشجو با شهدایی مواجه می شود که در طراز علمی بالایی بودند و توانستند این گونه جان فشانی کنند.

خراسانی در ادامه بیان کرد: اگر شهدای صنوف مختلف را معرفی کنیم، قطعا فضا متفاوت می شود، برای مثال در حالی که «شهید باکری» و «شهید زین الدین» موقعیت های مختلفی برای تحصیل داشتند ترجیح دادند در راه مملکت خود بجنگند، آن زمان شرایط بورسیه بسیار سخت بود ولی آنها با وجود اینکه پذیرفته شدند اما آنها تصمیم گرفتند که در وطن بمانند و از دین و مملکت دفاع کنند.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بنابر این، اولا باید شهدا را به روشی هنرمندانه به اقشار مختلف به ویژه دانش آموزان و دانشجویان معرفی کنیم، حوزه های تخصصی و عرصه هایی که شهدا در آن حضور داشتند را پررنگ و به روشی نوین مطرح کنیم تا انگیزه برای همگان ایجاد شود که مثل شهدا مخلص زندگی کنند.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین