عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۱۷۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۶
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: اموال مسلمانان برای قوت و قدرت و نه برای فخرفروشی و هرزگی است، ملتی که دست او از مال تهی باشد از قیام و مقاومت نفعی نمی‌برد.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در مراسم سوگواری شهادت حضرت سیدالشهداء(ع) که در دانشگاه هنر برگزار شد، گفت: خداوند قدرت خود را به گونه‌ای برای بندگان نشان می‌دهد که احساس ضعف نکنند زیرا قدرتمند شدن انسان برای او امری ضروری است.
وی افزود: قدرتمند شدن باید محور فعالیت‌های یک مومن باشد اما متاسفانه در کشور ما ادبیات قدرت جایگاه ضعیف و نامناسبی دارد، همه ارزش‌های اخلاقی نظیر مهربانی، حیا، سازگاری و غیره در صورت قدرتمند بودن شخص اهمیت پیدا می‌کند اگر از روی ضعف باشد هیچ ارزشی ندارند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ارتباط قدرت روحی و کرامت اخلاقی انسان، بیان داشت: از نظر دین، انسان قدرتمند طغیان نمی‌کند اما نگاه غیردینی برعکس است به همین دلیل تلاش دارد که مردم را ضعیف نگه دارد که طغیان نکنند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: اگر ملتی از قدرت خود علیه دشمن استفاده نکند خداوند آنها را ذلیل می‌کند به همین دلیل در قرآن کریم خطاب به مسلمانان می‌فرماید تا می‌توانید مقابل دشمن قدرت جمع کنید؛ اینکه امام زمان(عج) قدرت هر یک نفر را به قدرت 40 نفر تبدیل می‌کنند تا چه میزان در ادبیات کودکان ما جاری است.
وی با بیان اینکه نورانیت انسان در قوت قلب است، اظهار داشت: هر کس قدرت قلب او بیشتر باشد نورانیت و لطافت او بیشتر می‌شود، قدرت و معنویت با هم عجین هستند به همین دلیل عرفا بسیار قدرتمند می‌شوند آنان با ریاضت در عبودیت الهی به قدرتی دست پیدا می‌کنند که گاهی نظر خداوند را هم تغییر می‌دهند.
استاد حوزه و دانشگاه با استناد به راویات وارده از ائمه معصومین(ع) مبنی بر اینکه بالاترین مقامات معنوی توکل است، عنوان کرد: توکل یعنی شخص از کسی غیرخدا نترسد؛ امام راحل فرمودند من هیچ وقت مفهوم ترس را درک نکردم.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اصل جریان مقاومت قدرت است، گفت: اگر مردم مفهوم قدرت را خوب درک کنند اهل سیاستی را که احساس ضعف کند تکه‌تکه می‌کنند. در میدان جنگ هرکس احساس ضعف کرده و فرار کند او را می‌کشند.
وی با بیان اینکه یکی از مظاهر قدرت؛ قدرت مالی است، اظهار داشت: در قرآن کریم آیاتی داریم که می‌فرماید مال سبب قوت شما است بنابراین باید سراغ آن بروید و اموال خود را دست افراد نادان ندهید که آن را ضایع کنند زیرا خداوند مال را برای شما عامل قدرت و قوام قرار داده است.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: اموال مسلمانان برای قوت و قدرت و نه برای فخرفروشی و هرزگی است، نباید مسوولان یک کشور مسلمان از افراد سفیه باشند که درعرض یک شب اموال آنان را به یک سوم برسانند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با استناد به روایتی از امام صادق(ع) بیان داشت: مال خود را نگه دارید که سبب قوام دین شما است.
وی با اشاره به بخش‌هایی از پیام آیت‌الله جوادی آملی خطاب به همایش اقتصاد مقاومتی، گفت: مال عامل قیام و قوام یک ملت است، ملتی که دست او تهی باشد از قیام و مقاومت نفعی نمی‌برد، نباید اموال مسلمانان را به دست فردی سفیه سپرد شخص سفیه درایت اقتصادی ندارد.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: کسی که مدیریت اجتهادی و جهادی ندارد سفیه است، ملت را با شغل کارگری و کارمندی اداره کردن مکروه است، از نظر اسلام سرمایه‌داری حرام نیست و هر کس باید تلاش کند که برای خود کار کند.
وی با بیان اینکه قدرتمند شدن هدف برجسته است، گفت: برای استفاده درست از قدرت باید آداب استفاده از اموال و قدرت را به دست آورد؛ امام سجاد(ع) 50 هزار غلام را خریدند و ازاد کردند با آن همه خدم و حشم بارها پیاده به حج رفته و به دیگران خدمت می‌کردند.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین