۰۸ آذر ۱۴۰۳ ۲۷ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۰ : ۰۲
قیام حسینی(ع) طی قرون بعدی حتی مرزهای سیاسی و جغرافیایی را درید تا جایی که رهبران آزادیخواه دنیا از این قیام الگو پذیرفتند و کاخهای استبداد را در هم کوبیدند. گاندی، رهبر آزادیخواه هند از جمله این رهبران است. وی رمز پیروزی خود علیه استعمار انگلیس را در الگوگیری از قیام حسینی معرفی میکند و میگوید: «من زندگى امام حسین علیهالسلام، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده و توجه کافى به صفحات کربلا کردهام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز شود، بایستى از سرمشق امام حسین پیروى کند.»
امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی به عنوان پرچمدار مبارزه علیه باطل نیز انقلاب اسلامی را برآمده از مکتب عاشورا معرفی کرده و فرمودند: "انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است." (صحیفه امام؛ ج17، ص 482) این سلوک امام راحل(ره) نیز در دوران جنگ تحمیلی بر رزمندگان اسلام تأثیر شگرفی گذاشت تا جایی که وقتی از هشت سال دفاع مقدس یاد میشود، ناخداگاه ذهن انسان به سوی مکتب امام حسین(ع) و مکتب عاشورایی سوق داده میشود. این تأثیرگذاری را میتوان در نامگذاری مفاهیم مرتبط با دفاع مقدس به نام شهدای کربلا مشاهده کرد. اسامی همچون تیپ سیدالشهداء، گردان ابوالفضل، تیپ ابوالفضل یا گردان قمر بنی هاشم، گردان حبیببن مظاهر، گردان حنظله، گردان زهیر، تکیه علی اکبر(ع) و ... از جمله مفاهیم عاشورایی موجود در جبهههای نبرد هستند. حتی مناطق آزاد شده و محورهای عملیاتی در طول سالهای دفاع مقدس نیز اغلب نامهایی به خود میگرفتند که با فرهنگ عاشورا پیوند داشت؛ مانند محور کربلا، محور عاشورا، محور امام حسین (ع)، محور زین العابدین (نزدیک هویزه).
برپایی مجالس و دستههای عزاداری اباعبدالله(ع) نیز از دیگر شواهدی است که عمق نفوذ فرهنگ عاشورایی در بین رزمندگان اسلام را نشان میدهد. به اذعان تمام صاحبنظران مکتب عاشورا رمز پیروزی رزمندگان علیه کفر جهانی بود.
در ادامه دو فیلم از حال و هوای عاشورایی رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس را مشاهده میکنید.