قطره ای از دریا؛
عملی که ما را به جنگ با خدا می کشاند
رباخوار، محارب با خداست. او باید بداند كه در این جنگ، در یك طرف او قرار دارد و در طرف دیگر، خداوند جبّار. «فأذنوا بحرب من اللّه»
عقیق:استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 279 سوره بقره پرداخته است.
آيه
فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُؤُسُ أَمْوالِکُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ
ترجمه
پس اگر چنین نكردید، (بدانید كه) اعلان جنگ با خدا و رسولش دادهاید و اگر توبه كنید، (اصل) سرمایه هاى شما از آنِ خودتان است. (ودر این صورت) نه ستم مى كنید و نه بر شما ستم مى شود.
نکته ها
در اسلام، نه اجازه ربا و بهرهكشى و استثمار داده شده و نه اموال مردم یك جانبه مصادره مى گردد. در بعضى نظام ها، مالكیّت ملغى و تمام اموال را از صاحبانشان مى گیرند و در برخى دیگر، استثمار و بهره كشى و ربا، به هر شكلى آزاد است.
پيام ها
1- رباخوار، محارب با خداست. او باید بداند كه در این جنگ، در یك طرف او قرار دارد و در طرف دیگر، خداوند جبّار. «فأذنوا بحرب من اللّه»
2- رباخوارى، گناه كبیره است. چون اعلام جنگ با خداوند است. «بحرب من اللّه»
3- رباخوار، گمان نكند با مردم محروم طرف است، بلكه خداوند به حمایت از محرومان برخاسته و از حقّ آنان دفاع مى كند. «بحرب من اللّه»
4- چون رباخوار محارب با خداست، از وظایف حكومت اسلامى مبارزه با رباخواراى است. «فأذنوا بحرب من اللّه»
5 - براى محاربین با خدا نیز راه توبه باز است. «بحرب من اللّه... وان تبتم»
6- رباخوار، تنها مالك اصل مال است، نه بهره آن. «فلكم رؤس اموالكم»
7- براى نجات محرومان، اصل مالكیّت مردم را نادیده نگیرید و مالكیّت خصوصى در اقتصاد اسلامى پذیرفته شده است. «فلكم رؤس اموالكم»
8 - سلطه پذیرى و سلطه گرى هر دو محكوم است، نه ظلم ببینید و نه ظلم روا دارید. «لاتَظلِمون ولا تُظلمون»
9- انتقام ممنوع است. به رباخوار توبه كننده نیز نباید ظلم شود. «فلكم رؤس اموالكم لا تَظلمون ولا تُظلمون»
10- به توبه كنندگان، نباید بخاطر خلاف كارى هاى پیشین ظلمى شود. سرزنش كسانى كه قبلاً خلافكار بوده اند ممنوع است. «فان تبتم... لاتَظلمون ولاتُظلمون»
11- استقرار عدالت اقتصادى، از وظایف حكومت اسلامى است. «لاتَظلِمون ولا تُظلمون»
منبع:حوزه