عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
حجت‌الاسلام ارزانی:
دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، امام حسین (ع) را احیاگر دین اسلام خواند و گفت: قیام ایشان والاترین مرتبه جهاد بود که برای مبارزه با منکرات فراوان در جامعه اسلامی و تبلیغ و ترویج معروف شکل گرفت.
عقیق: حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بیان داشت: امام حسین (ع) هنگام خروج از مدینه در وصیت نامه‌ای که به برادرشان محمد حنیفه سپردند، فرمود: من نه از روی خودخواهی و یا برای خوشگذرانی و نه برای فساد از شهر خود بیرون آمدم؛ بلکه هدف من از این سفر، امر به معروف و نهی از منکر و خواسته‌ام از این حرکت، اصلاح مفاسد امت و احیای سنت جدم، رسول خدا (ص) و راه و رسم پدرم، علی (ع) است.

وی با بیان اینکه نهضت حسینی یکی از ماندگارترین رویدادهای تاریخی است، افزود: یکی از مهم‌ترین مسائلی که مردم باید با آن آشنا شوند، اهداف قیام مقدس حضرت اباعبدالله‌ الحسین(ع)، بایدها و نبایدها و درس‌ها و عبرت‌های این نهضت است که با اعلام علنی برائت از یزید، برای خدا و بقای دین اسلام شکل گرفت.

حجت‌الاسلام ارزانی، با اشاره به اینکه امام حسین (ع) و قیام عاشورا یک حادثه فرامرزی هستند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری درباره نهضت تاریخی ایشان می‌‌فرماید: قیام امام حسین (ع) ظاهراً قیام علیه حکومت فاسد یزید است. اما در باطن قیامی برای ارزش‌های اسلامی است، برای این است که مردم را از جهالت و پستی نجات دهد.

وی هدف از قیام امام حسین (ع) را زنده نگاه داشتن اسلام و امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر امام حسین (ع)، مقابله با انحراف حکومت و اصلاح جامعه بود. ایشان در زمانی که رواج بدعت‌ها، شریعت و دین مبین اسلام را تهدید می‌کرد؛ با گذشتن از جان خود و عزیزترین افراد خانواده و یارانشان، اسلام را زنده نگاه داشتند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور خاطرنشان کرد: عاشورا به عنوان مدرسه‌ای سراسر عشق است که بشریت را با ارزش‌های متعالی همچون توکل، رضا و تسلیم، عمل به تکلیف، آزادگی، ظلم ستیزی، اخلاص، ایثار، امر به معروف و نهی از منکر، نفی نژادپرستی، پایبندی به اصول انسانی و اخلاقی و مفهوم حیات هدفدار آشنا ساخت که تا همیشه،‌ حتی پس از مرگ نیز به انسان رنگ و بوی جاودانگی می‌دهد.

وی گفت: از آموزه‌های ارزنده نهضت حسینی، توجه به دو فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر است که وظیفه‌ای همگانی و متقابل است که ضمن سوق دادن جامعه به سمت نیکی‌ها، آن را از بدی‌ها و پستی‌ها دور می‌دارد.

حجت‌الاسلام ارزانی با تأکید بر نهادینه کردن این فریضه واجب از ایام محرم به عنوان فرصتی مناسب برای بیان مصادیق عینی آن در کربلا و آشنا ساختن هر چه بیش‌تر مردم با اهمیت و جایگاه این فریضه دانست و ابراز داشت: امر به معروف و نهی از منکر واجب فراموش شده‌ای است که از آن به عنوان هدف نهایی دین یاد شده است و پابرجایی شریعت و توانمندی مومنان، اصلاح جامعه و سلامت دنیا و آخرت در گرو ترویج همه جانبه و نهادینه کردن آن است.

وی با بیان اینکه نگاه سطحی به امر به معروف و نهی از منکر یکی از اساسی‌ترین دلایل عدم اجرای مطلوب آن در جامعه است، افزود: بسیاری از مصادیق معروف و منکر هنوز در جامعه تبیین نشده است از سوی دیگر این واجب الهی تنها به حجاب و چند مورد خاص دیگر محدود نمی‌شود، بلکه تمامی عرصه‌ها و سطوح مختلف جامعه را در بر می‌گیرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین