این حرکت «تشکیل شبکه عظیم خدمترسانی محبین اهل بیت(ع)» را هدف خود میداند و انگیزه خدماترسانی داوطلبانه را استناد به «سیره ائمه معصومین(ع)» در سر دارد چرا که معتقد است هیئتها به عنوان تشکلهای اجتماعی میتوانند کمبودها و مشکلات تامین اجتماعی دولتی را برطرف کرده و با مزایایی مانند منطقه محوری در این امر نقش داشته باشند. آنها به دلیل داشتن مزیت نیروی انسانی جهادگر، ارتباط نزدیک با نیازمندان و نداشتن موانع برنامههای دولتی میتوانند رفع برخی نیازهای مستمر مردمی را محقق سازند که برای اطلاع از چگونگی شکلگیری این مجموعه و نیز اقداماتش به سراغ یکی از متولیان اصلی آن رفتیم.
حجتالاسلام «حمزه معلی» فعال فرهنگی و مسئول پویش «هر هیئت یک روستا» و مسئول دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر در گفتوگو با تسنیم گفت: اعضای دفتر اقتصادی هیئت پس از تشکیل این مجموعه، وظیفه دانستند هر مسئلهای که به نوعی به اقتصاد و هیئت مرتبط بوده را رسیدگی کنند.
مسئول پویش «هر هیئت یک روستا» با بیان اینکه علت ورود به کرمانشاه یک ماموریت اقتصادی بود، محرومیتزدایی را یک وظیفه دانست و خاطرنشان کرد: طبق پیشینه و عقبه ذهنی پویش به هیئتها ابلاغ شده که برای محرومیتزدایی در منطقه سکونت خود، صندوق قرض الحسنه، مرکز خیریه و گروه جهادی تعریف کنند.
وی با بیان اینکه برای هیئتهای مذهبی وظایفی تبیین شده است، گفت: قبل از آغاز کار تجربهنگاری و ارائه الگوی مناسب در حوزه محرومیتزدایی، فراهم کردن زیرساختهای ستادی مورد نیاز و شبکهای کردن هیئتهایی که در زمینه محرومیتزدایی در تلاش هستند از موضوعات مورد توجه بود.
معلی با اشاره به اینکه پویش «هر هیئت یک روستا» با زلزله کرمانشاه آغاز به کار کرد، گفت: هیئتهایی مذهبی طی اربعین حسینی مشغول خدمترسانی به زائران اباعبدالحسین(ع) در کربلای معلی بودند که خبر زلزله کرمانشاه را شنیدند و بلافاصله به ایران بازنگشتند تا خدمترسانی به هموطنان را در دستور کار قرار دهند.
وی با بیان اینکه اوایل زلزله کرمانشاه امدادرسانی اولیه نظیر تهیه غذای گرم و آب تا اسکان موقت با فراهم کردن چادر و پتو مورد توجه هیئتها قرار گرفت، افزود: روحیه بخشی به زلزلهزدگانی که شاهد مشکلاتی بودند از دیگر موضوعات حائز اهمیت هیئات بود.
مسئول پویش «هر هیئت یک روستا» به اسکان دائم و آغاز ساخت منازلی برای زلزلهزدگان سرپل ذهاب با گذشت چند ماه از زلزله اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته امروز کرمانشاه از شرایط بحرانی عبور کرده و دیگر نیاز به امدادرسانی اولیه ندارد بلکه باید اسکان دائم فراهم شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ساخت خانههای زلزلهزدگان به عهده پیمانکاران است در صورتی که هیئتهای مذهبی کار را جلوتر از آنها آغاز کردهاند، افزود: یک پیش اعلام شد که نخستین منزل مسکونی در سرپل ذهاب توسط پیمانکاران تحویل داده میشود در حالیکه هیئتهای مذهبی سه ماه پیش نخستین خانه را تحویل دادهاند. وقتی نخستین منزل مسکونی از سوی پیمانکاران تحویل زلزلهزدگان شد آن هنگام هیئتها 35 منزل تحویل داده بودند.
وی با بیان اینکه یکی از هیئتهای مذهبی بابل 14 منزل مسکونی را با مشارکت نهادهای مختلف تحویل زلزلهزدگان داد، افزود: از سوی هیات کافه شهدای شیراز نیز طی ایام غدیر 6 واحد مسکونی تحویل داده میشود، 6 منزل نیز در مرحله دیوارچینی است و مدتی بعد تحویل داده خواهد شد که خوشبختانه کار ساخت و ساز همچنان ادامه دارد.
هیئتهای مذهبی برآمده از دل ارزشهای دینی هستند
مسئول پویش «هر هیئت یک روستا» با تاکید به اینکه هیئتهای مذهبی برآمده از دل ارزشهای دینی هستند که وظیفه بسط و گسترش آن ارزشها را دارند، بیان کرد: اگر به زندگی اهل بیت(ع) مراجعه کنیم و سیره و منش آنها را در موضوعات و خدمات اجتماعی مرور کنیم، قطعاً هیئتها شایسته انجام این امور هستند.
وی با بیان اینکه سیره اهل بیت(ع) بالاترین خدمت را کمک به خلق خدا، محرومیتزدایی و دستگیری از محرومان میداند، خاطرنشان کرد: هیئتهای مذهبی نیز این موضوعات را به عنوان یک ارزش تلقی کرده و مهمترین وظیفه دینی خود میدانند.
معلی با بیان اینکه خوشبختانه بروز و ظهور این اندیشه و عقاید را از سوی هیئتها به بهترین شکل در کرمانشاه دیدیم، افزود: در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب شاهد پخت روزانه 10 هزار غذای گرم توسط یک هیئت مذهبی با کمک و پشتیبانی مردم بودیم.
تبدیل هیئات مذهبی به پایگاه اجتماعی در خدمترسانی
وی با اشاره به اینکه هیئتهای مذهبی در زلزله کرمانشاه تبدیل به یک پایگاه اجتماعی و نهاد مرجع در خدمترسانی به زلزلهزدگان شدند و این یک اتفاق بسیار خوب بود و حتی توسط مردم به عنوان امین نیز شناخته شدند، گفت: هیئتهای مذهبی در منطقه کرمانشاه به عنوان نیروهای انسانی و جهادی حضور داشتند و از طرفی دیگر، در شهر خود به عنوان امین و مرجع مردم تبدیل شده بودند.
مسئول پویش «هر هیئت یک روستا» با بیان اینکه امدادرسانی از سوی نیروهای هیئتی بسیار خوب و دقیق بود، افزود: با حمایتهای صورت گرفته پس از روز اول زلزله که شرایط خاصی حاکم بود، روزهای بعدی زلزلهزدگان بدون آب و غذا به سر نبردند.
وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ بلاهای زیادی رخ داده بود که مردم در شرایط بسیار بدی بسر برده بودند اما در زلزله کرمانشاه از طریق فراخوان و حضور نیروهای مردمی امدادرسانی بسیار سریع انجام شد، گفت: هیاتهای مذهبی کشور چه در روستا وچه در شهر برای امدادرسانی ورود کردند بطوریکه در 25 روستا به شکل مستقل و وابسته خدماترسانی در دستور کار قرار گرفت.
معلی با بیان اینکه برای هیئتهای مذهبی برنامه ورود به منطقه و انتخاب روستا را به طور مستمر و حداقل به مدت یک سال تعریف کردهایم، تصریح کرد: هیئتهای مذهبی باید تشکیل هستههای خدمترسانی را در روستاها داشته باشند. هیئتهای مذهبی در 25 روستا ورود کرده و امدادرسانی میکنند هرچند در سایر جاها نیز با انجام اقدامات موقت و با ارسال نیروهای جهادی و تجهیزات کمکهایی را داشتهاند.
مسئول پویش «هر هیئت یک روستا»با اشاره به اینکه جامعه ایمانی مشعر که اجتماع هیئتهای مذهبی کشور را در بر میگیرد تقریباً 6 هزار مخاطب دارد، بیان کرد: با فراخوان اولیه 350 هیئت از این اعضا با ارسال پیامک اعلام آمادگی کمک کردند.
وی با اشاره به اینکه پویش «هر هیئت یک روستا» به دنبال هیئتهای خاصی است، افزود: هیئتهایی که صندوق قرضالحسنه و گروه جهادی را داشته یا به واسطه زلزله تاسیس میکنند و به عبارت دیگر هیئتهای فعال در عرصه خدمات اجتماعی، مد نظر است.
معلی از برگزاری نخستین همایش تخصصی هیئتهای فعال در عرصه خدمترسانی طی بهمن ماه سال گذشته در قصر شیرین کرمانشاه سخن گفت و افزود: از طریق این همایش 156 هیئت به منطقه آمده و اعلام کردند که حاضرند به زلزله زدگان کمک کنند.
نقش هیئتهای مذهبی تنها سینهزنی و برگزاری جلسه عزاداری نیست
وی از عضویت 500 هیئت در پویش «هر هیئت یک روستا» خبر داد و گفت: خوشبختانه هیئتهای مذهبی زیر نظر پویش «هر هیئت یک روستا» پیشگام هستند و تمام تلاش ما این است بقیه هیئتها نیز آن را وظیفه و ماموریت خود بدانند.
مسئول پویش «هر هیئت یک روستا» با تاکید به اینکه نقش هیئتهای مذهبی تنها سینهزنی و برگزاری جلسه عزاداری نیست، خاطرنشان کرد: هیئتهای مذهبی باید از هر لحاظ شبیه سیره و رفتار اهل بیت(ع) باشند، باید به سمتی حرکت کنیم تا هیئتها از طریق گروه جهادی، صندوق قرض الحسنه و خیریه شناخته شوند.
وی با بیان اینکه استمرار در کار، گروههای هیئتی را با سایر گروها مجزا کرده بود، افزود: گاهی آفت گروههای جهادی این است وقتی وارد منطقه میشوند چون اولویتبندی و شناسایی را انجام ندادهاند در مدت کوتاهی وارد کار میشوند و چیزی که به ذهنشان خطور کند را پیاده میکنند که لزوماً مورد نیاز یا اولویت مردم نیست.
معلی افزود: گروههای جهادی نمیتوانند در برخی از کمکرسانیها و امدادرسانیها ورود کنند، گفت: به عنوان مثال اقدامات درمانی و بهداشتی در مدت زمان طولانی پاسخ خواهد داد و در مدت کوتاه کار صورت نمیگیرد.
وی با اشاره به اینکه هیئتهای مذهبی در زلزله کرمانشاه ابتدا تیم شناسایی خود را به منطقه اعزام کرده و اولویتها را مورد توجه قرار دادند، تصریح کرد: در حین کار 40 روستای آسیبپذیر شناسایی و لیست شدند.
مسئول پویش «هر هیئت یک روستا» بیان کرد: از طریق برگزاری همایش تخصصی طی بهمن ماه سال گذشته، هیئتهای فعال در عرصه خدمترسانی کار شناسایی در روستاها را انجام دادند و سپس بعد از برگشت به شهر خود بار دیگر تیم شناسایی را به منطقه اعزام کردند.
وی با بیان اینکه آنها با طرح موضوع امدادرسانی، توان خود را سنجیدند که آیا میتوانند وارد منطقه شوند و اقدامات موردنظر را انجام دهند؟، ادامه داد: بسیاری از اقدامات از توان هیئت مذهبی خارج است و باید به عنوان مرجع و علمدار کاری را انجام دهد؛ به عنوان مثال، در حوزه بهداشت و درمان چون خود نمیتواند کاری انجام دهد سعی میکند از طریق رایزنی با دانشگاه علوم پزشکی کار را اجرایی کند.
معلی با اشاره به اقدامات اساسی صورت گرفته توسط هیئتهای مذهبی در منطقه زلزله زده کرمانشاه، گفت: آنها با اعزام نیروهایی به منطقه و نیازسنجی، پروندههایی را برای هر کدام از اهالی روستاها تشکیل داده و مشکلات آنها را ثبت کردهاند تا به مرور حل شود. این گروهها در شهر سکونت خود، کارگروههای تخصصی را تشکیل دادند تا طبق زمانبندی تیمهای خود را برای امدادرسانی در منطقه اعزام کنند.
مسئول پویش «هر هیئت یک روستا» از اعزام تیم روانشناسی و تشکیل پرونده برای افرادی که با مشکلات روانی مواجه شدهاند، سخن گفت و افزود: طبق زمانبندی مشخص اعزام تیم رواشناسی، پزشکی، زنان و کودکان به منطقه سرپل ذهاب مورد توجه قرار گرفت. برگزاری برنامههای مختلف نظیر جشنهای مناسبتی، آموزش آشپزی، کلاسهای مهارتی نظیر افزایش خلاقیت کودکان و ... در منطقه زلزلهزده کرمانشاه طی این مدت مورد توجه بود.
معلی با اشاره به تشکیل «تیم شناسایی ستاد کمکرسانی به محرومین در آبادان» با ظرفیت هیئتهای خدمترسان این شهرستان، افزود: هشت هیئت خدماترسان ستاد مردمی را تشکیل دادند که تاکنون تنها ستاد مردمی خدمترسان به آبادان به شمار میآید. با توجه به ظرفیت هیئتهای خدماترسان و نیازهای منطقه به این نتیجه رسیدیم که تامین آب نخلها از توان آنها خارج است چرا که کار علمی و سرمایه بر است.
مسئول پویش «هر هیئت یک روستا» با اشاره به اینکه آنچه میتوانست بحران مردم منطقه آبادان را کاهش دهد تامین آب شرب مردم و احشام بود، افزود: فراخوانی داده شد که با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب، فرمانداری و امام جمعه آبادان حداقل در هر روستا سه منبع آب 5 هزار لیتری تا هنگام گذر از بحران جانمایی شود و در اختیار مردم قرار گیرد.
وی با تاکید به اینکه به مدت چند روز این امور به واسطه تجربه اقدامات صورت گرفته و شکلگیری تشکیلات در کرمانشاه اجرایی شد، گفت: تاکنون 160 میلیون تومان هیئتهای مذهبی برای تامین آب آبادان کمک کردهاند.
معلی از توزیع 8 هزار بسته 6 تایی آب در آبادان خبر داد و با بیان اینکه هیئتیها در روز 600 هزار لیتر آب را از طریق منبعها توزیع میکنند، افزود: تانکرهای جانمایی شده در روستاها نیز پر میشود تا در اختیار مردم قرار گیرد.
وی با تاکید به اینکه همچنان نیاز به تامین آب در آبادان است، گفت: 79 روستا با مشکل آب مواجه هستند، با همتی که هیئتهای مذهبی و دیگر گروههای مردمی خدا رو شکر بخشی از مشکلات این 79 روستا پوشش داده شده است.
مسئول پویش «هر هیات یک روستا» با بیان اینکه تامین مهمترین نیاز مردم آبادان همت مسئولان را میطلبد چرا که نخلستانها در حال نابودی هستند، گفت: اقدامات موقت برای سیرابی نخلهای آبادان در حال انجام است اما نیاز به کار اساسی وجود دارد. چند وقت پیش سدی را بستند و روانه بهمن شیر کردند تا بتوانند حداقل یک یا دوبار نخلها را آبیاری کنند اما اتفاقی که افتاد این بود که دیگر محصولات آنجا کیفیت لازم را نداشت چون به موقع آب نخورده بود.
معلی با بیان اینکه کشاورزان با عدم خرید محصولات خود مواجه هستند که مجبورند با قیمت پایین بفروشند که این موضوع آنها را متضرر خواهد کرد، خاطرنشان کرد: نخلها در حال نابودی هستند در صورتیکه30 سال طول خواهد کشید تا نخلی جایگزین دیگری شود.