22 مهر 1400 8 (ربیع الاول 1443 - 29 : 03
کد خبر : ۹۸۳۲
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
تفسیری از آیه شریفه (فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ) و تضاد آن با فیلترینگ اینترنت

عقیق: گروهی با استناد به آیه شریفه (فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ) معتقد هستند که فیلتر کردن بر خی سایت ها مخالف این ایه شریفه است لذا در پاسخ باید دقت کرد که
اولا :

خوب است عزیزان قبل از هر تفسیر و سپس ربطی، از کسانی که این آیه و امثال آن را وسیله‌ای برای توجیه و نیز افتراق فرض می‌کنند - گاهی آیه را منافی با قانونی شمرده و به قرآن حمله می‌کنند و اگر منفعتی باشد، قانون را با آیه تطبیق می‌دهند و به قانون حمله می‌کنند - سؤال کنید که آیا حتی یک بار به عمرشان این آیه را از رو خوانده‌اند یا اصلاً می‌توانند بخوانند که حالا در مقام اجتهاد برآمده و از آن حکم استنباط می‌کنند؟! یا اگر با قرآن آشنایی ندارند، آیا اصلاً می‌دانید که قانون فیلترینگ چیست؟!

شما بزرگوارن دقت نمایید که:

الف – فهم و استنباط احکام (در کلیه مذاهب)، نه منحصر به ظاهر آیات قرآن کریم است و نه به این راحتی است که همگان انجام دهند. منابع استخراج احکام الهی، قرآن و سنّت و نیز عقل و اجماع است و اشراف به آن مستلزم نزدیک به سه دهه تحصیل تخصصی در رشته «فقه و اصول» می‌باشد. لذا به این راحتی نیست که هر کس آیه یا حدیثی را از این آن بشنود و یا احیاناً خودش نیز بخواند و حکم دهد. اگر چنین بود که همه سریعاً و حتی قبل از اخذ دیپلم، مجتهد می‌شدند و رساله می‌دادند.

ب – وضع قوانین کشور و سپس تطبیق آن با قانون اساسی و نیز شرع مقدس نیز به این راحتی نیست، وگرنه مجلس شورای اسلامی تشکیل نمی‌شد و قوانین مصوبه نمایندگان مردم جهت تطبیق با قانون اساسی و فقه اسلام نیز به شورای نگهبان ارائه نمی‌گردید و برای شرایط ضروری و یا رفع اختلافات شورای تشخیص مصلحت نظام تشکیل نمی‌گردید.

ج – باور کنید اغلب کسانی که برای توجیه به این آیات کریمه متوسل می‌گردند، حتی نمی‌دانند که آیه‌ی مذکور بدین ترتیبی که شنیده‌اند، یا می‌نویسند و می‌خوانند، در قرآن نوشته نشده است، بلکه دو آیه است. در آیه اول می‌فرماید:

«وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ» (الزمر، 17)

ترجمه: و[لى] آنان كه خود را از طاغوت به دور مى‏دارند تا مبادا او را بپرستند و به سوى خدا بازگشته‏اند آنان را مژده باد، پس بشارت ده به آن بندگان من.

و در آیه دوم می‌فرماید:

«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»

ترجمه: آنان (کسانی) که به سخن گوش فرامى‏دهند و بهترين آن را پيروى مى‏كنند؛ اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندانند.

د – نیازی به تفسیر نیست، آیا به ظاهر آیه توجه نمی‌کنند که سخن درباره کسانی است که از طاغوت و مظاهرش دوری می‌گزینند و بشارت به این افراد است و نه هر کسی که هر صدایی را می‌شنود؟! آیا خداوند متعال به هر کسی که هر صدایی را گوش می‌کند، بشارت داده و او را صاحب خرد (اولی الالباب) می‌شمارد؟!

مضافاً بر این که چه کسی گفته منظور از «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ»، شنیدن هر حرف و سخنی است؟!

آیا خداوند حکیم به بندگان خاصش که از طواغیت درونی (نفس) و برونی (حکام جور) و مظاهرشان دوری گزیده‌اند، توصیه می‌نماید که بروند هر حرفی را گوش دهند و بعد مثلاً انتخابی کنند؟! اگر چنین باشد که انسان تا آخر عمرش نمی‌تواند هیچ انتخابی داشته باشد، چرا که حرف‌ها محدود و تمام شدنی نیست و اساساً این راه باطل و غلطی برای شناخت است.

دقت شود که «أَحْسَنَهُ» صفت تفضیلی است، یعنی «بهترین» و بین «خوب، خوب‌تر و خوب‌ترین» انتخاب می‌شود و نه بین بد و خوب، بدترین و خوب‌ترین، حق و باطل، سخن عدل و سخن جور و...!

خداوند متعال در قرآن کریمی که به واسطه آن بندگانش را هدایت می‌نماید، فرموده است: برخی اهل سخن دروغ هستند – برخی مشتری حرف مُفت هستند – برخی دیگر سخن بدون علم می‌گویند تا مردم را گمراه کنند – برخی دیگر سخن باطل دارند – برخی سخن شیطانی القا می‌کنند – برخی اهل غیبت و نمّامی (سخن‌چینی) هستند – برخی اطلاعات غلط به فرماندهان و مدیران می‌دهند ...؛ و با صراحت تأکید می‌نماید که از آنان دوری کنید، محرمات الهی را معظم بدارید و دنبال حرف باطل نروید:

«ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ عِندَ رَبِّهِ وَأُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعَامُ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» (الحج، 30)

ترجمه: اين است [آنچه مقرر شده] و هر كس مقررات خدا را بزرگ دارد آن براى او نزد پروردگارش بهتر است و براى شما دامها حلال شده است مگر آنچه بر شما خوانده مى‏شود پس از پليدى بتها دورى كنيد و از گفتار باطل اجتناب ورزيد.

حال آیا ممکن است بفرماید: بروید هر حرفی را بشنوید و اگر سایت‌های شیطانی طواغیت فیلتر شد، حکم دهید که با این آیه در تضاد است؟! آیا یک پدر عاقل به فرزندش چنین توصیه‌ای می‌کند که خدای رحمان به بندگانش بنماید؟!

ﻫ – آیا [العیاذ بالله] وقتی می‌خواهند حرف باطل بگویند و بشنوند، انواع و اقسام شوها و خوانندگی‌ها را ببینند و بشنوند، تبلیغات شیطان را بشنوند، سخنان باطلی که روح را فاسد و اخلاق را تخریب و استعدادهای انسانی را باطل می‌کند بشنوند، خود را مخاطب اخبار و گزارشاتی که در راستای ایجاد تفرقه بین مسلمین و سلطه‌ی شیاطین فراماسون و صهیونیسم بین‌الملل است قرار دهند، بر این آیه کریمه استناد می‌کنند؟! یا اصلاً در این گونه موارد یادی از خدا، معاد، اسلام، قرآن و ... در ذهن و دلشان نیست، اما اگر کسی جبراً یا اختیاراً مانعی بر سر راه تاخت و تاز کفار ایجاد کند، به یاد این آیات، آن هم با قرائت و تفسیر خودشان می‌افتند؟!

و – دنیای مجازی به غیر از سرگرمی، امکانی برای جنگ نرم و جنگ روانی است. جنگی که به آرامی و بیش از جنگ سرد و با سرعتی سرسام‌آور می‌کشد و به راحتی ملت‌ها را اسیر می‌گیرد. لذا هر جامعه‌ای متناسب با اهداف و منافعی که برای خود تعریف کرده، فیلترینگ دارد. چه جامعه امریکا، انگلیس و اروپای متحد باشد و چه چین و ژاپن و چه جمهوری اسلامی ایران.

با کمی تأمل می‌توان دریافت فیلتری که به راحتی با یک پروکسی یا فیلتر شکن رایگاه یا ارزان شکسته می‌شود، فیلتر نیست، بلکه فیلترینگ یعنی حکومت و دولت، امکانات عمومی خود را در اختیار مهاجمین قرار نمی‌دهد و فرش قرمز برای آنها پهن نمی‌نماید و زمینه را برای تهاجم، تخریب و سلطه فرهنگی و بالتبع آن سلطه‌ی سیاسی و نظامی مساعد نمی‌نماید، هر چند عده‌ای خوش‌شان نیاید.

منبع:جام
211001

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: