* آيه
نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لِأَنْفُسِكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّكُمْ مُّلقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ
* ترجمه
زنان شما كشتزار شمایند، هرجا و هرگاه كه بخواهید، به كشتزار خود درآیید (وبا آنان آمیزش نمائید) و (در انجام كار نیك) براى خود، پیشی بگیرید و از خدا پروا كنید و بدانید كه او را ملاقات خواهید كرد، و به مؤمنان بشارت ده.
* نکته ها
در این آیه، زنان به مزرعه و كشتزارى تشبیه شده اند كه بذر مرد را در درون خود پرورش داده و پس از 9 ماه، گل فرزند را به بوستان بشرى تقدیم مى كنند. همچنان كه انسان، بدون كشت و مزرعه از بین مى رود، جامعه بشرى نیز بدون وجود زن نابود مى گردد.
زنان وسیله ى هوسبازى نیستند، بلكه رمز بقاى نسل بشر هستند. پس لازم است در آمیزش جنسى، هدف انسان تولید یك نسل پاك كه ذخیره قیامت است، باشد و در چنین لحظات و حالاتى نیز هدف مقدّسى دنبال شود. جمله ى «واتّقوا اللّه» هشدار مى دهد كه از راه هاى غیر مجاز، بهره جنسى نبرید و به نحوى حركت كنید كه در قیامت سرافراز باشید و اولاد و نسلى را تحویل دهید كه مجسمه ى عمل صالح و خیرات آن روز باشند.
* پيام ها
1- همسر مناسب همچون مزرعه ى مناسب است و سلامت بذر، شرط تولید بهتر است. «نسائكم حرث لكم»
2- بذر و زمین، هر دو در تولید نقش مهمّى دارند. زن و مرد نیز در بقاى نسل آینده نقش اساسى دارند. «حرث لكم»
3- در كنار ممنوعیّت هاى موسمى، بهرهگیرى هاى دراز مدّت است. در آیه قبل فرمود: «فاعتزلوا» در این آیه مىفرماید: «فأتواحرثكم»
4- در آمیزش، مرد باید به سراغ زن برود. «فاتوا حرثكم»
5 - غرائز نیز باید جهت خدایى بگیرند. اگر هدف از آمیزش، فرزندانى پاك و ذخیره قیامت باشد، آن نیز رنگ الهى مى گیرد. «قدّموا لانفسكم»
در صحیح بخارى آمده است: اولیاى خدا در آمیزش قصد مى كنند كه صاحب فرزندانى جهادگر شوند.
6- اگر نسل پاك تحویل دهید، خودتان بهره مند خواهید شد. «قدّموا لانفسكم»
7- زن، نه كالاست و نه منشأ تاریكى، بلكه او بنیانگذار آبادى ها و سرمایه گذار تاریخ و فرستنده هدایاى اخروى است. «نساؤكم حرث لكم، قدّموا لانفسكم»
8 - زاد و ولد، هدف اصلى ازدواج است. «قدّموا لانفسكم»
9- در مسائل جنسى، تقوا را مراعات كنید. «فاتوا حرثكم... واتقوا اللّه»
10- خواسته هاى نفسانى باید با تقوا كنترل شود. «أنّى شئتم... واتقوا اللّه»
11- ایمان به آخرت، بهترین وسیله ى رسیدن به تقوا مى باشد. «اتّقوا اللَّه واعلموا انّكم ملاقوه»