01 مهر 1401 27 صفر 1444 - 15 : 05
کد خبر : ۹۷۲۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۷
حجت‌الاسلام ریاضت:
حجت‌الاسلام ریاضت از روحانیون فعال در پویش «روضه عطش» گفت: بیش از ۹۰ درصد هیأت‌های پایتخت، خیریه تشکیل داده‌اند و هر کدام با توجه به توانایی و وسعتی که دارند، خودشان یک کمیته امداد کوچک و یک بهزیستیِ کوچک شده‌اند.

عقیق: با شروع تابستان و گرمای شدید هوا، ابتدا بحران کم‌آبی و سپس شوری آب‌ در خوزستان، موجب وقوع بحران جدی در شهرهای این استان جنوبی شد.  بروز این بحران، حتی اعتراضات و ناآرامی‌هایی را در سطح دو شهر خرمشهر و آبادان در پی داشت و این اعتراضات با ورود عناصر اخلالگر به آشوب کشیده شد.

جمعی از فعالان هیئت‌های مذهبی، روحانیون سرشناس و مداحان و ذاکران اهل‌بیت (ع) که از زمان وقوع زمین‌لرزه 21 آبان 96 در منطقه سرپل ذهاب و روستاهای محروم کرمانشاه، خیمه زده و امدادرسانی شبانه‌روزی و درازمدت را در کنار مردم زلزله‌زده تجربه کرده بودند، با بروز بحران بی‌آبی در خوزستان، راهی این استان سوزان شدند.

از جمله هیأت عبدالله بن الحسن(ع) که تحت بنیاد «خیریه برکات» که با مسئولیت حجت‌الاسلام والمسلمین محمود ریاضت در این پویش حضور دارد، به همین منظور با حجت‌الاسلام ریاضت درباره نحوه فعالیت هیأتش در پویش «روضه عطش» گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید:

 منبع:فارس

مهم‌ترین خروجی هیأت باید احیای مرام اهل بیت(ع) باشد

* شما چقدر در این کمپین و پویش فعالیت اجتماعی دارید؟ زیرا مردم در این فضای بی‌­اعتمادی به افراد، به خصوص در موضوع زلزله به کسی اعتماد نمی­‌کنند، برای اینکه پول­شان را به او بسپارند؟

-سال‌ها است که در خدمت هیأت عبدالله ­بن ­الحسن(ع) انجام وظیفه می­‌کردیم و دوستان مجموعه ما را جزء نوکران این مجموعه ثبت کرده بودند، حدود یک سال و نیم گذشته به فکر دوستان مجموعه هیأت عبدالله ­بن ­الحسن(ع) رسید که هیأت ما باید علاوه بر اقامه شعائر حسینی احیای مرام حسینی را هم داشته باشد؛ یعنی در واقع شعائر حسینی زمانی اقامه شده که خروجی داشته باشد و مهم‌ترین خروجی آن احیای مرام اهل بیت(ع) است که در رأس مرام حسینی کمک­‌رسانی به افراد محتاج و نیازمند است، لذا یک خیریه‌­ای به نام «خیریه برکات» زیر نظر هیأت عبدالله ­بن ­الحسن(ع) تشکیل شد و در طول یکسال و نیم گذشته خدمات بی‌شماری را برای بحث جهیزیه، سیسمونی، هزینه درمان محرومین داشت و این پویشی که الان برای بحث آب روستاهای اطراف خرمشهر و آبادان راه افتاده است دومین کار کشوری است.

اولین کار کشوری که این خیریه انجام داد، با همت و همکاری مجموعه دوستان هیأت از جمله آقای حنیف طاهری، آقای مبارکی و آقای عباسی و دیگر دوستان 120 میلیون تومان پول برای بازسازی خانه­‌هایی که در زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب کاملاً تخریب نشده بود، اما قابل سکونت هم نبود، جمع شد. یک کمیته‌ای تشکیل شد، رفتند آنجا بازدید کردند، آقای طاهری هم یک سفر رفت و از نزدیک ارزیابی کرد و گزارش داد، این بود که خانه‌­هایی است که صددرصد تخریب نشده اما قابل سکونت هم نیست و نیاز به بازسازی دارد، این 120 میلیون تومان عیناً طبق سندهایی که وجود دارد، آنجا هزینه شده است و به صاحبانش پس از بازسازی تحویل داده شد.

طبق بررسی‌ها 10 روستای اطراف خرمشهر در وضعیت اضطراری بی‌‌آبی به سر می‌برند

دومین کار بحث کمک‌رسانی در آبرسانی برای مردم خوزستان به خصوص مردم مظلوم و قهرمان خرمشهر و آبادان بود؛ طبق رصدی که دوستان ما کردند و از نزدیک دیدند و گفتند حدود 79 روستا در اطراف خرمشهر و آبادان وجود دارد که اینها وضعیت اضطراری دارند، اما 10 روستا است که فوق­‌العاده مستاصل شدند؛ یعنی حتی احشام آنها به خاطر بی‌­آبی در معرض تلف شدن است و خودشان دچار تنش آبی بسیار شدیدی هستند که طبق صحبتی که با دوستان استاندار و فرماندار خرمشهر و آبادان شده بود، دوستان مجموعه برکات به این نتیجه رسیدند که اگر هر روستایی 3 تا تانکر آب داشته باشد، از حالت اضطرار بیرون می‌آیند تا مسئولان کارشان را انجام دهند، چون نتیجه دادن کار مسئولان زمان­بر است.

با دوستان دیگر هم صحبت کردیم، حالا اگر تانکرها فراهم شود آن وقت چگونه آب آن را تأمین کنیم؟ آن‌ها گفتند ما با مجموعه­‌ای از مجموعه دوستان هیأت مذهبی در اهواز، در استان لرستان، استان اصفهان صحبت کردیم که آن‌ها هم درگیر شدند و گفتند: ما آب تانکرها را تأمین می­‌کنیم، آب را با تانکرهایی می‌آوریم و این تانکرها که در روستاها مستقر شده‌­اند را نصب می­‌کنیم که خوشبختانه با صحبتی که با دوستان داشتیم این پویش راه افتاد، در شبکه اجتماعی «بله» در کانال برکت و در اینستاگرام اعلام کردیم و فراخوان دادیم.

طرح هر هیأت یک تانکر آب/ هزینه هر تانکر 2 میلیون و 500 هزار تومان است 

گفتیم طرح این باشد که هر هیأت یک روستا از این 10 روستا را به عهده بگیرد که گفتند حالا 5 روستا را دوستان دیگری در استان­های دیگر انجام دادند، فکر کنم هیأت­‌های استان زنجان بودند و 5 روستا را قرار شد بچه­‌های هیأت­‌های استان تهران در نظر بگیرند که ما گفتیم هر هیأت یک روستا را در نظر بگیرد هر تانکری 2 میلیون و 500 هزار تومان هزینه‌­اش بود که برای هر روستا هزینه سه تانکر 7 میلیون و 500 هزار تومان است که خوشبختانه برکات موفق شد که طی روزهای آینده اطلاع‌‌رسانی از نحوه کارهای انجام شده صورت می‌گیرد و عکس‌­ها و فیلم‌هایش در کانال و صفحه اینستاگرام برکات که خیریه زیر نظر مجموعه هیأت عبدالله ­بن ­الحسن(ع) است انجام می­­‌شود.

ما هم بالاخره در این قصه داریم نوکری می­‌کنیم، اگر دوستان قبول کنند که خیلی نقش محوری نداریم فقط اینکه دوستان گفتند یک حسابی باشد که عزیزانی که می­‌خواهند کمک کنند تحت نظر هیأت است، بعضی‌ها گفتند اسم ما مطرح نشود و ما را فقط جلو انداختند و فقط اسم ما دارد کار می‌­کند، کارهای عملیاتی و اجرایی را دوستان دیگر دارند انجام می‌­دهند و حقیر هم در جریان هستم و رصد و پیگیری می‌کنم و تلاش داریم به یاری خدا فقط روضه عطشِ سیدالشهدا را نخوانیم که مردم گریه کنند و اگر کسی ندای عطش دارد این عطش او را بتوانیم سیراب کنیم همانطور که درس بزرگان ما بوده، درس آقا اباعبدالله الحسین(ع) بوده که تشنه­‌ها را سیراب کردند، وقتی حر با لشکرش به امام حسین(ع) رسید، حضرت دیدند حر و لشکریانش تشنه هستند، فرمودند: به اینها آب بدهید، گفتند: آقا اسب­‌های ما هم تشنه‌اند، حضرت فرمودند: اسب­‌هایشان را هم آب بدهید.

چیزی که از آن کمتر گفته می‌­شود یا گفته نمی‌­شود روستاهای اطراف آبادان و خرمشهر است که خیلی شدیدتر از خود شهر دچار مشکل هستند، حالا در فضای رسانه­‌ای و تریبونی مشکلات شهر انعکاس داده می­‌شود اما متأسفانه روستاهای اطراف در محرومیت شدید هستند و آن مشکلات آبی و تنش آبی که دارند که شاید بگوییم چندین برابر مشکلات و تنش آبی شهرها است، از آن‌ها کسی حرف نمی‌­زند؛ حالا این مجموعه إن‌شاءالله پیشقدم شده که هیأ‌ت­‌های دیگر هم پیوست خدمات اجتماعیشان را داشته باشند و خروجی هیأت­‌ها این باشد که إن‌شاءالله مرام اهل­ بیت(ع) را زنده کنند و عملیاتی باشد و فقط صرف حرف و گفت‌وگو و سخنرانی و روضه و مداحی و گریه نباشد، بلکه یک اثر عملی و بیرونی برای مردم قابل لمس وجود داشته باشد که الحمدلله هست و این خدمات هم ملموس است. البته ما هم در کنار خیل عظیم هیئات مذهبی داریم این کار را می­کنیم، مجموعه هیأت عبدالله ­بن ­الحسن(ع) هم موفق است و در این عرصه دارد کار می­‌کند.

اسناد هزینه‌کرد هدایای مردمی را منتشر می‌کنیم

گفتند اولین روستا انجام شده دومی در شرف انجام است چون کمک‌­های مردمی دارد می­‌رسد و إن‌شاءالله دوستان ما این کار را انجام خواهند داد و نحوه انجام دادن آن و عملی شدن و هزینه شدنش بلافاصله می­‌آید، شبهاتی که متأسفانه در مورد زلزله‌زده­‌ها بود، اینکه یکسری افرادی آمدند از مردم پول گرفتند اما معلوم نشد این پول کجا هزینه شد؟ یا اصلاً هزینه شد یا نه؟! یک ریال آن هزینه شده یا نشده، ما به آن‌ها کاری نداریم ولی اقدامات ما سریع انجام می‌­شود و سریع گزارش‌های آن در کانال هیأت و صفحه اینستاگرام هیأت و مجموعه برکات گذاشته می­‌شود، دوستان طبق اسنادی که موجود است عملکردی که داشتند را به معرض استفاده کمک‌­رسان­‌ها می­گذارند که آنها هم بدانند پولشان کجا هزینه شده و درست هزینه شده یا نه؟

چندین برابر هزینه‌ هیأت را ‌در کمک‌­رسانی­‌ها صرف می‌‌شود

* اساساً روحانیون هم در سال­‌های دفاع مقدس و هم در موقعیت­های اجتماعی، سیاسی و در هر موقعیتی که مملکت نیاز به حضور داشته، آستین همت بالا زدند به میدان آمدند، الان یک مقدار فضای جامعه نسبت به روحانیت ممکن است دارای واکنش‌­هایی باشد که مانند گذشته آن نگاه احترام‌­آمیز نسبت به روحانیت شاید یک مقدار کمتر شده باشد و تغییر کرده باشد، آیا این فعالیت‌­های اجتماعی که معمولاً خالصانه انجام می­‌شود و کمتر در آن ممکن ریا و تظاهر دیده شود، می‌­تواند مردم را نسبت به یک فعالیت اجتماعی برای امدادرسانی نه صرفاً به خاطر بهتر شدن وجهه روحانیت با پویش‌­ها و کمپین‌‌ها همراه کند؟

-خداوند فرموده اگر کسی با اخلاص کار کند، کسی عاشقانه برای من کار کند، من آن را معشوق مردم قرار می­‌دهم و لزومی ندارد با هدف اینکه مردم به ما احترام بگذارند یا حتی مردم به ما بگویند دست شما درد نکند یعنی حتی نیازی نیست آنهایی که کمک می­‌گیرند مثلاً مردم محروم آبادان یا خرمشهر یا روستاهای اطراف که این کمک به آن‌ها می­‌شود یا مردم کرمانشاه در زلزله به آن‌ها کمک شد، اصلاً لزومی ندارد کسی تشکر کند یا بخواهد آن نگاه احترام‌­آمیز به بچه مذهبی­‌ها یا روحانیت یا ذاکران یا کلاً هیئات مذهبی که حالا پرچم­دار این قصه هستند، بخواهند­ خودی نشان دهند یا توقعی داشته باشند که مردم برای آن‌ها احترامی قائل شوند، اما این وعده الهی است«إِنَّ اللَّهَ لَا یُخْلِفُ الْمِیعَاد» خدا هم هیچ وقت در وعده‌­اش تخلف نمی­‌کند، خدا فرموده شما خالصانه قدم بردارید شما حرفی را که خودتان می­‌گویید عمل کنید، هیئات مذهبی سال­­‌ها از امام حسین(ع) گفتند، سال­‌ها منبر رفتند، روضه خواندند، از مرام امام حسین(ع) بیان کردند، گریه کردند و مردم را به گریه انداختند، یک عده هم به خاطر اوضاع اجتماعی ممکن است دیدشان نسبت به هیئات، حالا همه کسانی که در برگزاری مراسم اهل­ بیت(ع) و شعائر حسینی دخیل هستند، نگا‌ه­شان نگاه مثبتی نباشد، چه به سخنران جلسه که روحانی باشد، چه به ذاکر جلسه که مداح باشد و چه حتی به بچه هیأتی­‌ها و کسانی که مستمع هستند و دست‌­اندرکار هستند.

حالا این هیأتی‌­ها آمدند و می­‌گویند ما فقط حرف نمی­‌زنیم می‌خواهیم حرف ما عمل هم داشته باشد، اما با یک دستمان برای سیدالشهدا به سینه می­‌زنیم و یک دستمان هم­ داخل جیب­مان برای کمک­‌رسانی می‌رود، برای اینکه گره باز بکند و پایمان هم حرکت می‌­کند، عملاً می‌­رویم شرکت می­‌کنیم، حضور پیدا می­‌کنیم و نیازی هم نداریم کسی بگوید دست شما درد می­کند یا نه، چون ما برای اباعبدالله(ع) داریم این کار را می­‌کنیم، هدف ما اقامه شعائر حسینی است که بگوییم چندین برابر هزینه‌­ای که در هیأت داریم می­‌کنیم، داریم در کمک‌­رسانی­‌ها انجام می‌دهیم.

بیش از 38 هزار هیأت تهرانی خیریه تأسیس کردند

شاید پاسخ این شبهه داده شود که این همه محرومیت، این همه نیاز چرا این همه در مجلس اهل­ بیت(ع) هزینه می­‌کنید؟ اما ما الان می­‌بینیم بیش از ۴۰ هزار هیأتی که ما طبق آمار فقط در تهران داریم، شاید بالای 37، 38 هزار تا از این ۴۰ هزار هیأت در کنارشان خیریه تشکیل دادند، دارند جهیزیه می‌­دهند، ایتام را تحت پوشش دارند، سالی چند بار بسته غذایی به خانه محرومان می‌دهند، حالا هر کدام با توجه به توانایی و وسعتی که دارند، آمدند خودشان یک کمیته امداد کوچکی شدند، یک بهزیستیِ کوچک به قول ما یک مینی­‌کمیته امداد و یک مینی‌­بهزیستی شدند و خوشبختانه این به برکت پرچم امام حسین(ع) است؛ یعنی مردم زیر پرچم امام حسین(ع) دور هم جمع شدند و به نام امام حسین(ع) یک خروجی به نام خیریه پیدا کرده است.

هیأتی هیأت است که پیوست خدمات امور اجتماعی داشته باشد

یعنی می­‌خواهم بگویم خوشبختانه با وجود این خیریه­‌هایی که از دل مجالس امام حسین(ع) تشکیل شده و به وجود آمده هزینه‌ای که هیئات در امور خیریه می‌­کنند، به مراتب چندین برابر هزین‌ه­ای است که برای اقامه شعائر حسینی و خود هیأت می‌کنند، همان گونه که حضرت آقا فرمودند: هیأتی هیأت است که پیوست خدمات امور اجتماعی داشته باشد که ما الان داریم این را می­‌بینیم که این پیوست خدمات امور اجتماعی دارد و این اقتدا به اهل ­بیت(ع) است، یعنی الگوگیری از اهل ­بیت(ع) است یعنی همان طور که اهل­بیت گره باز می­‌کردند، هیأت­‌ها هم باز می­‌کنند.

همان مردمی که کمک می‌­گرفتند، نمی‌­دانستند اینها اهل ­بیت(ع) هستند چون نمی‌­شناختند، چه بسا جسارت هم می­کردند، وقتی امیرالمومنین به محرومان کمک می­‌کرد، محرومان کمک را می­‌گرفتند می­‌گفتند خدایا داد ما را از علی بگیرد، ولی امیرالمؤمنین(ع) خم به ابرو نمی­‌آورد، بعداً که حضرت(ع) به شهادت رسید، فهمیدند ای بابا کسی که به آن‌ها کمک می­کردند حضرت امیرالمؤمنین(ع) بوده است.

بنابراین نیازی نیست که ما کاری بکنیم که با این هدف نگاه غیرمثبت مردم را به خودمان برگردانیم و مثبت شود، ما اگر کار را خالصانه برای خدا انجام دهیم، خدا وعده داده دل‌ها را به طرف ما به طرف مجالس امام حسین(ع)، به طرف کسانی که به دلیل بعضی از خطاهای بعضی دیگر دچار انحراف شدند و نگاه مردم به آن‌ها تغییر کرده با اینکه آن‌ها خطا نکردند، خدا این را درست می‌کند.

من مطمئنم وعده الهی تخلف‌­ناپذیر است و اگر نگاهی هم خدایی­ ناکرده غیرمثبت به مجموعه هیئات دینی و شعائر حسینی است، با این کار به تعبیر الهی دل‌­ها نرم می­‌شود و بر می­‌گردد، اگرچه که هدف ما نباید این باشد، بلکه باید صفر تا صد رضای خدا و اخلاص در راه خدا باشد.

موضوع عطش یک بحث فرا ادیانی است

*موضوع بی­‌آبی در خرمشهر و آبادان نسبتی هم با موضوع عطش دارد که دائم در این تبلیغات و در این کمپین­‌ها و پویش‌­ها اتفاق می­‌افتد به آن اشاره می­‌شود، آیا این قدرت فراگیر شدن دارد؟

-همانطوری که ایام محرم و صفر وقتی به شب هفتم که شب بسته شدن آب می­‌رسد، آن شور و هیجان افراد نسبت به ارادت‌ورزی نسبت به ساحت اهل ­بیت(ع) که بحث عطش پیش می­‌آید، بیشتر می‌شود، در واقع استفاده از این موضوع و بهره‌گیری از این موضوع و به قول معروف کانال زدن به قصه عطش کربلا می‌­تواند مردم را تهییج کند و آن هیجانی که از شب هفتم به بعد در محرم در مردم به خاطر عطش سیدالشهدا(ع)، قصه سقایی حضرت عباس(ع) و عطش بچه­‌های امام حسین(ع) ایجاد می‌­شود، می‌­تواند این بحث را گسترده و فراگیر کند، چون در بحث امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) فراملیتی هستیم؛ یعنی حتی کسانی که مسلمان نیستند و اباعبدالله(ع) را به عنوان امام قبول ندارند فراادیانی است، یعنی شما می­‌بینید ارامنه هم در قصه حضرت عباس(ع) می‌آیند و نذر می­‌کنند، گوسفند می­‌کشند، مجلس می­‌گیرند، در اربعین سیدالشهدا(ع) می‌­بینید از هر دین و ملتی می‌­آیند، این قصه می‌­تواند همه را تهییج کند و همه را در مسأله کمک‌­رسانی دخیل کند، چون این فرا ادیانی است، استفاده از این مسأله می­‌تواند کمک همه را به عهده بگیرد که این کمک­‌رسانی به نام اهل ­بیت(ع) دارد صورت می­‌گیرد؛ یعنی وقت مجموعه می­‌روند آنجا می­‌گویند «خیریه برکات» هیأت عبدالله ­بن ­الحسن(ع)، نمی­‌گویند آقای ریاضت، نمی­‌گویند آقای طاهری، آقای مبارکی، نمی‌­گویند بقیه دوستانی که دارند آنجا کار می­‌کنند، می­‌گویند مجموعه خیریه برکات از هیأت حضرت عبدالله­ بن­ الحسن فرزند کریم اهل ­بیت، این برکت کریم اهل ­بیت است، زیر پرچم ابن­ الکریم به نام آن‌ها دارد می‌­رود و چون به نام آنها می­‌رود، می‌­تواند همه را تحریک و تهییج کند که إن‌شاءالله کمک کنند و اجر این موضوع را ببرند.

ما در روایت داریم که در قیامت به شیعیان اهل ­بیت(ع) گفته می­‌شود که نگاه کنید در صحرای محشر، هر کسی یک جرعه آب به شما داده، هر کسی یک لقمه غذا به شما داده است، هر کسی لباسی به شما داده به خاطر اینکه به شما محبت داشته یا به خاطر اینکه به اهل ­بیت(ع) محبت داشته، چون شما محب اهل­ بیت(ع) بودید به شما کمک کرده، شما شفیع او شوید؛ یعنی چه بسا آن‌هایی که اهل بیت(ع) را قبول ندارند و دینشان دین دیگری است، اما به خاطر اراداتی که به امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) دارند، الان کمک کنند، یک جرعه آب به لب تشنه مردم مظلوم آبادان و خرمشهر برسد، اینها مأجور خواهند شد، می‌تواند طبق روایت موجب شفاعت آن‌ها هم بشود که إن‌شاءالله این مهم زیر پرچم امام حسین(ع) محقق شود.

نتیجه همکاری ستادی هیأت‌ها 

*یک تشکیلاتی به نام جامعه ایمانی مشعر در این ماجرا ورود پیدا کرده است و هیأت­‌های مختلف را  در سراسر کشور در حوزه کمک‌­رسانی به مردم جنوب سامان می‌دهد و درگیر می­‌کند، شما در هیأت عبدالله ­بن الحسن(ع) با این تشکیلات آیا همکاری دارید؟

-دوستان ما با مجموعه­‌هایی که دارند کمک‌­رسانی می­‌کنند، چه کسانی که کار ستادی می‌­کنند و این کار را سازماندهی می‌کنند، در ارتباط هستند از جمله جامعه ایمانی مشعر و مجموعه اوج هم که کارهای رسانه­‌ای دارد، دوستان مجموعه عبدالله ­بن ­الحسن(ع) با آن‌ها در ارتباط هستند؛ یعنی هماهنگی‌­ای وجود دارد، همین که عرض کردم، رصد کردند 79 روستای آبادان و خرمشهر دچار مشکل آبی هستند و دچار اضطرار هستند اما 10 روستا دچار اضطرار شدید هستند و خیلی وضعیت آن‌ها بحرانی است، این در اثر همکاری و هماهنگی با گروه‌­های ستادی است که دارند کار ستادی می‌­کنند، رصد می­کنند که إن‌شاءالله به نحو احسن کمک­‌های مردمی که به دست مجموعه­‌های مختلف به خاطر اعتباری که مردم برای آن‌ها قائل هستند و یا اطمینانی که مردم به هر گروهی از هیئات یا هر مجموعه‌­ای از خیریه­‌هایی که در هیئات مذهبی است، اعتماد دارند، اینها سازماندهی می­‌شود و درست انجام شود و خدایی نکرده هرز نرود و تلف نشود و سریع و به موقع هم انجام شود. قطعاً با مجموعه­‌هایی مانند مجموعه جامعه ایمانی مشعر و بقیه کسانی که دارند در این زمینه فعالیت می­‌کنند هماهنگی وجود دارد و دوستان ما مشغول رایزنی با آن دوستان هم هستند.

عالِم باید عامل باشد/ بسیاری از خطبا بدون سر و صدا در مناطق کار جهادی می‌کنند

*بسیاری از هیأت­‌های مذهبی، مداحان و اهل منبر کماکان با همان اشتغالات گذشته‌­شان سرگرم هستند و منبر و روضه و مجلس و هیأت خودشان را دارند و کاری به امور اجتماعی و از این دست که شما و دوستانتان همت کردید، توجهی ندارند، چه باید کرد؟

-باید به آن دوستان هم گفت که عالِم باید عامل باشد؛ یعنی اگر قرار باشد فقط علم من گفتنی باشد و عملی نباشد فرمودند: «عالمی که عملش و فعلش، قولش را تأیید کند»، اینکه ما بیاییم مثلاً در ایام ولادت و شهادت امام مجتبی(ع) بگوییم، امام حسن محتبی(ع) کریم اهل­ بیت بود، کرامت داشت و به دیگران رسیدگی می­کرد، گفتن اینها خیلی خوب است، در کتاب­ها نوشتند و ما هم روی منبرها می­‌گوییم، اما اگر قرار باشد از این الگو نگیریم و خودمان دست به کاری نزنیم که از این کریم اهل­ بیت(ع) یک الگوی عملیاتی و یک الگوی کاربردی نگیریم، فقط در مرحله حرف باقی می­‌ماند و کمتر اثر می­‌گذارد.

آن دوستان هم نه اینکه نخواهند شاید یک مقداری اشتغالات آن‌ها زیاد است، فرصت ندارند یا اینکه توجه به این نکته کمتر دارند، می­‌شود با آن‌ها از طریق رسانه، مستقیم یا غیرمستقیم صحبت کرد که وارد عرصه شود، اما خوشبختانه تا جایی که من خبر دارم در بین 40 هزار هیأتی که در استان تهران وجود دارد، نزدیک 37، 38 هزار هیأت دارای کارهای خدمات اجتماعی هستند، یعنی اکثریت مطلق آن‌ها الان با توجه به حیطه توانایی‌ای که دارند و وسعتی که دارند یک خیریه دارند.

الان هیأتی را می‌­شناسم که 600 یتیم را سرپرستی می­‌کند، هیأت دیگری را می­‌شناسم که 600 خانواده را در مشهد تحت تکلف دارد، هیأت در تهران است، اما رفتند در نقاط محروم مشهد مقدس 600 خانواده را دارند پوشش می­‌دهند و صفر تا صد هزینه­هایشان را نه فقط هزینه‌­های مادی، گاهی اوقات هزینه‌های غیرمادی آن‌ها مثلاً هزینه تحصیل را می­‌دهند، یک خانواده یتیمی بود که هزینه بچه را از دبستان تا دانشگاه به عهده گرفتند.

من فکر می­‌کنم این دسته‌­ای که شما می­‌فرمایید چه از خطبا، چه از ذاکران و چه از هیأتی­‌های اهل­ بیت(ع) که کاری به این کارها ندارند و مشغول کار روزمره و روتین خودشان هستند مثلاً سخنرانی می­‌کنند و کارهای هیأتی می­‌کنند و در امور اجتماعی دخیل نیستند، درصدش خیلی پایین است یعنی با توجه به آماری که الان وجود دارد شاید بتوانیم بگوییم بالای 90 درصد اکثر هیأت‌ها دارای خیریه هستند و دارای کارهای پیوست اجتماعی هستند.

منتها اکثر بچه­‌های هیأتی چون برای امام حسین(ع) و برای خدا کار می­‌کنند، خیلی در کار رسانه­‌ای نیستند و تبلیغ نمی­‌کنند، البته این هم یک نقص است چون خود تبلیغ باعث تشویق دیگران به کار خیر می‌­شود، بعضی­‌ها می­‌گویند ممکن است ریا شود، اصلاً رسانه‌­ای نمی‌­کنند، از این جهت است که ممکن است تصور شود که فلانی که کار نمی­‌کند یا اسمش نیست، مثلاً فقط سخنرانی می‌­کند، روضه‌­اش را می‌­خواند و هیأت می‌­رود و می‌­آید، در حالی که من خیلی از آن‌ها را می­‌دانم اینگونه نیستند.

دوستان ما از خطبا هستند که بی­‌نام و بدون سر و صدا دارند در دهات محروم، در روستاهای محروم کرمان و یزد کار می­‌کنند، حالا شما خیریه برکات را الان بعد از یکسال و نیم، تازه سر پویش آب شنیدید، در حالی که این خیریه حدود دو سال است دارد خدمت­‌رسانی می­‌کند، جهیزیه داده، هزینه درمان چندین نفر که بیماری­‌های صعب‌­العلاج داشتند، منتها در این قصه آب یکدفعه برکات بالا آمد و این هم لطف خدا بود وگرنه باز هم قصد کار رسانه­ای به آن شکل نداشتیم که انجام شود و در کانال هیأت و کانال برکات اطلاع‌­رسانی کردیم، هیچ قصد تبلیغ رسانه‌­ای شدید به آن شکلی که الان در مورد بعضی مجموعه‌­ها که خیلی فعال هستند، نداشتیم.

ولی همانطور که عرض کردم خدا فرموده شما کار را برای من کنید، من خودم شما را معشوق دل‌ها می­‌کنم، گفتند تو عاشق خدا بشو، خدا تو را معشوق همه می­‌کند، این هم لطف سیدالشهدا بود. بنابراین بقیه دوستان هم اگر ما نمی­‌بینیم، معنایش این نیست که کاری انجام نمی‌دهند،‌ یک درصد خیلی کمی وجود دارد که به این نکته مهم توجه ندارند که آن هم با ارشاد و راهنمایی و امر به معروف می­‌شود آن‌ها وارد این کار کرد. فدر پایان تأکید می‌کنم که همه بدانند که هیأت­‌ها فقط برای سیستم صوت و مجالس خودشان هزینه نمی­‌کنند، بلکه به نام این کار و در دل این کار چندین برابر برای کارهای خیریه و عام­المنفعه هزینه می­‌کنند.

منبع:فارس

گزارش خطا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: