26 مرداد 1401 20 محرم 1444 - 15 : 08
کد خبر : ۹۶۴۹
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
حجت‌الاسلام‌ اسماعيل‌نيا تأكيد كرد:
مديركل پژوهش حوزه‌های عليمه خواهران كشور گفت: استخاره‌ يك نوع دعا و يك خواسته از خدا است كه نياز به ارتباط قلبی با خالق دارد و نبايد آن را به سمت استخاره‌های فوری، نرم‌افزاری و اينترنتی سوق داد.

عقیق: مديركل پژوهش حوزه‌های عليمه خواهران كشور در گفت‌وگویی با اشاره به خاطره‌ای از حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتی گفت: ايشان زمانی بيان می‌كرد كه مساجد ما از اذان حنجره‌ای يعنی اذانی كه از حنجره يك مؤمن مسلمان بيرون بيايد، محروم شده است و رو به اذان پلاستيكی يعنی اذان راديويی رفته است. ما در اين‌باره از اذان هم پا را فراتر گذاشته‌ايم و استخاره‌هايمان كه يك نوع دعا و يك خواسته از خدا است و نياز به ارتباط قلبی با خالق دارد را هم به سمت پلاستيكی يا همان مجازی شدن برده‌ايم.

جايگاه استخاره پس از تعقل و مشورت است

وی تصريح كرد: جايگاه استخاره بعد از تفكر و مشورت موضوعيت پيدا می‌كند و در نهايت اگر انسان از مورد خود متحير ماند و در دوراهی قرار گرفت و به نتيجه نرسيد از باب ايمان به غيب كه افراد مؤمن به خدا دارند، امر را واگذار به خالق خود كرده و با استخاره تعيين و تكليف می‌كنند. بايد دانست كه رسول باطنی، عقل است و دستور قرآن بر تعقل است «لعلكم تعقلون». خيلی از افراد عقل خود را تعطيل كرده‌اند و به تسبيح و استخاره با قرآن روی آورده‌اند كه بايد گفت اين جايگاه درستی در مقام و منزلت قرآن نيست.

مديركل پژوهش حوزه‌های عليمه خواهران كشور ادامه داد: تكرار استخاره‌، برداشت نادرستی است كه افراد به آن گرفتار هستند و در مسائلی كه استخاره آنها بد می‌آيد انتظار دوباره گرفتن استخاره و خوب آمدن آن را دارند. در اين مسائل جواب ما به اين افراد اين است كه استخاره برای رفع تحير است نه سندی برای انجام دادن كاری كه در ذهن خود فرد مورد قبول است. با وجود اينكه فرد به خدا و علم او ايمان دارد بايد به جواب استخاره‌ای كه برای او مقدر شده ايمان داشته باشد چرا كه هدف استخاره رفع تحير و دو راهی است و فرد چه خوب و چه بد به آن بايد عمل كند و ديگر نيازی به استخاره مجدد نيست.

در كار خير حاجتی هيچ استخاره نيست

اسماعيل‌نيا افزود: برداشت اشتباه ديگری كه خيلی از افراد برای آن استخاره انجام می‌دهند در كارهای خير است. در اينجا بايد گفت، در كار خير حاجتی هيچ استخاره نيست، جمله‌ای بسيار درست است. استخاره برای رفع تحير است و برای ازدواج كردن، مسجد رفتن كه عين خوبی است استخاره لازم نيست، مگر زمانی كه در فروع و مسائل جزئی آن شك پيدا شود كه در اين صورت ايرادی ندارد. در اموری كه مستحب است و رجحان شرعی دارد و مطلوب شارع مقدس است، استخاره كردن نيازی نيست.

مدير مؤسسه ريحانة المصطفی(س) با اشاره به نرم‌افزارهای استخاره و استخاره‌های مجازی گفت: اگر در نرم‌افزارهای استخاره صرفاً چيزی را تنظيم كرده‌اند كه از قبل خوب يا بدی در آن وجود داشته باشد، نه اعتبار و نه وجهی دارد و اين‌گونه اگر باشد بازی كردن با مقدسات و احساسات دينی مردم است.

استخاره‌گيرنده نقش بسيار مهمی در نتيجه استخاره دارد

دبير جشنواره علامه حلّی كشور با اشاره به نقش استخاره گيرنده در نتيجه استخاره و اعمال صحيح برای استخاره تصريح كرد: دين مقدس ما دين فكر، تعقل، خلوص و اخلاص است و ارتباط با خدا براساس ميزان اخلاص درجه‌بندی می‌شود، لذا استخاره‌گيرنده نقش بسيار مهمی در نتيجه استخاره دارد به اين معنی كه افرادی به دنبال خير و صلاح واقعی هستند از يك عالم صاحب نفس و مخلص استفاده می‌كنند كه ارتباطشان با خدا قوی است از سوی ديگر هم اين افراد برداشت‌شان از آيات قرآن بسيار بالا است و دعا‌های استخاره‌گيرنده حين استخاره نقش بسيار مهمی در نتيجه آن دارد. ساعت استخاره، مكان استخاره، در نتيجه استخاره نقش بسيار مهمی دارد اما به نوعی اين موارد در نرم‌افزارها و استخاره‌های مجازی بسيار اندك يا اصلا ديده نمی‌شود.

بهترين استخاره، استخاره با تسبيح است

اسماعيل‌نيا در پايان بيان كرد: بهترين راه استخاره، استخاره با تسبيح است كه شيوه‌های آن در مفاتيح الجنان مرحوم قمی(ره) نقل شده است و همه مؤمنين می‌توانند از طريق اين كتاب آن را ياد بگيرند و به راحتی انجام دهند. انشاالله اگر افراد با روی آوردن به شيوه صحيح استخاره و با مراجعه با افرادی كه اين شيوه را می‌دانند، به طور قطع اثرگذاری بسيار بيشتری خواهند ديد كه از استخاره‌های مجازی و غير واقعی تاثير بيشتری خواهد داشت.


منبع:ایکنا

211001

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
ممنون.