یک شعله نور ایمان در دل همه انسان ها
این مرجع تقلید به داشتن یک شعله نور ایمان در دل همه انسان ها اشاره و بیان کرد: در زمین وقتی که باران می آید، بذرها را بیدار می کند و می رویاند؛ و در دل ما و شما یک شعله نور و ایمان است و خاموش هم نمی شود و این حجت خدا بر همه انسان ها است.
وی ادامه داد: در زمین هم وقتی خداوند می خواهد زمین را بیدار کند، باران را می فرستد و زمین بیدار و کشتزار ها سر سبز می شود و همین طور خدا اگر بخواهد دل من و شما را هم بوسیله موعظه حسنه بیدار می شود و طرف دین می رود.
بیدار نمودن دل های مُرده
آیت الله مدرسی با اشاره به آیه ۱۷ سوره حدید که خداوند می فرماید: « اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ »، گفت: درباره این آیه ۳ تفسیر هست که هر ۳ تفسیر صحیح است، ظاهرش این که بدانید که خدا زمین مرده در ظاهر را زنده می کند و از آن طرف هم دل های مرده هم مثل همین زمین است.
آیه ۱۷ حدید و زنده شدن زمین بوسیله امام زمان(عج)
وی ادامه داد: روایتی که در تفسیر این آیه آمده این است که مراد از این آیه خداوند سبحان زمین را بوسیله آقا امام زمان(عج) زنده می کند. یعنی اینکه در این زمین عدالت حاکم می شود، حق حاکم می شود.
آیت الله مدرسی با اشاره به کلمه ابتدای و انتهای این آیه گفت: در ابتدای این آیه با « اعْلَمُوا »، آغاز شده و در انتها با « لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ »، به پایان رسیده است، منظور این است که اولش با علم و دانش آغاز شده و آخرش عقل آمده است که نشان از رابطه دانش و عقل است که اول باید علم باشد بعد بوسیله علم راه و رسم زندگی مشخص می شود و علم مقدمه عقل است.
بیداری دل های مُرده نکته اصلی آیه ۱۷ سوره حدید
این مفسر حوزوی در تفسیر این آیه افزود: این آیه بعد از آیات نفاق است که آیات نفاق به ما شوک زد که نکند آخرت برویم و ببینیم کارهای ما قبول نشده است. حالا این جهت هم هست که همان خدایی که زمین های پهناور را بوسیله نزولات آسمانی زنده می کند، دل من و شما را هم بوسیله همین شب های ماه مبارک رمضان و شب های قدر زنده و بیدار می کند. و این نکته اصلی این آیه است.
بیداری جامعه مایوس بوسیله مومنین
آیت الله مدرسی با اشاره به بیداری جامعه غفلت زده گفت: از آن طرف درباره جامعه هم همین است، گاهی جامعه به سمتی حرکت می کند که همه مایوس می شوند مثلا افراد جامعه بد حجاب و بی ایمان شده اند، اما آن طرف قضیه یک عده مومنین هم در این جامعه هستند که باز وجود این افراد مومن باعث تحول در جامعه می شود و جامعه را اینها زنده می کنند.
کودتا در یک جامعه غفلت زده و ترور امیرالمومنین(ع)
این مجتهد حوزوی با اشاره به شهادت امیرالمومنین(ع) در جامعه ای غفلت زده اظهار کرد: شهادت آقا امیرالمومنین(ع) یک کودتا بود، شما فکر نکنید فقط ابن ملجم، امام علی(ع) را شهید کرد بلکه تمام سران ارتش امام در مقابل مولا علی(ع) کودتا کردند و معاویه هم از آنها حمایت کرد.
وی ادامه داد: حتی قبل از شهادت همین سران ارتش امام گفتند علی(ع) را می کشین و حضرت هم فرمودند به مرگ مرا تهدید می کنید و اینها تنها هم نبودند که این کار را انجام دادند. و ما در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در تسبیحی که برای اعمال این شب آمده است می خوانیم: « اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ »، و این قتلک هم نشان می دهد یک نفر مولا علی(ع) را به شهادت نرساند بلکه یک جمع وی را به شهادت رساندند.
این مفسر قرآن افزود: بعد از این حادثه تا آن ندای آسمانی شنیده شد، باز شیعه ها بیدار شده و دور امام حسن(ع) جمع شدند و با ایشان بیعت کردند و دسیسه دشمنان خنثی شد اما جنگ جدیدی ایجاد شد. لذا مومنین همیشه هستند اما یک ندای الهی لازم است تا آنها را جمع کند.
آیه ۱۸ سوره حدید و بحث صدقه دادن
آیت الله مدرسی در ادامه شرح سوره حدید با بیان آیه ۱۸ این سوره که خداوند می فرماید: « إِنَّ الْمُصَّدِّقِینَ وَالْمُصَّدِّقَاتِ وَأَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَاعَفُ لَهُمْ وَلَهُمْ أَجْرٌ کَرِیمٌ »، به بحث صدقه دادن در این آیه اشاره و بیان کرد:این آیه درباره صدقه دادن است. بعد از بحث مسئله انفاق در آیات قبل باز دوباره خداوند در این آیه مسئله صدقه را مطرح می کند که نشان می دهد خداوند سبحان می خواهد آن حالات نفاق در دل شما شیوع پیدا نکند و علاج آن هم انفاق و صدقه است.
پاک شدن دلها بوسیله صدقه
این مفسر حوزی با بیان اینکه بوسیله صدقه دلها پاک می شود، گفت: کسی که صدقه می دهد، دلش از خودخواهی، غرور، عجب، طغیان و گناه پاک می شود و در آینده هم باعث می شود که فردی خوب شود و برایش دعا هم می کنند.
وی ادامه داد: ما دل هایمان سخت و برخی هم سنگ دل شده اند و چاره درمان آن صدقه است. حالا اگر پول ندارید صدقه بدهید، هر کاری که از توان شما برمی آید در خدمت و کمک به دیگران استفاده کنید که آن هم صدقه است.
صدقه فقط پول دادن نیست
آیت الله مدرسی با بیان اینکه صدقه فقط پول دادن نیست، اظهار کرد: حالا فکر نکنید که باید حتما پول داشته باشیم تا بتوانیم صدقه بدهیم، بلکه هر کار خوب و خیری که شما انجام دهید آن کار خوب شما خودش صدقه است. حتی یک خوب سلام کردن در جامعه صدقه است، یک نگاه کردن به سیمای پدر و مادر خودش صدقه است.
اثر صدقه در اخلاص آن
وی اخلاص را ویژگی اثرگذاری صدقه دانشت و بیان کرد: چرا به صدقه دادن عنوان صدقه بکار بردند، دقت کرده باشید صدق به معنای راست گفتن است، و حالا برای صدقه دادن هم از این عنوان استفاده شده است چون با زبان می گوییم مومن هستیم حالا برای اینکه این مومن گفتن لقلقه زبان نباشد ما صدقه می دهیم و این صدقه دلیل راست بودن حرف ما است.
وی ادامه داد: حالا که صدقه می دهید این صدقه شما باید در آن اخلاص باشد تا صدقه شما قبول درگاه الهی گردد.
زنان هم مشمول صدقه دادن هستند
آیت الله مدرسی با اشاره به کلمه مصدقات در این آیه، زنان را هم مشمول صدقه دادن برشمرد و گفت: همانطور در بحث انفاق بیان کردیم که زنان هم باید انفاق کنند و آیه هم این را تاکید کرد باز در این آیه، زنان را هم مشمول صدقه دادن شمردند و از کلمه مصدقات استفاده شده است.
ضربه بانک ها به اقتصاد کشور
آیت الله مدرسی در ادامه با اشاره به ضربه بانک ها به اقتصاد کشور گفت: وقتی پیامبر(ص) به معراج رفتند، دیدند در بالا در بهشت نوشته شده اگر شما قرض بدهید ۱۸ ثواب دارید اما اگر انفاق کنید ۱۰ ثواب دارید. در گذشته سیستم بانک ما همین قرض الحسنه بود که بسیار عالی بود اما متاسفانه کم کم این سیستم های بانکی به سیستم های غربی آلوده شد و تبدیل به یک معضل شد تا حدی که ضربه ای که این بانک ها به اقتصاد کشور می زنند از هر چیزی بدتر حتی از زلزله، سیل، و گران فروشی و ... هم بدتر است.
وی ادامه داد: در بحث قرض الحسنه باید مردم جامعه هم به یکدیگر قرض بدهند و هم اینکه کسی که قرض گرفته این قرض را سر موعد پس بدهد تا جامعه پویا شود.
استفاده کم ما از نعمت های فراوان الهی
آیت الله مدرسی با اشاره به نعمت های فراوان الهی و استفاده کم ما از آنها گفت: ما بشر خیلی امکانات داریم و خداوند نعمت های زیادی به ما عطا نموده است و این نعمت های بی شمار الهی چندین برابر احتیاجات ما است، اما نکته ای که وجود دارد این که چرا ما از این نعمت های الهی استفاده نمی کنیم؟ و علت آن هم این است چون ما انگیزه نداریم از این نعمت ها استفاده نمی کنیم.
وی برای روشن شدن بحث مثالی زد و گفت: مثلا یک خانم ازدواج نموده و بعد از مدتی بچه دار می شود و قدرتش را برای تربیت این بچه می گذارد، بعدها چند بچه دیگر هم نصیبش می شود و با اضافه شدن این بچه ها، قدرت و نیروی این خانم هم اضافه می شود، اما معلوم است این خانم از قبل این نیرو را داشته اما آن را بکار نگرفته است.
این استاد حوزوی ادامه داد: ما نیز خیلی قدرت داریم اما انگیزه استفاده از آن را نداریم، اما اگر این آیه را خوب بفهمیم و آن را درک کنیم برای ما انگیزه هم پیدا می شود.
نتیجه صدقه در شب اول قبر
آیت الله مدرسی در پایان با بیان حکایتی در باب صدقه غیر مالی اظهار کرد: در کربلا فردی متدین و گور کن به نام حاج عبدالرضا حفار بود؛ نقل نمودند که فردی متدین فوت می کند و وی را در صحن اباعبدالله(ع) دفن می کنند و وقتی که قبر را باز کردند که وی را دفن کنند، حاج عبدالرضا شاگردش را برای دفن کردن می فرستد داخل قبر که یک دفعه این شاگرد وی یک صیحه و داد می زند و بیهوش می شود، وقتی وی را بالا می آورند و به هوش می آید، می پرسند چه شده است؟ می گوید وقتی این وی را دفن کنم ناگهان از طرف سرداب امام حسین(ع) یک نوری مثل خورشید آمد که فهمیدم آقا امام حسین(ع) است.
وی ادامه داد: حاج عبدالرضا پرسو جو می کند از خانواده این میت می پرسد که در زمان حیاتش این خانم چه کار خیری انجام داده است؟ بچه های وی می گویند ما کشاورز هستیم و وضع مالی خوبی نداریم که کار خیری انجام دهیم. باز می پرسد آیا در زندگی اش مادرتان کار خاصی انجام می داده است؟ که پسران آن فرد گفتند مادرم فقط می گفت روز پنج شنبه هر چه برداشت می کنید، حق ندارید این برداشت را برای خودتان بردارید و باید تمام این برداشت روز پنج شنبه را برای خرج زائران امام حسین(ع) هدیه کنید.
گفتنی است، جلسات تفسیر و تدبر سوره حدید توسط آیت الله سید محمد تقی مدرسی از مراجع معظم تقلید هر بامداد ماه مبارک رمضان در خیابان ۱۵ خرداد شرقی – کوچه امامزاده یحیی و محمد(ع) – کوچه تین نژاد برگزار می شود.
گزارش: امیرمحسن سلطان احمدی
منبع:مهر