05 دی 1400 22 جمادی الاول 1443 - 16 : 01
کد خبر : ۹۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
برش هایی کوتاه از گفته های اخلاقی مرحوم آیت الله خوشوقت:
گوش دادن به حرف خدا صراط مستقیم است و راه زندگی برای انسانِ امروز و آینده اطاعت فرمان خدا و بندگی اوست. از ابتدای سن بلوغ تا آخرین روز عمر باید واجب خدا را انجام داد و حرامش را ترک کرد و اگر انسان انجام واجب و ترک حرام کرد، در صراط مستقیم است.
عقیق: تمام گفتارها و رفتارهای انسان های وارسته، نقشۀ راهی است برای آن ها که می خواهند در مسیر الهی  قدم بردارند. به توفیق الهی، زین پس گفتارهایی کوتاه از دروس اخلاقی مرحوم آیت الله خوشوقت را برای استفاده علاقه مندان منتشر خواهیم کرد.
 

آیت‌الله خوشوقت در جلسه اخلاق جامعه علمیه امیرالمؤمنین (ع) اظهار داشت: صراط مستقیم دین، گوش دادن به حرف خدا و تنها راه زندگی برای انسان امروز و آینده اطاعت فرمان خدا و بندگی اوست.

«هر کس قرآن را قبول دارد باید عترت را هم قبول داشته باشد و هر کس عترت را قبول دارد باید قرآن را هم قبول داشته باشد. امروز جای پیامبر (ص) اسلام، قرآن و عترت داریم و آنهایی که گفتند «حسبنا کتاب الله» اشتباه است.

خداوند در قرآن فرموده است «شَهًرْ رُمضَان الّذی أُنزِلَ فیه الْقُرآنُ هدىٌ للنَّاس»، موضوع قرآن، هدایت و راهنمایی مردم است و خداوند آن را توسط انبیا، وحی و املاء کرده و تمام آیات قرآن برای هدایت مردم است.

موضوع قرآن هدایت مردم است و ما در نماز روزانه ده مرتبه می‌گوییم «اِهدِنا الصِّراطَ المُستَقِیم». یعنی خدایا ما را به راه راست هدایت فرما. صراط مستقیم یعنی صراط معتدل، نه راه مغضوبین و نه راه ضالین.

خداوند صراط مستقیم را در این آیه این‌گونه معرفی کرده است «أَن اعبدونِی هذَا صراطٌ مسْتَقیم«، گوش دادن به حرف خدا صراط مستقیم است و راه زندگی برای انسانِ امروز و آینده اطاعت فرمان خدا و بندگی اوست. از ابتدای سن بلوغ تا آخرین روز عمر باید واجب خدا را انجام داد و حرامش را ترک کرد و اگر انسان انجام واجب و ترک حرام کرد، در صراط مستقیم است.

خداوند در قرآن سه فرمان را واجب کرده، اطاعت از خود، اطاعت از رسولش و اطاعت از اولی امر، یعنی آنهایی که ولی الامر مسلمین هستند و در زمان غیبت ولی امر مسلمین، فقیه عادل و آشنا به اوضاع دنیا باید در رأس حکومت قرار بگیرد و بقیه باید تابع ایشان باشند.

هر سه فرمان اطاعت خدا، رسول و اولی الامر در رساله علمیه ذکر شده است و هر کس که مقلد است و به رساله عمل کند به این سه فرمان عمل کرده است.

اگر صراط مستقیم با این چند آیه نمایان است، پس بقیه آیات قرآن برای چیست؟باقی آیات قرآن برای تبلیغ و شناخت خداوند و تببین راه هدایت است...»
 
211005
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: