حجتالاسلام خلج گفت: در روزه حکمتهایی نهفته است که انسان را به سوی کمالات سوق میدهد، اگر از این منظر به روزه نگاه شود، شایستۀ شکرگذاری نیز است.
عقیق:حجتالاسلام «ناصر خلج» استاد حوزه و کارشناس علوم قرآنی در گفتوگویی درباره وجه ضیافت الله بودن ماه مبارک رمضان گفت: پیامبر اکرم (ص) خطبهای که در آخرین جمعۀ ماه شعبان ایراد کردند، فرمودند: «هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ»، رمضان ماهی است که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کردند.
استاد حوزه با بیان اینکه خداوند در ماه رمضان بندگانش را مورد تکریم قرار میدهد، افزود: خداوند در این ماه میزبان بندگانش و در مقابل بندگان مهمان خدای متعال هستند.
حجتالاسلام خلج خاطرنشان کرد: خدا برای هر بندهای بر اساس استعدادهایش، اموری را برای بهرهمندی و رسیدن به کمال قرار میدهد که بالاترین کمال، این است که انسان در ماه رمضان ما میزبان شویم و خدا مهمان. این ماه، ماه مهمانی خداست و این یعنی خدا میزبان است و ما مهمان، اما اگر بتوانیم بیشترین بهرهها از این ماه دریافت کنیم، این ما هستیم که میزبان میشویم و خدا در قلب فرد قرار میگیرد.
کارشناس علوم قرآنی درباره چرایی نامیده شدن این ماه به ماه ضیافت الله گفت: باید این موضوع را با فریضۀ روزه مورد بررسی قرار داد، اگر انسان به مفهوم واقعی روزه دست پیدا کند، آن موقع در خواهد یافت که این مهمانی الهی، چگونه مهمانی است.
وی با اشاره به روایتی مفصل دربارۀ معراج رسول خدا (ص) و موضوع روزه گفت: وقتی خداوند متعال نبیّ مکرم اسلام (ص) را به معراج بردند، خطاب آمد: در حدیث معراج داریم که پیغمبر اکرم(ص) وقتی به معراج رفت، در آنجا خطاب شد «یَا أحْمَدُ هَلْ تَعْلَمُ مَا مِیرَاثُ الصَّومِ»؛ ای احمد، میدانی روزه چه اثری در پی دارد و چه چیزی به ارث میگذارد؟ «قَالَ: لَا. ثُمَّ قَالَ: مِیرَاثُ الصَّومِ قِلَّةُ الْأکْلِ وَ قِلَّةُ الْکَلَامِ وَ مِیرَاثُ الصَّمْتِ أنَّهَا تُورِثُ الْحِکْمَةَ وَ هِیَ تُورِثُ الْمَعْرِفَةَ وَ تُورِثُ الْمَعْرِفَةُ الیَقِینَ فَإذَا اسْتَیْقَنَ الْعَبْدُ لَا یُبَالِی کَیْفَ أصْبَحَ بِعُسْرٍ أمْ بِیُسْرٍ فَهَذَا مَقَامُ الرَّاضِینَ»؛ روزه دو اثر دارد؛ یکی اثر ظاهری است که همان کم خوردن است و دومی که بالاتر است، کم صحبت کردن و سکوت است که ما به آن «صومِ صمت» میگوییم. اگر جلوی زبانت را بگیری و مراعات زبانی داشته باشی، این موجب میشود که حکمت پیدا کنی. آن وقت میراث حکمت، معرفت است و معرفت هم یقین را از خود به ارث میگذارد و ثمره یقین هم «مقام رضا» است و این همان مقامی است که با آن میتوانی حجابها را برطرف کنی.
به گفتۀ حجتالاسلام خلج، اینکه خدا میفرماید در ماه رمضان نفس کشیدن بندگان تسبیح به شمار میرود، خواب عبادت است و ...، همگی بیانگر وجه مهمانی خداست، اما در روزه که شاید برخی بگویند سخت است، حکمتهایی نهفته است که انسان را به سوی کمالات سوق میدهد، وقتی از این منظر به روزه نگاه شود، شایستۀ شکرگذاری است.