11 بهمن 1400 28 جمادی الثانی 1443 - 46 : 15
کد خبر : ۹۵۹۲۹
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴
رجبی دوانی در برنامه "ماه نشان" تشریح کرد؛
این استاد تاریخ گفت: مهمترین علل انحراف جامعه اسلامی پشت گردن به ولایت پس از رحلت نبی اکرم(ص) بود.
عقیق: محمد حسین رجبی دوانی استاد تاریخ اسلام در برنامه شب گذشته "راه نشان" که با موضوع تمدن اسلامی بر روی آنتن شبکه قرآن سیما رفت، بیان داشت: رسول اکرم(ص) در ارائه دین بزرگ و جاوید اسلام، در عرصه تمدن نیز دست آورد بزرگی داشت و دوره ایشان دوره شکل گیری تمدن اسلامی و تأسیس آن است.

وی ادامه داد: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) توسط اکثریت اصحاب رسول الله (ص) به مهم ترین رکن اسلام یعنی ولایت پشت شد و این رکن نادیده گرفته شد و هیچ اشاره ای هم به ماجرای غدیر صورت نگرفت.

این استاد تاریخ افزود: هم انصار و هم مهاجرین برای جانشینی پیامبر(ص) ادعا داشتند، ابتدا شماری از بزرگان انصار از اشتغال امیرالمؤمنین(ع) به کفن و دفن پیامبر(ص) سوء استفاده کردند و گفتند ما به سبب سوابقی که در اسلام داریم سزاوارتر به جانشینی پیامبر(ص) هستیم.

رجبی دوانی تأکید کرد: رقبای انصار یعنی مهاجرین هم ادعای بیشتری داشتند زیرا اکثرا قریشی بودند و این‌ها به دو دلیل نمی خواستند که جانشینی امیرالمؤمنین را بپذیرند. اول این که امیرالمؤمنین(ع) در جنگ های بدر و احد و خندق در مقام مقابله با دشمنان اسلام شماری از بزرگان آن‌ها را کشته بودند و آن‌ها با این که مسلمان شده بودند اما امیرالمؤمنین را قاتل کسان خود می پنداشتند،

وی خاطرنشان کرد: البته پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر از این بغض‌ها و کینه‌ها آگاه بودند، بنابراین خداوند به ایشان وحی کرد که ای پیامبر(ص) تو ابلاغ کن و خداوند تو را از شر این‌ها نگه می دارد و واقعا پیامبر نیز توانستند بدون این که حادثه ای در آن زمان پیش بیاید رسالت خود را انجام دهند.

این استاد تاریخ گفت: دلیل دوم که این ها نمی خواستند امیرالمؤمنین(ع) جانشین رسول الله(ص) شود این بود که بنی هاشم یک تیره از تیره‌های متعدد قریش بود، پیامبر اکرم(ص) از بنی هاشم برخاسته است و بنابراین دیگر تیره‌های قریش برنمی تافتند که جانشین ایشان نیز از بنی هاشم باشد و این همان نگاه جاهلی بود.

رجبی دوانی تصریح کرد: آن قدر امر رهبری جامعه به دلیل تعلیمات رسول‌الله(ص) و آیات قران مهم بوده است که شیعیان امامت را به عنوان یکی از اصول دین می دانند اهل تسنن هم به اهمیت آن بسیار واقف هستند اما برخلاف شیعه که آن را واجب عقلی می داند واجب شرعی و جز فروع دین تلقی می کنند.

وی در خصوص علت انحراف جامعه اسلامی پس از ارتحال پیامبر اسلام (ص) گفت: در این خصوص یک ارتجاع صورت گرفت که یکی از دلایلش این بود که چنین ارزش‌هایی (قبیله‌گرایی و قومیت‌گرایی) در میان عرب جاهلی ریشه دوانده بود که به این راحتی و با وجود مسلمان شدن، ریشه‌کن نمی‌شد.

رجبی دوانی افزود: علت دیگر این بود که مردم رسالت پیامبر را پذیرفته بودند، اما ولایت ایشان را که لازمه‌اش – طبق آیات قرآن کریم - اطاعت محض است، قبول نکرده بودند و به همین دلیل، بارها نافرمانی کردند.

منبع:فارس
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: