* آيه
إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَبِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً أُوْلَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ إِلَّا الْنَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
* ترجمه
كسانى كه آنچه را خداوند از كتاب نازل كرده، كتمان مىكنند و بدان بهایى اندك مىستانند، آنها جز آتش در شكمهاى خود فرو نمىبرند، و خداوند روز قیامت با آنها سخن نمىگوید و پاكشان نمىكند و براى آنها عذاب دردناكى است.
* نکته ها
دانشمندانِ یهود و نصارى تا قبل از آمدن پیامبر اسلام، به مردم وعدهى آمدن آن حضرت را مىدادند و نشانههایى را كه در تورات و انجیل آمده بود براى مردم مىگفتند، ولى همین كه پیامبر اسلام مبعوث شد و آنها اقرار به رسالت آن حضرت را مساوى با از دست دادن مقام، مال و... خود دیدند، حقیقت را كتمان نمودند، تا چند روزى بیشتر در مسند خود بمانند و تحفه و هدایایى بخورند، ولى این بهاى اندكى است كه در برابر گناه بزرگ خود دریافت مىدارند و این درآمدها نیز چیزى جز آتش نیست كه مىخورند. همچنان كه در آیهاى دیگر، از خوردن اموال یتیمان به خوردن آتش تعبیر شده است. [نساء، 10]
خداوند در روز قیامت با این كتمان كنندگان، سخنى از روى محبّت نخواهد گفت، با آنكه در آن روز، مؤمنان با خدا هم سخن خواهند شد. البتّه این گفتگو یا از راه ایجاد موج در فضا و یا از طریق الهام و با زبان دل است و همه خوبان در آن روز كلیماللّه مىشوند.
در آیه قبل، به دنبال تحریم گوشت خوك و مردار، سخنى از مغفرت آمده است، ولى در این آیه كه سخن از تحریم كتمان حقّ و گناهان مربوط به مسائل فكرى و فرهنگى است، لحن آیه بسیار تندتر شده و سخنى از مغفرت نیامده است. بگذریم كه در آیه بعد این تهدیدات شدیدتر مىشود.
كتمان حقیقت، تنها درباره رسالت پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله نبوده است. كسانى كه درباره جانشین واقعى پیامبر نیز كتمان حقیقت كنند، دچار این عقوبت خواهند شد.
آنانكه ماجراى غدیرخم را در كتب تفسیر و تاریخ خود محو و مسیر آیات را تحریف و توجیه مىكنند و مردم را به جاى امام معصوم به سراغ دیگران مىفرستند، دچار كتمان حقیقت شدهاند.
* پيام ها
1- دنیاگرایى، بزرگترین خطر براى علما و دانشمندان است. «یكتمون، یشترون»
2- دین فروشى، به هر قیمتى كه باشد خسارت است، زیرا حقایق و معارف كتب آسمانى ارزشمندتر از همه منافع است. «ثمناً قلیلاً»
3- خوردنىهاى حرام، به صورت آتش تجسّم مىیابند. «ما یأكلون... الاّ النار»
4- اشیاء داراى یك وجهه باطنى و ملكوتى هستند كه در قیامت به آن شكل تجسّم مىیابند. «فى بطونهم الاّ النّار»
5 - كیفر، باید متناسب با جرم باشد. آنانكه در دنیا راه شنیدن كلام خدا را بر مردم بستهاند، در قیامت از لذّت استماع كلام خدا محروم مىشوند. «لا یكلّمهم اللَّه»
6- عذابهاى قیامت، هم جسمى و هم روحى است. «لایكلّمهم اللَّه»
منبع:حوزه