یأس و نومیدی از رحمت و مغفرت الهی از بزرگترین گناهان است. هر شخصی که مرتکب گناهی می شود تا وقتی مأیوس نباشد در صدد توبه بر آمده و با استغفار آمرزیده میشود ولی شخص مأیوس آمرزیده شدنی نیست زیرا امیدی به آمرزش و مغفرت الهی ندارد تا توبه نماید.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در پاسخ به این پرسش که گناهانی که بخشیده نمی شوند کدامند؟ این چنین پاسخ داده است: یأس
و نومیدی از رحمت و مغفرت الهی از بزرگترین گناهان است؛ زیرا آنچه سبب یأس
از رحمت و مغفرت پرودگار عالم می شود، ضعف اعتقاد به قدرت و کرم و رحمت بی
پایان اوست و قرآن مجید آن را از صفات کفار قرارداده است و می فرماید:(وَ
لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ
إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ، و از رحمت خدا مأیوس نشوید؛ که تنها گروه
کافران، از رحمت خدا مأیوس میشوند!)[1] هر شخصی که مرتکب گناهی می شود
تا وقتی مأیوس نباشد در صدد توبه بر آمده و با استغفار آمرزیده میشود ولی
شخص مأیوس آمرزیده شدنی نیست زیرا امیدی به آمرزش و مغفرت الهی ندارد تا
توبه نماید. خداوند تبارک و تعالی خودش را در قرآن به قبول کننده توبه
توصیف میفرماید:(وَ هُوَ الَّذی یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ
یَعْفُوا عَنِ السَّیِّئاتِ وَ یَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ، او کسی است که
توبه را از بندگانش میپذیرد و بدیها را میبخشد، و آنچه را انجام میدهید
میداند.)[2] و اسماء شریفه تواب، غفار، غفور، غافرالذنب، قابل التوب را
از اسماء خود قرار داده است و به طور عموم گناهکاران را به سوی خود دعوت
فرموده و آنها را امر به توبه کرده و برای علاج یأس در این مورد تامل در
مفاد این آیه شریفه کافی است که فرمود: (قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ
أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّ
اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ،
بگو: ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کردهاید! از رحمت خداوند نومید
نشوید که خدا همه گناهان را میآمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان
است)[3] در این آیه شریفه چند نکته ظریف وجود دارد که بسیار قابل توجه میباشد: خداوند
فرمود: (یا عِبادِیَ) که متضمن لطف خطاب است و نفرمود ( یا ایها العصاة)
ای گناهکاران، فرمود (أَسْرَفُوا) که مشتمل بر رفق در خطاب است و نفرمود
(اخطئوا) فرمود (لا تَقْنَطُوا) که صریحاً دلالت بر نهی از نومیدی و حرام بودن یأس از آمرزش دارد. جمله
قبل را به جمله (إِنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ) مؤکد فرمود که عمومیت
داده آمرزش خود را به تمام گناهان فرمود (جَمیعًا) یعنی همه گناهان و آن را
مخصوص به بعضی نکرد و موکد فرموده آن را به جمله (إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ
الرَّحیمُ) که خدا بخشاینده و مهربان است. پس بنابراین تمامی گناهان
قابل بخشش بوده و نبایستی از درگاه حضرت حق ناامید گشت؛ اما آن چه مهم است
توفیق توبه و عمل به شرایط آن از جمله ندامت و پشیمانی از گناه و عزم و
تصمیم جدی بر ترک گناه و عدم بازگشت و ارتکاب مجدد آن واین که اگر گناهی را
که مرتکب شده از حق الناس است بر ای توبه بایستی رضایت آن شخص را تحصیل
نماید و اگر از حق الله است، از ارتکاب آن خودداری نماید و چنانچه اعمالی
را ترک نموده که قضا و یا کفاره دارد، آنها را جبران نموده و ...
در خاتمه توجه شما را به حدیثی در این زمینه جلب می نمائیم: (جابر
نقل می کند که زنی خدمت رسول خدا(ص) آمد، عرض کرد: زنی بچه خود را به دست
خود کشته، آیا برای او توبه است؟ فرمود قسم به خدائی که جان محمد (ص) در
قبضه قدرت اوست، اگر آن زن هفتاد پیغمبر را کشته باشد و پشیمان شود و توبه
نماید و خدای تعالی صدق او را بداند که دیگر به هیچ گناهی رجوع نمینماید
توبهاش را قبول میفرماید و گناهانش را عفو میکند به درستی که توبه کننده
از گناه مثل کسی است که گناه نکرده است.)[4]