30 آبان 1400 16 ربیع الثانی 1443 - 36 : 14
کد خبر : ۹۱۲۳
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
مدير كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان خراسان رضوی از برگزاری نخستين جشنواره ملی پرده‌خوانی رضوی از سری جشنواره‌های بين‌المللی امام رضا(ع) طی دهه كرامت امسال در مشهد خبر داد.
عقیق: راضيه باباخانی، مدير كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان خراسان رضوی در نشست خبری كه امروز، 28 خردادماه در محل این کانون برگزار شد با بيان اينكه نخستين جشنواره ملی پرده‌خوانی رضوی از سری جشنواره‎های بين‌المللی امام رضا(ع) در دهه كرامت برگزار می‌شود، عنوان كرد: اين جشنواره با هدف اشاعه و ترويج فرهنگ و معارف رضوی، آشنايی با سيره عملی امام رضا(ع)، احيای هنرهای سنتی ـ مذهبی، تقويت و توسعه پرده‌خوانی نمايشی و شناسايی و پرورش استعدادهای پرده‌خوانی نمايشی در بين كودكان و نوجوانان برگزار می‌شود.

وی بيان كرد: داستان‌ها، حكايات، كرامات و معجزات امام رضا(ع)، روايات، احاديث، فرهنگ و سيره رضوی و آداب زيارت، حرم امام رضا(ع) و ساير مضامين رضوی از محورهای اين جشنواره است.

باباخانی تصريح كرد: اين جشنواره در سه بخش رقابتی، غيررقابتی و بخش جنبی كه شامل نمايشگاه، نشست تخصصی و كارگاه است، برگزار خواهد شد.

وی با بيان اينكه اين جشنواره در دو بخش نوجوانان 12 تا 17 ساله به صورت فردی و يا گروه‎های دو نفر و بزرگسالان با كمك نوجوانان به صورت گروه‎های دو نفره برگزار می‌شود، افزود: چون اين جشنواره برای نخستين بار است كه در كشور برگزار می‌شود، كارگاه‌هایی برای مربيان و نوجوانان در سطح كانون‌های استان تشکیل شده است.

مدير كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان خراسان رضوی ادادمه داد: برای اين جشنواره كارگاه‌های آموزشی در زمينه پرده‌خوانی، متن پرده‌خوانی و نقاشی پرده برای نوجوانان و مربيان نیز برگزار كرديم.

وی با بيان اينكه پرده‌خوانی، نوعی نمايشِ مذهبی ـ ايراني كه در آن كسی با عنوان «پرده خوان» از روی تصويرهایِ منقوش بر پرده، مصايب اوليای دين به ويژه اوليای مذهب شيعه را با كلام آهنگين روايت می‌كند كه بيشتر در ايام شهادت امام حسين(ع) برگزار می‎شده است، خاطرنشان كرد: بر این اساس ضمن حفظ ساختار نمايش، تغييراتی در آن به وجود آمده است که می‌توان به مبحث سیره رضوی با پرده‌خوانی همراه با شادی و نشاط اشاره کرد.

باباخانی عنوان كرد: يكی ديگر از ويژگی‌های نمايش اين است كه مخاطب آن عام نيست بلكه مخاطب آن را كودكان و نوجوانان در نظر گرفته‌ايم.

وی با بيان اينكه برای مربيان و نوجوانان كارگاه‌هایی در زمينه نقاشی پرده و نمايش پرده‌خوانی برگزار شده است، بيان كرد: در بخش نقاشی پرده نيز سعی شده از تكنيك‌های كلاژ نقاشی كودكان و تكنولوژی روز استفاده شود.

مدير كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به اينكه تاكنون برای این جشنواره 40 گروه از سراسر كشور ثبت‌نام كرده‌اند، اظهار کرد: علاقه‌مندان می‌توانند تا 12 تيرماه امسال برای ثبت‌نام در اين جشنواره اقدام کنند.

وی با بيان اينكه داوری مرحله غير حضوری و اعلام نتايج اوليه همزمان با عيد سعيد فطر خواهد بود، خاطرنشان كرد: به نفر اول اين جشنواره لوح تقدير، بسته فرهنگی و كمك هزينه زيارت به مبلغ 6 ميليون ريال برای اجرای گروهی و 3 ميليون ريال برای اجرای فردی، نفر دوم مبلغ 5 ميليون ريال برای اجرای گروهی و 2 ميليون و 500 هزار ريال برای اجرای فردی و به سومين نفر برتر اين جشنواره مبلغ 4 ميليون ريال برای اجرای گروهی و 2 ميليون ريال برای اجرای فردی اهدا خواهد شد.

ياد آور می‌شود، جشنواره پرده‌خوانی از سری برنامه‌های شانزدهمین دوره جشنواره رضوی است كه توسط كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای كسب اطلاع بيشتر می‌توانند به سايت www.kpf_khr.ir مراجعه كنند يا با شماره 7663676-0511 تماس بگيرند.


منبع:ایکنا

211001

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: