14 آذر 1400 1 جمادی الاول 1443 - 37 : 21
کد خبر : ۹۰۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
استاد جامعه الزهراء قم با اشاره به مسئولیت والدین در ایجاد فضایی مهدوی در خانواده و تربیت فرزندانی که با دغدغه انتظار پرورش یافته‌اند، گفت: معتقدم ...

عقیق: زهرا فخر روحانی در گفت و گویی، با اشاره به مسئولیت والدین در ایجاد فضایی مهدوی در خانواده و تربیت فرزندانی که با دغدغه انتظار پرورش یافته‌اند، گفت: من معتقدم انتظار هنوز به معنای واقعی برای مربیان جامعه به درستی جا نیفتاده است.


استاد جامعه الزهراء قم با بیان اینکه چندسالی است که کلمه انتظار، مهدویت و دعا برای فرج به پیامک‌ها، گفتگوها و دعاهایمان حتی در عرصه برنامه کودک اضافه شده است، گفت: همه اینها در حالی است که مفهوم حقیقی انتظار فاصله زیادی با رویکرد ما دارد؛ چرا که ما هنوز دردی به معنای درد فقدان امام(ره) نداریم و به عنوان یک گمشده دنبالش نمی‌گردیم و حقیقتاً در جست‌وجوی آن نیستیم.


وی در ادامه ضمن تاکید بر این امر که علی‌رغم اینکه انتظار و مهدویت زیاد لق‌لقه زبانمان شده است؛ اما نگاهمان به این موضوع نگاه عالی و واقعی نیست، گفت: جالب اینجاست که از این موضوع در روایات پرده برداشته و آمده است که مردم آخرالزمان خواهند گفت: «ما لنا فی آل محمد حاجه»؛ ما نیازی به حضور اهل بیت(ع) در میان خود نداریم و چرخ زندگی در حال چرخیدن است و ما به این فقدان عادت کرده‌ایم.


فخر روحانی با تأکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های انسان‌ها سازش‌پذیریشان است و سازش انسان با طبیعت امری مثال زدنی است، گفت: ما همه در زندگی خود با این موضوع مواجه شده‌ایم که به مجلس ختم می‌رویم و شاهد بی‌تابی نزدیکان عزیز از دست رفته هستیم ولی همان نزدیکان که سخت بی‌تابند اگر دو و سه هفته بعد احوالشان را جویا شویم به زندگی عادی برگشته‌اند و با شرایط جدید کنار آمده‌اند، این چهره خوشایند سازش پذیری است که انسان به نداشته‌هایش عادت می‌کند و با آنها کنار می‌آید و زندگیش را بر پایه داشته‌هایش پایه‌ریزی می‌کند.

 

استاد جامعه الزهراء قم گفت: چهره ناخوشایند این داستان در مسئله مهدویت بروز و ظهور پیدا کرده و خودش را نشان داده است، به این معنا که در طول تاریخ فقدان بصیرت شیعیان ما را به حدی تنزل داده است که با نبود امام کنار آمدیم و این موضوع را پذیرفتیم و اصلاً احساس فقدان نمی‌کنیم.


وی در ادامه برای روشن شدن مسئله مثالی زد و گفت ما معمولاً روزهای هفته اول ماه مبارک رمضان از عطش شکایت داریم، اما در روزهای هفته دوم کمتر احساس تشنگی می‌کنیم. در روایت از نبودن امام به «عطش» تعبیر شده است، روایت شده از علی(ع) که «چه بسیار مؤمن متأسف حیران در جست‌وجوی آب گوارا»، تعبیر آب گوارا راجع به امام معصوم از همین جنس است.


فخر روحانی ضمن تشریح روایت امام علی (ع) گفت: در این روایت از امام زمان با تعبیر آب گوارا یاد شده است، در حقیقت ما به یک نداشتنی عادت کرده‌ایم؛ لذا برای اینکه فرهنگ انتظار به معنای واقعی به فضای زندگی ما برگردد باید ببنیم که اگر امام بود و هر زمانی که امام بیاید چه مؤلفه‌هایی به زندگی ما اضافه می‌شود و ما از چه چیزهای در فقدان امام رنج می‌بریم.


وی ادامه داد: امام حسین(ع) در شب عاشورا وقتی اصحاب را مرخص کردند، یاران با جملات حماسی اعلام حمایت کردند و حاضر به تنهاگذاشتن امام نشدند وقتی حضرت آنها را اهل دل یافتند پرده از حقایقی در مورد آخر الززمان برداشتند و حرف‌هایی را زدند که برای اهل دل گفته می‌شود نه مردم عادی.

 

استاد جامعه الزهرا گفت با بیان اینکه در شب عاشورا امام حسین(ع) از برکاتی که شیعیان در مسئله ظهور حضرت حجت از آن بهره‌مند می‌شوند، پرده برداشت، گفت: مقصود این است ما در تبیین فرهنگ انتظار باید برای مردم روشن کنیم که امروز به چه سختی‌های عادت کرده‌ایم و حضور امام(ره) می‌تواند کدام گره از گره‌های زندگی ما را بازکند.


وی ادامه داد برای مثال شما اگر دوستی داشته باشید که به دنبال تهیه اتومبیل باشد و حقیقتاً به اتومبیل احتیاج داشته باشد، اما به لحاظ مادی محدودیت داشته‌باشد، بی‌شک اگر پس از 4 یا 5 ماه او را ملاقات کنید متوجه می‌شوید به هر طریقی ماشین را تهیه کرده است، معنای این سخن این است که ما انسان‌ها اگر واقعاً طالب و جستجوگر باشیم به حقیقت آن چیزی که به آن نیازمندیم دست می‌یابیم.

 

فخر روحانی با اشاره به اینکه امروز علی‌رغم اینکه امام زمان به پیامک‌ها، گفت‌وگوها و حتی کلام کودکانمان راه پیدا کرده، گفت همه اینها در حالی است که فرهنگ حقیقی انتظار در ما راه نیافته است؛ چرا که نگاه ما به این مسئله، نگاه مترقی و عالی نیست.


وی این عرصه را عرصه‌ای دانست که عالمان اسلامی و شخصیت‌هایی که بی‌پرده با روایت مرتبط هستند باید باب آن را به روی مردم بازکنند و گفت: عالمان دینی باید مردم را به نگاه متعالی در مسئله مهدویت دعوت کنند.


استاد جامعه الزهراء به سخنان اخیر یکی از مراجع مبنی بر اینکه اگر ما در مسئله غیبت یک غیبت صغری و یک غیبت کبری داریم لذا می‌توان ادعا کرد که در ظهور نیز ظهور صغری و ظهور کبری داریم، اشاره کرد و گفت: آن چه که الان اتفاق افتاده است ظهور صغری است.


وی ادامه داد: شما می‌بینید مسجد جمکران که 40-30 سال پیش مرکزی ناشناخته و متروک بود، امروز محل رفت و آمد شیعیان و حتی غیرشیعیان است که در آنجا به عبادت پرداخته و حوائج خود را طلب می‌کنند. سیل مشتاقان شب چهارشنبه که در مسجد مقدس جمکران به عبادت می‌پردازند نشان از این دارد که ظهور صغری اتفاق افتاده است.

 

استاد جامعه الزهراء با طرح این سوال که چگونه می‌تواند کسی با تمام وجود در غیبت باشد ولی دل‌های مشتاقان نیمه شعبان، شب‌های چهارشنبه و موقعیت‌های خاص او را طلب کند و به او توجه داشته باشد؟ گفت: ما به رویکردی که جامعه ما حتی به نام مهدویت پیدا کرده است، افتخار می‌کنیم و آن را نشانه خوبی می‌دانیم، اما باید به این توجه و اشتیاق محتوای عمیق‌تری بخشید و این وضعیت کفایت نمی‌کند لذا دانایان علم دین باید پرکردن ظرفیت‌های موجود در جامعه را به عهده بگیرند.

 

وی خطاب به مادرانی که دغدغه تربیت فرزندانی را دارند که با فرهنگ انتظار عجین هستند گفت: اگر مادران ما تاریخ کربلا و حضور یاران متفاوتی که امام حسین(ع) را در این عرصه یاری کردند مطالعه کنند که از رده‌های مختلف اجتماعی به حضرت ملحق شدند و شخصیت‌های که از رده‌های متفاوتی که انتظار می‌رفت در سپاه امام باشند، اما از یاری امام سرباز زدند و مادرانی چون مادر وهب و مادران شهدای کربلا را بشناسند بی‌شک این جمله بر زبانشان جاری خواهد شد که «یا لیتنا کنا معکم و افوز فوزاً عظیما» ای کاش ما همراه شما بودیم و به فوز عظیم نائل می‌شدیم، ای کاش ما مادر چنین فرزندانی بودیم.

 

فخر روحانی به توقیع امام زمان(عج الله) به شیخ مفیداشاره کرد و گفت: حضرت در این توقیع فرموده‌اند که «امر ظهور ما ناگهان اتفاق می‌افتد، در آن زمان که توبه فایده ندارد و ...»
 
وی گفت: مادران ما باید بدانند اگر می‌پسندند که در عصر ظهور، خود و فرزندانشان از یاوران راستین امام عصر (عج) باشند باید ابتدا فرهنگ صحیح انتظار را در خودشان احیاء کنند و با چاشنی غذاهایشان ذره‌ذره به فرزندانشان بچشانند.

 

استاد جامعه الزهراء به شخصیت‌های دینی که در فرهنگ تشیع علوی از آنها می‌توان به خوبی یاد کرد، اشاره کرد و گفت: این بزرگان که از رهگذر تربیت‌های مادرانشان محبت به اهل بیت(ع) را از کودکی آموختند کم نیستند، تا جایی که از شهدای راه ولایت شدند.

 

 وی در پایان تصریح کرد: لازم است تعالی فرهنگ انتظار ابتدا در مادرانمان اتفاق بیافتد بعد از طریق مادران به نسل بعد منتقل شود.


منبع: خبرگزاری دانشجو

211001

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: