وی ادامه داد: پدر خانواده به عنوان سرپرست افراد خانواده برای اینکه بتواند زندگی را از نظر معیشتی و از نظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و غیره تامین کند نیازمند است از الگوی مناسبی تأسی کند. حال اگر نگاه غربی بر ویژگیهای این الگو داشته باشد باید الگوهای غربی را مانند نیچه و شکسپیر و غیره انتخاب کند امّا این افراد عاری از اشتباه و خطا نیستند و چونکه انسان اساساً کمالطلب است به دنبال الگوی مناسبی میگردد که از اشتباه دور باشد بنا بر این از تاریخ عبور میکنند و به دنبال الگویی مناسب همچون اهل بیت(ع) که منتخب خداوند هستند، میرسد.
وی قرآن را معجزه الهی و بهترین منبع برای دریافت حقایق زندگی دانست و گفت: قاعدتاً اهل بیت(ع) باید خودشان هم از منبع معتبری برای انجام امور پیروی کنند و بهترین منبع نیز قرآن کریم است. حال سوال پیش میآید چرا قرآن به عنوان الگو انتخاب میشود؟ و چرا تورات و انجیل نه؟ که در جواب میتوان گفت، بسیاری از محققان و پژوهشگران غیر مسلمان نیز در مورد برتری قرآن نسبت به دیگر کتب الهی اذعان و تاکید دارند. هم اکنون این کتاب به دور از تقدّسش به عنوان بروشوری در دسترس ما قرار گرفته است.
این پژوهشگر طب اسلامی در این باره افزود: اهل بیت(ع) و اولیای خداوند بهترین افرادی هستند که میتوانند مفسّر و مترجم این منبع باشند و پایههای زندگی را بر اساس اصول ایمن و با تفکر انسانی استوار سازند.
ابوالفضلی با بیان اینکه امروزه موضوع تغذیه روح مغفول مانده است، تصریح کرد: در پزشکی چه در حوزه نوین و چه در حوزه سنتی، فقط به تغذیه جسم توجه میشود و تغذیه روح مغفول مانده است. سال 2013 از دانشگاه شیکاکو مقالهای منتشر شد مبنی بر اینکه 70 درصد از مشکلات جسمی به دلیل بروز مشکلات روحی است. برخی افراد، روح را با روان یکی میدانند در حالیکه این دو واژه متفاوت است مثلاً میگویند موسیقی در روحیه من تغییر ایجاد میکند در حالیکه روحیه برای جسم است و با روح کاملاً متفاوت است.
این پژوهشگر طب اسلامی به راههای پیشگیری از بروز مشکلات روحی در بدن اشاره کرد و گفت: واژه «طب» فعل امر است یعنی درمانشو و من باید خوددرمانی کنم تا نیازی به طبیب نداشته باشم.
وی ادامه داد: امام حسن مجتبی(ع) در برخورد با فرد یهودی که مستمر به ایشان توهین میکرد، چگونه برخورد داشت؟ در روایت آمده است، حضرت در مقابل توهینهای این یهودی صبر کرد و پس از صحبتهای توهینآمیز، از او میپرسد غذا خوردهای؟ در نخستین نگاه شاید گفته شود عمل حضرت بر روی سخاوت و احسان او است امّا نگاه یک متخصص طب به این موضوع متفاوت است. چه اتفاقی افتاده که حضرت توانسته از خودش در مقابل استرس و ناراحتی مراقبت کند؟ از نظر پزشکی ثابت شده، فردی که میتواند خشم خود را در مقابل ناراحتی و عصبانیت فروکش نماید، دارای کبدی سالم است و این موضوع از نظر فیزیولوژی ثابت شده است. تحقیقات در این زمینه نشان میدهد امام مجتبی(ع) صرف نظر از مقام عصمت، از نظر متابولیسم بدنی سالم داشتهاند. یعنی ابعاد روحانی بدن تقویت یافته و جسم نیز تحت فرماندهی روح قرار گرفته است.
ابوالفضلی در پاسخ به این سوال که چگونه غذای روح تغذیه میشود؟، افزود: یکی از موارد مهم در این زمینه کردار و پندار نیک است. یعنی وقتی حوادث زندگی را بدون نگاه معنوی تجزیه و تحلیل کنیم؛ به طبع وارد عرصه غیبت و تهمت و ... خواهیم شد و این مسئه به تدریج به روح آسیب میرساند و در نهایت این خودخوریها باعث ایجاد زخم در بخش اثنیعشر بدن میشود.
این پژوهشگر طب اسلامی تقرب به خداوند را بهترین روش مراقبت روح از اشکالات موجود برشمرد و گفت: خداوند در قرآن کریم میفرماید: هیچ آرامشی را در دنیا نیافریدم مگر کسی که ذکر من را بگوید . آرامش باید اتفاق بیفتد تا غذای روح تامین شود آرامش با تقرّب ایجاد میشود و اگر تقرّب وقوع یافت ابعاد دیگر آن نیز همچون ترک محرمات و انجام واجبات به استمرار سلامت کمک خواهند کرد.
ابوالفضلی با بیان اینکه هوز بسیاری از بیماریها از سوی انسان کشف نشده است اظهار کرد: بسیاری از بیماریهای شایع امروز همانند دیابتهای غیر موروثی، انسداد عروق، بیماریهای قلبی و غیره جنبی روحی دارند. در طب نوین و کلاسیک میگویند اشکالات عصبی عامل اصلی آن است؛ این فرضیه کاملاً درست است، عصب از روان تغذیه میشود و روان از روح.
وی در ادامه افزود: سید اسماعیل جرجانی به عنوان پدر پزشکی ایران و یکی از شاگردان ابو علی سینا اذعان دارد، طرز تفکر برخی از انسانها سبب ایجاد سرطان خون میشود . امام صادق (ع) میفرماید: «ربا» اگر در جامعهای گسترش یابد، شادی از بین میرود. شادی هم که از بین رفت، استرس و اضطراب ایجاد میشود و بالتبع فشار خون، غلظت خون و ناراحتیهای قلبی بوجود میآید امّا متاسفانه تاکنون هیچ پژوهشی راجع به آن صورت نگرفته است. به طور نمونه در کشور 35 درصد از کودکان زیر 12 سال، دچار چربی کبد هستند و شاید بخشی از آن به جهت سوء تغذیه است امّا بخش دیگر آن سرمنشاء دیگری دارد.
این پژوهشگر طب اسلامی تقرب به خداوند و ایجاد آرامش را عامل اصلی تغذیه روح خواند و گفت: تقرب با ایمان بوجود میآید. ایمان و اعتقاد با باور متفاوت است.
وی در این باره افزود: گامهای بعدی در این زمینه، ویژگیهای اخلاقی است که در تغذیه روح مورد توجه قرار دارد مثلاً خوشبینی نسبت به دیگران و پرهیز از بدبینی اثرات و برکات زیادی به دنبال خواهد داشت. وقتی فردی نسبت به دیگران بدبین باشد، ذهنش نیز آشفته خواهد شد و به دوری بیشتر از مردم میانجامد. یکی از دلایلی که صله رحم در کشور به نسبت گذشته کم شده است همین گسترش بدبینیها در جامعه است.