خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: بعد از غلبه بر دشمن و اسیر گرفتن، کشتن اسیر جایز نیست، یا آزاد کنید یا فدیه بگیرید و خداوند قتل را ذکر ننموده است. در واقع اگر کشتن اسیر جایز بود، میبایست فرموده باشد.
عقیق:فرزاد جهانبین، استاد دانشگاه شاهد با اشاره به شهادت شهید محسن حججی و دیگر اسرایی که به دست داعش به شهادت رسیدند، گفت: در قانون و شریعت اسلام، کشتن اسیر به هیچ وجه جایز نیست و آیه ۴ سوره محمد (ص) بدان صراحت دارد: «فَإِذا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّی إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاء حَتَّی تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا... .» این آیه می فرماید: پس چون با کسانی که کفر ورزیدهاند برخورد کنید، گردنها[یشان] را بزنید تا چون آنان را [در کشتار] از پای درآوردید، پس [اسیران را] استوار در بند کشید. سپس یا [بر آنان] منت نهید [و آزادشان کنید] و یا فدیه [و عوض از ایشان بگیرید] تا در جنگ اسلحه بر زمین گذاشته شود این است... .
این استاد دانشگاه شاهد ابراز داشت: آیه صراحت دارد در اینکه بعد از غلبه بر دشمن و اسیر گرفتن، کشتن اسیر جایز نیست، زیرا «منَّ و فداء» یعنی آزاد کنید یا فدیه بگیرید را ذکر نموده است و قتل را ذکر ننموده است. در واقع اگر کشتن اسیر جایز بود، میبایست فرموده باشد.
جهانبین با اشاره به اینکه سیره و عمل پیامبر اکرم(ص) نیز چنین بود، عنوان کرد: در بعضی از جنگها، مصلحت مسلمین اقتضا مینمود که اسرای جنگی فدیه بدهند (آنهایی که مال و ثروت داشتند)، گاهی اسرا برای آزاد شدن مأمور بودند تا به مسلمانان خواندن و نوشتن آموزش دهند، گاهی هم پیامبر(ص) اسرا را بدون قید و شرط آزاد میکرد؛ چنانکه ایشان با اسرای قبیله «طی» چنین رفتار نمود.