استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: مرتبه ديگر يقين، این است که به مکه می رود و از دور می بیند.، این را عین الیقین می گویند که می بیند، مرتبه بعد، اين است كه می رود در خود مكه و از نزديك، آن را مي بيند كه این را حق الیقین می گویند، پس سه مرتبه یقین داریم .
وی توضیح داد: مثال ديگر برای مراتب یقین ، اينکه یک کسی می شنود آتشی هست و به وسيله اين شنيده، به وجود آن يقين مي كند، اين، علم اليقين است، همان شخص، اگر از دور، دود و آثار آتش را ديد، اين مي شود عين اليقين؛ اما گاهي می رود در آتش و می سوزد؛ اين مي شود حق اليقين، همه این ها علم است؛ لکن این کجا و آن کجا؟!
آیت الله ناصری عنوان کرد: یقین متقین و شيعيان امیرالمؤمنین علیه السلام به آخرت، عین الیقین و حق الیقین است، اطمینان دارند كه شکي در آخرت آن نیست و برای آن روز خود، زحمت می کشند.
وی ابراز کرد:برادرها! بهشتی هست، جهنمی هم هست و هر کسی بهشت و جهنم خود را خودش درست می کند، بهشت، زمین ساده ای است كه خودت آن را آباد میکنی، جهنم هم زمین ساده اي است که آتش و مار و عقرب آن را خودت می فرستی، عذابها عمل خود فرد است، مگر در آیه شریفه نيست كه می فرماید« وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ »؛ (بقره:110.)
استاد حوزه خاطرنشان کرد: هر كار خيرى را که براى خود از پيش می فرستيد، آن را نزد خدا [در سراى ديگر] خواهيد يافت، خداوند به اعمال شما بينا است، خداوند، عادل است، هر چه را می فرستي، خدا اثر همان را به تو باز می گرداند.