درس سوم. ارتقای نیت روزه
اسلام علاوه بر آنکه به اصل نیت در هر عملی توجه ویژه کرده و اساساً حشر انسانها را با نیت هایشان میدانند نسبت به ارتقای نیت برای بهره بیشتر نیز توجه دقیقی داشته است؛
امام صادق عليه السلام فرمود: «إن العباد ثلاثة قوم عبدوا الله عز و جل خوفا فتلك عبادة العبيد و قوم عبدوا الله تبارك و تعالى طلب الثواب فتلك عبادة الأجراء و قوم عبدوا الله عز و جل حبا له فتلك عبادة الأحرار و هي أفضل العبادة.(الكافي، ج2، ص: 84)
عبادت كنندگان سه دسته اند:
1- گروهى كه خداى عز و جل را از ترس عبادت كنند و اين عبادت بردگان است.
2- مردمى كه خداى تبارك و تعالى را به طمع ثواب عبادت كنند و اين عبادت مزد بگیران و تاجران است.
3- دست هاى كه خداى عز و جل را براى دوستيش عبادت كنند و اين عبادت آزادگان و بهترين عبادت است.
سؤال این است که آیا منتظران امام زمان(عج) در نیت الهی خود در روزه نمیتوانند آن را ارتقا دهند و از اینکه فقط انجام وظیفه یا کسب بهشت و خلاصی از جهنم را قصد کنند از روزهگیری، قصد خودسازی درونی برای پذیرش ولایت امام مهدی (عج) که یکی از جلوه های مهم زمینه سازی ظهور است داشته باشند؟
درس چهارم. روزهداری به رنگ انتظار
عرض شد که علاوه بر لزوم نیت در فریضه روزه، برای بهره بیشتر میتوان همین نیت روزه را ارتقا بخشید.
مشتاقان و منتظران ظهور در روزه حتماً میتوانند چنین ارتقایی را داشته باشند و با تمرین آمادگی در ماه مبارک رمضان، این فریضه الهی را با هدف زمینهسازی فردی و اجتماعی ظهور انجام دهند. جالب اینجاست که در روایات مهدوی نیز به جایگاه نیت در بهره وری بیشتر نیز، تصریح شده است. امام صادق (ع) فرمودند: «تک تک شما باید برای قیام حضرت قائم(عج) خود را و لو با تهیه یک تیر مهیا کند؛ همانا خدای متعال هنگامی که از نیت چنین کاری در کسی مطلع گردد امید دارم که اجل او فراموش و عمر او آن قدر طولانی شود که زمان قائم(عج) را درک کرده و از همیاران و یاوران وی شود. (الغيبة نعماني، ص 320)